Trenger hjelp med umbracoskruer
Trenger hjelp med umbracoskruer
Hei,
La meg innledningsvis bare si at jeg virkelig hater umbracoskruer. Det virker som om jeg har en unik evne til å ødelegge disse greiene, og hver gang jeg skrur er det alltid én som sitter så fast at den blir ødelagt. Jeg skal bytte en pakning på clutchen, og har to skruer som hindrer meg i å fjerne det ene dekselet på motoren. Skruene sitter som et helvete, og nøkkelen får ikke skikkelig feste i dem heller. Har prøvd å løse opp skruene med å bruke universal rustløser, og det hjalp på et par andre skruer jeg hadde problemer med, men ikke de siste to.
Trenger derfor hint og tips til hva jeg kan gjøre. Er eneste mulighet nå å borre ut skruene, eller er det noe annet jeg kan forsøke før jeg begynner med det?
Fatter ikke at de absolutt skal bruke umbraco over alt.
På forhånd takk for svar.
La meg innledningsvis bare si at jeg virkelig hater umbracoskruer. Det virker som om jeg har en unik evne til å ødelegge disse greiene, og hver gang jeg skrur er det alltid én som sitter så fast at den blir ødelagt. Jeg skal bytte en pakning på clutchen, og har to skruer som hindrer meg i å fjerne det ene dekselet på motoren. Skruene sitter som et helvete, og nøkkelen får ikke skikkelig feste i dem heller. Har prøvd å løse opp skruene med å bruke universal rustløser, og det hjalp på et par andre skruer jeg hadde problemer med, men ikke de siste to.
Trenger derfor hint og tips til hva jeg kan gjøre. Er eneste mulighet nå å borre ut skruene, eller er det noe annet jeg kan forsøke før jeg begynner med det?
Fatter ikke at de absolutt skal bruke umbraco over alt.
På forhånd takk for svar.
Re: Trenger hjelp med umbracoskruer
Har flere gode råd, tenkt FØR man begynner å dra løs helvetet:
1: Spray på en god dose med rustløser.
2: Sett på unbrakonøkkelen som passer best, prøv evnt med en annen størrelse, eller lag deg en som passer perfekt, gjerne så trang at du må hamre den innpå.
3: Gi den (evnt bolten) et par gode slag med hammeren.
4: Skru til før du løsner. (Ikke skru så mye at du knekker bolten.
Er hodet allerede ødelagt, så kan du, om du kommer till, file ut et rett spor i den, så kommer du til med et flatt skrujern.
Evnt, om du kommer til, ta den med knipetang på sidene, eller en sånn grip-tang.
1: Spray på en god dose med rustløser.
2: Sett på unbrakonøkkelen som passer best, prøv evnt med en annen størrelse, eller lag deg en som passer perfekt, gjerne så trang at du må hamre den innpå.
3: Gi den (evnt bolten) et par gode slag med hammeren.
4: Skru til før du løsner. (Ikke skru så mye at du knekker bolten.
Er hodet allerede ødelagt, så kan du, om du kommer till, file ut et rett spor i den, så kommer du til med et flatt skrujern.
Evnt, om du kommer til, ta den med knipetang på sidene, eller en sånn grip-tang.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
- jaantoore
- Posts: 117
- Joined: 25 Feb 2010 21:59
- MC: Aprilia RS 125, 03 SBK
- Location: Eide på Nordmøre
Re: Trenger hjelp med umbracoskruer
Om ikke du finner en umbrakobits som passer perfekt, prøv en med torx.. Det funka ho meg.. Banka den bare så langt inn som mulig, også begynte å skru.
Re: Trenger hjelp med umbracoskruer
Hm, jeg får prøve med torx og så heller file ut et spor dersom det ikke virker. Dessverre er skruene nedsenket i sykkelen. Får kanskje begynne å være mer forsiktig med skruene, og heller bruke rustløser og dunking osv før jeg har ødelagt dem.
Re: Trenger hjelp med umbracoskruer
Hvis du setter inn de nye skruene med kobberpasta så slipper du problemet i fremtiden.
Re: Trenger hjelp med umbracoskruer
Det skal jeg gjøre. Vurderte å bytte ut umbracoene til noen som jeg kan få en pipe over, syntes det som oftest fungerer bedre.
Re: Trenger hjelp med umbracoskruer
Eller kanskje aluminiumspasta dersom det er aluminium man skrur i. Kobberpasta reagerer med aluminiumen, og man får irring likevel.
- TageSK
- Posts: 338
- Joined: 29 Jun 2008 16:23
- MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge. - Location: Pisa, Toscana, Italia
- Contact:
Re: Trenger hjelp med umbracoskruer
Husk at alt som skal trekkes til et gitt moment, der skal gjengene være tørre.inunf wrote:Hvis du setter inn de nye skruene med kobberpasta så slipper du problemet i fremtiden.
[TaSK]
Re: Trenger hjelp med umbracoskruer
Jeg har vært borti flere som har en stygg tendens til å bruke locktight på diverse skruer på ducati! å da bruker de som regel feil. gjengelås og ikke gjengetetting. Men er det dekselet som selve trykkplaten til clutchen er bak? I så fall er det veldig lange skruer her. de er en god del cm lang liksom. Med de er bare gjenget noen få cm i enden. (om det var forståelig forklart)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Trenger hjelp med umbracoskruer
Skal faktisk ha ut hele clutchen, tømme den for olje, og ta av hele det høyre dekselet på motoren for å komme til en pakning som jeg tror ligger rett bak clutchen. Så det er en del skruer som skal ut, deriblant de lange som du snakker om. De som derimot sitter fast er to av skruene på trykkplaten til clutchen, hver skrue holder én fjær. Usikker på hva de heter.
Re: Trenger hjelp med umbracoskruer
Ta en unbrakonøkkel som er større enn den som går rundt i hullet på skruen du skal ha ut. Slip den skrå i enden slik at den kan slås inn i hullet. Da oppnår du to ting: Slagene gjør at bolten løsner, og den nedslipte nøkkelen får skikkelig tak i bolthodet.
Dersom dette ikke skulle gå, er neste utvei å sveise en mutter til hodet på bolten slik at du får tak med en stjernenøkkel eller pipenøkkel.
Dersom dette ikke skulle gå, er neste utvei å sveise en mutter til hodet på bolten slik at du får tak med en stjernenøkkel eller pipenøkkel.
Yamaha FJ1314 '86
BSA 650 Super Rocket '60
Honda XL250 Motosport '73
Honda Dax ST50 '73
Tempo Avanti '89
og en haug prosjekter...
BSA 650 Super Rocket '60
Honda XL250 Motosport '73
Honda Dax ST50 '73
Tempo Avanti '89
og en haug prosjekter...
Re: Trenger hjelp med umbracoskruer
Får hoppas att du inte finner alltför mycket olja i (torr)clutchen.Lord Erik wrote:Skal faktisk ha ut hele clutchen, tømme den for olje, og ta av hele det høyre dekselet på motoren for å komme til en pakning som jeg tror ligger rett bak clutchen. Så det er en del skruer som skal ut, deriblant de lange som du snakker om. De som derimot sitter fast er to av skruene på trykkplaten til clutchen, hver skrue holder én fjær. Usikker på hva de heter.
Skruvarna du snackar om heter förresten bara "clutch spring (retaining) screws" och ska sitta med 5 Nm på 998, antagligen detsamma på 996. Inte hårt alls alltså. De ska vara smörjda med "multipurpose, medium fiber, lithium grease", ingen locktite.
Skrik ut om du vill att jag ska scanna sidorna i verkstadsmanualen (998) eller Haynes (748/996) som omhandlar clutch-removal/reassembly.
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Trenger hjelp med umbracoskruer
Jeg hadde problem med at dårlig ubrakosett som ødelegger skruene. Kjøp et ordentelig sett så hjelper det veldig mye
Re: Trenger hjelp med umbracoskruer
Viktig at umbraconøkkelen er helt inni skruehodet også, hvis skruene er litt dårlige kjennes det gjerne ut som om nøkkelen er helt inne uten at den er det og da vrir du fort hodet i stykker. Liker mcjon sin plan. Å file et spor er ofte vanskelig siden umbraco pleier å være nedsenket
Re: Trenger hjelp med umbracoskruer
Det håper virkelig jeg og med tanke på at den var ny for et par måneder siden. Har selv Haynesboken, men ellers takk for tilbudet!rerell wrote:Får hoppas att du inte finner alltför mycket olja i (torr)clutchen.
Disse er nok nedsenket ja. Tror jeg skal bruke dremel e.l. og skjære et nytt spor i dem.knetrom wrote:Viktig at umbraconøkkelen er helt inni skruehodet også, hvis skruene er litt dårlige kjennes det gjerne ut som om nøkkelen er helt inne uten at den er det og da vrir du fort hodet i stykker. Liker mcjon sin plan. Å file et spor er ofte vanskelig siden umbraco pleier å være nedsenket