Inunf

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Lord Erik

Re: Inunf og apriliaene - Nytt kamera, MV Agusta F4 1000 testet

Post by Lord Erik »

Hvordan kjenner man om dempingen er ute av lage egentlig? Mistenker av og til at min er litt i mykeste laget, men har ikke mye erfaring å trekke på, så det blir mer gjetting... Burde kanskje besøke Shaft en dag og dype på styret hans for å se om det er nevneverdig forskjell?

Btw, scoopene på RSVen ble skikkelig stilig! Er sånne små detaljer jeg syntes virkelig "gjør sykkelen".
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Symptomene på min var: Treg på styret, ikke villig til å legge seg ned i sving, ustabil og vinglete. Hvis du justerer forspenninga må du justere dempinga tilsvarende. Det beste er nok å stille seg tilbake til standardinnstillingene, og begynne å eksprimentere derifra.

Onsdag:
Image
Image
Midtstøtta til aprilia funker slik at man bytter ut motorboltene med gjennomgående akslinger og trer støttebukkene innpå dem.

Image
Image
Image
Slik. Funket fint det!

Image
Knott til å justere forspenninga med. Bare synd at den er for liten, så det blir alt for tungt å skru. Funker som nødløsning.

Image
Måling av "static sag". Stripset viser hvor langt nede ytterbeina har vært når sykkelen hviler på hjulene. Nå er framhjulet avlastet. Denne avstanden skal være 25-30 mm iflg. Öhlins.

Image
Senket fronten slik at et hakk til ble synlig. Dette utgjør 4 mm.

Image
Måler static sag bak. Gjelder å finne et fast punkt på svingarma og et fast punkt på hekken, loddrett over hverandre. Her skal det være mellom 5 og 10 mm.

Image
Image
Job done. Bakdemperen var helt på viddene. Kompresjonen sto på 4 (12 er anbefalt) og returen sto på 46 (20 er anbefalt). Forlasten virket grei.

Har testet litt i dag, og er fortsatt ikke helt fornøyd. Vanskelig å sette fingeren på det, men sykkelen kjennes fortsatt litt vinglete ut. Skal se om ikke jeg kan få samme kompis til å prøve den en gang til og høre hva han synes.
rerell

Post by rerell »

Länge sedan du har haft dämparna på "service"?
inunf

Post by inunf »

Hehe, jepp. Sist det var byttet olje på gaflene var i 2008, for 20-25 000 km siden. Mistenker at det har noe med saken å gjøre. Har vurdert å få overhalt demperene og satt dem opp til min vekt, men Esp1 er i dyreste laget og jeg har ikke kommet så mye lenger i undersøkelsene. Mulig K-tech i UK tar seg av sånt? Dette er uansett ikke aktuelt før til vinteren igjen.
inunf

Post by inunf »

Tenkte jeg skulle få tatt noen bilder med kamera montert på sykkelen, så jeg investerte i et tankfeste.

Image
Kamerafeste.

Image
Slik blir bildene.

Image
Og en liten filmsnutt.

Viser seg at det vibrerer alt for mye, er redd for å ødelegge kameraet. Er det noen som vet noe om hvor mye vibrasjon et speilreflekskamera tåler?
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

Har testet ca det samme (med ganske likt kamerafeste) på min forrige GSXR med et kompaktkamera, og det var ikke noe problem med tanke på å tåle det, har hatt det kamera i et år etterpå og brukt det mye, og har ikke merket noe feil på det. Men merket også at det vibrerte litt for mye.

Frode har jo tatt en del kjørebilder, men hans feste vibrerer nok litt mindre..
jaantoore
MC: Aprilia RS 125, 03 SBK

Post by jaantoore »

Er ikke mulighet for å dempe vibrasjonen på festet da?
Snikkeren
Moderator
MC: KTM 690 Enduro R 2022

Post by Snikkeren »

Hei Inunf. Regner med at det er du som heter det inne på Bike.no også. Har du sett tråden om de små nøkkelring kameraene. Kostet uner 80 kr ferdig levert, og funker som bare det. Søk på "keychain camera" på ebay. Hvis du går for et sånt et, så gå for et som ikke har innebygget minne, men trenger minnekort. Det er de beste.

Her er en filmsnutt (samme som på bike.no):

[youtube]<object width="480" height="385"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/youtube]

Kvaliteten er vesentlig bedre på pc'en hjemme enn den på youtube. Vet ikke hvorfor.
inunf

Post by inunf »

Stemmer det. Du er Snikkeren der også? Takk for tipset, skal sjekke opp de kameraene der.

Har skrudd litt på 250'en i dag.

Image
Image
Image
Merket opp hvor jeg skulle kutte bakramma.

Image
Image
Image
Image
Skrudde den av, kuttet og skrudde den på igjen. Vektreduksjon på 420 gram :D

Image
Image
Image
Prøvemonterte den nye hekken. Den gled rett på!

Image
Ny støtte fra Cagiva Mito til høyre, den originale til venstre. Skal modifisere den nye støtta, men foreløpig er den 270 gram lettere.

Image
Image
Underkåpa er på rett plass nå, men toppkåpa mangler litt. Må justere frontramma og instrumentpanelet, så blir det nok bedre.
Snikkeren
Moderator

Post by Snikkeren »

inunf wrote:Stemmer det. Du er Snikkeren der også? Takk for tipset, skal sjekke opp de kameraene der.
He he. Ja, i og med at jeg la ut samme videoen der, så er jeg nok Snikkeren der og. :)
Hawken
MC: Ducati SS 750

Post by Hawken »

Skal du ha den samme hovedlykta som du har nå i den nye kåpa eller prøve på noe litt mer fancy?
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
inunf

Post by inunf »

Snikkaren: Husker å ha lest om de kameraene på Bike, men husket ikke hvem som la ut hva i farta. Bor du i Ørsta eller? (Synes jeg kjente meg igjen på filmen )

Hawken: Blir nok noe litt mer fancy ja. Kanskje fra en suzuki katana (AY50)? De er jo søte og små.
Snikkeren
Moderator

Post by Snikkeren »

Jeg bor i Ørsta ja, men er opprinnelig fra Bergen. Flyttet til Ørsta for 2 år siden.
Rimol
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade

Post by Rimol »

Hvor mange kilo totalt har du spart inn på den Rs'n egentli? Sinnsykt tøff sykkel da. er spent på hvordan den blir når du er ferdig.. hvis du i hele tatt blir ferdig da :P
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
Hawken
MC: Ducati SS 750

Post by Hawken »

Bare ikke kjøp en Acerbis frontlykt som ALLE andre har så skal det nok gå bra! ;-)
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
Post Reply