Det viser seg at muder'n har et Nikon speilrefleks fra midten av 60-tallet med et par linser til. En kompis av meg (som er fotograf) var innom og så på linsene, og konkluderte med at de var ganske gode. Det skal visst funke å bruke dem på et nytt Nikon speilreflekskamera. Kompisen min bruker også Nikon kamera, så da er det mulig at det blir noen "hand-me-downs" linser fra ham i tillegg til de som muder'n har. Derfor vil jeg kjøpe Nikon.
Problemet er at speilrefleks og foto generelt har vært et stort blankt felt for meg inntil for ca. en uke siden. Har lest meg litt opp på kameraer, men hva slags linse(r) trenger jeg? Slik som det ser ut nå så kan følgende kameraer være aktuelle: D3000, D5000, D60 og D80. Har hørt noe om at linsene jeg har skal passe fysisk på alle de, men de er kun kompitable med kanskje D80 og aller helst D200. Er det noen som har noen formening om dette? Er klar over at D3000, D5000 og D60 ikke har innebygd autofokusmotor, men disse linsene har manuell fokus. Hva med D70, er det for gammelt til å satse på?

Linse fra ca. 1965, passer den på et moderne kamera?

Passer denne blitsen?

Innfestningen på kamerahuset.

Kameraet som skal erstattes.