Har kjøpt min første MC, yamaha r6. Div generelle spm.

Prat om tung MC.
Post Reply
Macaune23

Har kjøpt min første MC, yamaha r6. Div generelle spm.

Post by Macaune23 »

Hei :)

Tok tung lappen Torsdag 10 juni, klarte 2 dager uten sykkel før jeg bare måtte ha! Valget falt på en strøken yamaha r6 2005mod med 16000km på tellern.

Har kun hatt moped, lettsykkel og crossere før.

Det jeg lurer på er hva er og hvor ofte bør vanlig vedlikehold gjøres ?

Hvor ofte er det service intervall på en slik sykkel?

Noen kjente feil og problemer med akkurat denne modellen?

Kommer sikkert fler spm etterhvert :)
Kilamor
MC: Suzuki GSXR 750 K6

Re: Har kjøpt min første MC, yamaha r6. Div generelle spm.

Post by Kilamor »

Anbefaler deg å kjøpe inn en Haynes Manual. Finner de på Ebay blant annet. Den gir svar på det du spør om i grove trekk :)
#Suzuki GSXR 750, K6
Jarle
MC: Antall km i 2012: 997

Post by Jarle »

Service hver 10.000km. Ha gjerne ett olje/filter bytte imellom dette.
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Siden jeg ikke har hatt R6, så får jeg heller være den første som gratulerer deg med både lapp og sykkel. Vi vil gjerne se bilder! ;-)

Ellers støtter jeg anbefalingen om å kjøpe en Haynes, det kan være veldig nyttig for både mindre og større operasjoner. Utenom de mindre tingene, slik som oljeskift osv, så gjelder det å holde seg til serviceheftet. Et komplett servicehefte vil være viktig når du en gang selger sykkelen igjen.

Velkommen til forumet!
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

I følge verkstedsmanualen til 2003 - modellen (vet ikke om den er lik,men uansett greie intervaller) er ventiljustering på 42000 km, noe som er en stor ting med Yamaha : ) Veldig allright. Oljeskifte er hver 6000 km, oljefilterskift hver 13000 km, luftfilterskift når du trenger, moderne plugger holder nesten evig, og ellers bytte bremseveske og kjøleveske hvert andre år. Bytt gjerne olje og filter samtidig, for filter koster nesten ikke noe. Selv bytter jeg gjerne hver 4-5000 km.

Kjør pent : )
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Macaune23

Post by Macaune23 »

Takker for svar :)

Olje og filter ble skiftet rett før jeg hentet sykkelen :)

Skal prøve og få tatt noen bilder å legge ut her.

Litt spm angående lysene på sykkeln. Nå har jeg kjørelys i bare en lykt, syns det ser helt teit ut. Går det og sette inn en pære i den andre lykta og ha 2 kjørelys ??
Kan jeg koble bryter for og slå av å på lysene uten at jeg brenner spole, regulatorer etc ?

Ting som skal gjøres.
Xenon skal monteres da halogen ser helt forferdelig ut, og lyset er rett og slett tragisk.

Deksel bakpå istedenfor ekstrasete.

Leker med tanken på å montere angeleyes, må vurdere litt.

Må få på en tankpad.

oxford varmehandtak.
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

for dobbel lys: søk på ebay etter dubble lowbeam til din sykkel. da kan du få ett kit som bygger om til H4 pærer, så kjøper du H4 bixenon i tilleg..
har selv xenon på min zx7r... er sinnsykt behagelig + bra lys
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
KarisariR6
MC: Yamaha R6 2004 mod. Ignite Life=D

Post by KarisariR6 »

Hei. Gratulerer med ny sykkel. Kjøpte min Yamaha R6 2004 for rundt 3 uker siden, men i missuner deg at du har fått lappen jeg holder på nå.

Jeg Kan gi noen tips om vedlike hold.
Vis du kjører ofte i litt våt eller grusete underlag , kan et belegg samle seg på bremsene som du kan en gang iblandt rengjøre eller noe. Skjer på alle sykkel som jeg vet.
Min sykkel tidligere eier som er MC mekaniker skifter olje hver sessong og sjekker dempere for lekkasjer. Stramming av kjede. Dekkmønster og diverse.

Håper noen av tipsene kommer til nytte.
Har ikke hørt om noen problem om din Yamaha så ikke noe å bekymre deg over .
"Never trade the thrills of living for the security of existence".
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Vel. Yamaha (og R6 spesielt) har vært belemra med pillråtne gearkasser. "Alle" eiere sier at dette ikke er noe problem på nyere modeller, men det har vi hørt siden slutten av 80-tallet. Uten at man har sett beviser for dette. Man har sett det motsatte!

Men den beste kuren mot et andregear som ikke holder etter passerte 20-30 000 km er bestemt gearing. Ikke bare nikke slapt med foten.
KarisariR6
MC: Yamaha R6 2004 mod. Ignite Life=D

Post by KarisariR6 »

Men gjelder det også en 2004 modell? nå ble jeg litt urolig... Min har gått 25000 km , men merker ingenting på min sykkel....
Beklager vis jeg går litt vekk fra emnet i denne spalten , men vil ha litt mer info . ikke et rykte men en troverdig fakta.
"Never trade the thrills of living for the security of existence".
RockeRolf

Post by RockeRolf »

99-02 hadde notorisk dårlige gearkasser. Fakta finner du ved å besøke uansett R6 forum samt på bike.no. Ellers har jeg selv hatt en 02 som begynte å slippe rett etter jeg solgte den (banesykkel). Har også eid to andre Yamaha (FJ1100 og R1) som begge slapp etter en tid. Er forøvrig helt ferdig med dette merket.
i 2003 fikk de en ny gearkasse som skulle være forbedret. Tror 03 og 04 har identisk kasse. Jeg vet av to 03 modeller med andregear som slipper (en bytta hele motoren. den andre bytta sjaltegafler etc. selv. Det første er billigst om man ikke tar jobben selv)
SpitZ
MC: Yamaha yzf r1 2005

Post by SpitZ »

grattis med lappen og fet sykkel! hadde selv r6 2003 mod, det er en utrolig lett-kjørt sykkel og går greit! det jeg gjorde var bare å følge olje,filter og pass på at du altid har en bra for brems.. du vil ikke miste bremsekraft i 200 og helvette... jeg vet det :P skaff deg oversikt på et verksted om skifting av slite deler. det gjorde hvertfall jeg :)
Post Reply