Noen som har greie på Nikon speilrefleks?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
inunf
MC: Ymse

Noen som har greie på Nikon speilrefleks?

Post by inunf »

Som noen av dere kanskje har fått med dere så har kompaktkameraet mitt tatt kvelden. Det har ikke vært i toppform på en stund, så jeg har lenge tenkt at når det takker for seg så skal jeg ha et skikkelig kamera.

Det viser seg at muder'n har et Nikon speilrefleks fra midten av 60-tallet med et par linser til. En kompis av meg (som er fotograf) var innom og så på linsene, og konkluderte med at de var ganske gode. Det skal visst funke å bruke dem på et nytt Nikon speilreflekskamera. Kompisen min bruker også Nikon kamera, så da er det mulig at det blir noen "hand-me-downs" linser fra ham i tillegg til de som muder'n har. Derfor vil jeg kjøpe Nikon.

Problemet er at speilrefleks og foto generelt har vært et stort blankt felt for meg inntil for ca. en uke siden. Har lest meg litt opp på kameraer, men hva slags linse(r) trenger jeg? Slik som det ser ut nå så kan følgende kameraer være aktuelle: D3000, D5000, D60 og D80. Har hørt noe om at linsene jeg har skal passe fysisk på alle de, men de er kun kompitable med kanskje D80 og aller helst D200. Er det noen som har noen formening om dette? Er klar over at D3000, D5000 og D60 ikke har innebygd autofokusmotor, men disse linsene har manuell fokus. Hva med D70, er det for gammelt til å satse på?

Image
Image
Linse fra ca. 1965, passer den på et moderne kamera?

Image
Passer denne blitsen?

Image
Innfestningen på kamerahuset.

Image
Kameraet som skal erstattes.
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Re: Noen som har greie på Nikon speilrefleks?

Post by supermons »

Jeg har D3000 og har også brukt dama sitt D60 en del. Jeg ville gått for D3000, rett og slett fordi det er den nyere versjonen av D60. Prisforskjellen er ikke så ekstrem at det er vits i å kjøpe noe eldre synes jeg.

Tipper nok at selve linsene passer, men at du må fokusere manuelt. Ser også ut som biltzen passer. Dama har testet en utgammel blits på sitt kamera, og det funket greit det.

Siden du ikke sier akkurat hva slags linser det er, så kan du sjekke en oversikt her.
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Post by KiM »

Innfestningen på kamerahuset er iallefall helt lik som på mitt D40.
ingen KiM, ingen kos
Valfar
MC: '03 KTM 660 SMC - Solgt

Post by Valfar »

Blitsen vil fungere fint, men du må sette styrken manuelt da de gamle blitsene ikke har støtter for TTL (through the lens). TTL er en rett og slett en måte for kameraet og blitsen å finne ut hvilken eksponering som skal brukes, og eventuelt hvor mye lys blitsen skal gi fra seg.
Schrodinger's cat walks into a bar, and doesn't.
inunf

Post by inunf »

Takker for svar, har blitt litt klokere. Linsene skal passe, men siden det ikke er lysmåler på de rimligste kameraene så må man ta et bilde først, sjekke histogrammet og stille linsa etter det. Heller mot D5000, for det kan ta HD-film og er litt mer fancy-pants enn D3000.
supermons
Administrator

Post by supermons »

Sikkert ikke et dumt valg med D5000 hvis økonomien holder til det :)
inunf

Post by inunf »

Da er kamera bestilt fra Komplett.no. Ble D5000. Får prøve å ebaye meg litt ekstrautstyr som stativ og bæreveske. Har vært litt for mye frem og tilbake med dette, har sjekket alle nettbutikkene jeg har funnet. Er litt forskjellige priser og litt å spare, men noen ser ut til å selge det med ei linse som ikke har VR (vibration resistance?). Det kjipe er at komplett ikke får inn kameraet før på onsdag, så blir nok en stund før det kommer hit. Jeg skulle helst hatt nytt kamera for ei uke siden, så ventetiden blir hard. Fatter ikke at jeg gleder meg sånn til å få et nytt kamera, tror jeg kommer til å bli skuffet fordi jeg går og gleder meg sånn. Er sikkert et bra kamera, det er ikke det, jeg bare tror at jeg overvurderer sterkt hvor gøy det er å ta bilder :lol:
supermons
Administrator

Post by supermons »

Hvis du bruker litt tid på å lære deg speilrefleksen så blir det plutselig mye mer morro å ta bilder ;)
inunf

Post by inunf »

Jepp, satser på det. Ebayet meg litt tilbehør også i går. Et lite stativ til 6,50 kr inkl. frakt, et stort (1300 mm) til 150 kr og ei bæreveske til 70 kr. Hadde nok kostet 1000 kr i Norge. Jeg digger ebay!
supermons
Administrator

Post by supermons »

Har også ebayet litt deler, og ja, det er genialt :) Du finner også superbillige fjernutløsere og sånt der, eventuelt filtere og andre småting :)
inunf

Post by inunf »

Yay, Nikon D5000 kom i posten i dag! Nå kan jeg ihvertfall ikke skylde på kameraet om bildene blir dårlige!

Handlet med Komplett.no og må si jeg er litt imponert. Ikke bare var de billigst, men de fikk inn kameraet på mandag og klokka to i dag fikk jeg melding om at jeg kunne komme og hente det. Fryktet at det skulle gå ukevis jeg, men der tok jeg heldigvis feil.
supermons
Administrator

Post by supermons »

Komplett er som regel kjappe på å sende :)

Si ifra hva du synes når du får testet det litt?
Post Reply