20 år og forsikre sykkel?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
znerken

20 år og forsikre sykkel?

Post by znerken »

Heisann!

Lurer på hva slags sykkel som er lurt å kjøpe og hva som er lurt å gjøre angående forsikring jeg egentlig..

Er 20 år så jeg ringte å hørte på GSXR og det var 20 000 i forsikring i året...Veldig uaktuelt føler jeg, noen tips? :shock:
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Re: 20 år og forsikre sykkel?

Post by Baron von Waffel »

Glem R-sykkel. Kjøp en eldre sykkel og dropp kasko.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

R er ikke umulig, men det kan også være verdt å sjekke ut sportstourere.

Er også viktig å ringe flere forsikringsselskap, prisene varerer ofte. Her er en liste du kan ringe til.
znerken

Post by znerken »

Hvordan sykkel anbefaler dere, bandit?
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Skal du ha tung eller mellomtung? Hvis du skal ha mellomtung er mitt råd å gå for noe som har maks 34 hk originalt. Det er billigere både i innkjøp og drift enn en større plombert sykkel. Du vil da også få en sykkel som er tilpasset den effekten den har. Det gir etter manges mening større kjøreglede.

Skal du ha tung sykkel er bandit en av mange greie sykler. Generelt er det mye kjøreglede i de aller fleste sykler. Men å gi deg råd uten å vite noe om hva som frister deg blir bare en lang liste over hva som er på markedet. Det finnes mange tråder her på forumet om valg av sykkel, du kan få mange gode tips der.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
znerken

Post by znerken »

Tenkte å kjøpe vanlig å plumbe til mellomtung
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt meg god tid med å velge sykkel. Se gjennom finn.no, undersøk hvilke sykler som passer budsjettet ditt, hvilke design du liker, og forhør deg om og les tester av de syklene du syntes virker mest aktuelle.

Som Baronen sier så kan man alltids lage en liste over sykler som passer forsikringsmessig osv, men i bunn og grunn er det viktigste at du finner en sykkel som du har lyst på, og som du vil være fornøyd med en stund framover. Det ville vært kjedelig om du kjøper en sykkel, for etter et par måneder å finne ut at du virkelig hadde lyst på en annen type, modell, design, osv. Mitt råd er ihvertfall at du ikke bør forhaste deg. Det er konstant sykler til salgs, så bruk tid på å finne ut hvilke type sykkel du vil ha før du kjøper noe.

Angående forsikring så kan du trikse den ned på et lavere nivå dersom du har foreldre som er villig til å holde forsikringen for deg. Dersom sykkelen er forsikret på f.eks faren ditt sitt navn, så vil prisen være betydelig lavere. Men da vil du naturligvis ikke spare opp bonus hos forsikringsselskapet. Dersom du har riktig snille foreldre kan du derimot kanskje overta forsikringen på bilen deres e.l. og spare opp bonus på den måten. Å forsikre en bil, avhengig av type selvsagt, vil som oftest være billigere enn å forsikre en MC når du er 20 år.
Last edited by Lord Erik on 16 Jun 2010 10:41, edited 1 time in total.
znerken

Post by znerken »

Har faktisk forsikret bilen på pappa da jeg er student... Så vurderte å gjøre det samme med sykkel.. Men han må ikke ha motorsykkellappen for det ?
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Trenger ikke lappen for å eie en motorsykkel så vidt jeg vet nei. Hadde jeg vært deg ville jeg heller ha overført bilforsikringen på meg selv for å spare opp bonus. Husker ikke helt hvordan det er, men mener at man får 50% av bonusen oppspart på bil overført til MC eller noe i den duren (noen må for all del rette meg eller legge til noe her). På et eller annet tidspunkt overtar man jo forsikringene selv, og det er greit å ikke begynne på bar bakke.

Jeg er selv student og har en av faren min sine biler forsikret i mitt navn, og sykkelen min forsikret på ham. Det betyr at sykkelen er forsikret med full kasko på en person som er 30+ år, med 70% bonus, for 6.500 kr. Noe som er betydelig mye lavere enn hvis den skulle vært forsikret på meg.

EDIT: Det er vel gjerne naturlig å nevne at dette ikke er lovlig hos alle forsikringsfirma. Det er veldig mange som krever at den som sykkelen er forsikret på, også er den eneste som får lov til å bruke sykkelen. Hvis du da skal forsikre den hos et av disse firmaene slik at den kan brukes av ubegrensete førere, vil det selvsagt koste veldig mye mer, selv om personen den er forsikret på har høy bonus og er over den "magiske alderen".
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

Hvis du er 20 og nettopp har tatt lappen må du jo ha mellomklasse. Sjekk ut kawasaki ninja 250r, mulig den er grei å forsikre for deg. Da får du mellomklassesykkel som er lagd for å være mellomklasse, og slipper å kjøre en stor sykkel med nedplombet effekt.

Hva er budsjettet ditt? Lettere å anbefale når man vet hva du har tenkt til å bruke på sykkel.
znerken

Post by znerken »

Tenkte kanskje bruke 15-30 lapper?
Hchaugen
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000

Post by Hchaugen »

Har selv sykkelen på mor! Betaler ca 10 lapper i året med full kasko.
Tingen er at jeg sparer opp bonus på henne, og får alt "satt over" på meg når jeg er 25. Skikkelig fin deal!
Hør med store og små selskap... IF ville forsikre meg for 66 000 :) Og da kom gjensidige med et realt tilbud på 33,000.
Fikk det ned i 10 fra et lite selskap her på sunnmøre!

Husk at det går mye penger på andre ting enn bare sykkelen. Forsikring, kjøreklær, forsikring og drivstoff!
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Ja, for all del, kjøreklær er spesielt viktig!

Syntes det er sprøtt med folk som bruker store summer på sykkel, for så å kjøpe den billigste hjelmen de finner på Biltema og that's it. Det er viktig med riktig beskyttelse, og som med sykkelen er det viktig at man liker kjøreklærene sine. Ellers ender man fort opp med å ikke bruke dem, og da er de verdiløse. Gode kjøreklær koster ofte en del, så det er lurt å ta dem med i regnestykket og ikke se på dem som en ubetydelig engangsum.
znerken

Post by znerken »

Har alleredet handlet inn gode MC klær og brukt nok på hjelm, så det er i orden :)

Har SHOEi hjelm, og den er tøff \:D/
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Hehe, da har du ikke spart på pengene ang. hjelm ihvertfall. Men Shoei lager stilige og, så vidt jeg har hørt, gode hjelmer de! :-)
Post Reply