Lett MC teori!

Prat om lett MC.
Post Reply
User avatar
xShadyx
Posts: 2
Joined: 18 Jul 2010 17:13

Lett MC teori!

Post by xShadyx »

Hei for en uke siden gjikk jeg opp for å teorien på lett mc, dette gjikk ikke så bra da :( 10feil.

Har noen spørsmåll som jeg lurer på om noen her kunne ha svart på :)

Hva er egenvekt?

Plasering i veibanen, du kjører i høyrespor og har trafikk imot deg på venstre spor. Det jeg har lert på kjøreskolen er at du skal altid ligge mest mulig midt i veibanen. Men har en følelse på at jeg fikk feil der.

Vikeplikt: det kommer en trikk (ByBane) bil til høyre for deg og du skal si i hvilken rekkefølge du skal kjøre. Jeg valgte 1. Bybanen 2. Bilen til høyre 3. meg.


Noen som har noen nyttige linker eller annet som kan hjelpe meg :)


Takker for alle svar ;)
User avatar
jaantoore
Posts: 117
Joined: 25 Feb 2010 21:59
MC: Aprilia RS 125, 03 SBK
Location: Eide på Nordmøre

Re: Lett MC teori!

Post by jaantoore »

Du skal vel normalt ligge litt til venstre for midten av din kjørebane.
User avatar
xShadyx
Posts: 2
Joined: 18 Jul 2010 17:13

Re: Lett MC teori!

Post by xShadyx »

Takker for svaret... tok teorien i går å besto med 6 feil :D
User avatar
Erlend10
Posts: 9
Joined: 20 Jul 2010 21:28
MC: MC ønskes kjøpt.

Re: Lett MC teori!

Post by Erlend10 »

6 feil!!????? jeg trodde det bare var lov til a ha max 4 eller noe. :-k hvor mange feil er det max lov til å ha?? :-s
User avatar
jaantoore
Posts: 117
Joined: 25 Feb 2010 21:59
MC: Aprilia RS 125, 03 SBK
Location: Eide på Nordmøre

Re: Lett MC teori!

Post by jaantoore »

6 er vel maks.
Torkilsen94
Posts: 1
Joined: 25 Jul 2010 23:54
MC: Honda cb 125 twin

Re: Lett MC teori!

Post by Torkilsen94 »

Hei ! Gratulerer med bestått teori ! Kjempebra =D> ! Men husk, du må kunne teorien i praksis også. Det har vertfall jeg erfart. Etter jeg hadde bestått teorien, tenkte jeg "nå kan jeg alt " . Men der tok jeg grundig feil ! "Småting" jeg svarte rett på, på teorien, men som jeg tilsynelatende ikke kunne godt nok i praksis, førte til at jeg strøk min første oppkjøring på lett mc [-( ! Etter det begynte jeg å ta det på alvor ! Pugget mye, og øvde skikkelig på det som sto i teoriboka, også i praksis. Plassering i veibanen, synsteknikker, dødvinkler osv.... Det hjalp, og jeg bestod neste oppkjøringa helt fint. Øv på teorien i praksis, og det vil garantert hjelpe deg med den praktiske førerprøven ! Ikke minst vil det hjelpe deg etter du har fått lappen ! Det er mange "gærninger" på veien ! Og det er veldig lett å bli oversett viss du foreksempel ikke vet hvor i kjørebanen du skal plassere deg viss det kommer en bilrekke i mot deg. Du må feks ta hensyn til om du har open vei foran deg, da det skal ligges litt til venstre for midten av kjørebanen. Du ligger kanskje bak en Semi-traile, som gjør deg usynelig for andre bilister. Da må det tas hensyn til. Egenvekt er vekten til motorsykkelen uten fører eller bagasje. Altså bare sykkelen !
Og det andre spørsmålet du stilte er det veldig viktig at du får svar på ! viss det kommer biler i venstre "spor" eller i motgående veibane, vil det være naturlig for deg å trekke litt til høyre for midten av din egen kjørebane, viss du ikke har noen biler foran deg ! Biler som kommer mot deg, vil se deg tidligere, Dragsuget fra motgående trailere reduseres osv. Jeg høres kanskje noe overnevøs ut, men det å kjøre motorsykkel er farlig, samtidig som det er utrolig morsomt.Det er greit å "gasse" på, men det må sje på god og oversiktelig vei ! Lykke til med de neste fasene i opplæringa ! Den dagen sensor sier du har bestått, har du ikke lenger beina på bakken ! Du flyr, bokstaveligtalt ! Helt sinnsyk deilig følelse ! Lykke til ! \:D/
martinzm
Posts: 3
Joined: 16 May 2011 18:50

Re: Lett MC teori!

Post by martinzm »

På teoriprøven.. er det spørsmål med avkryssing eller må du skrive svar?
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: Lett MC teori!

Post by herkit »

Torkilsen94 wrote:Men husk, du må kunne teorien i praksis også. Det har vertfall jeg erfart. Etter jeg hadde bestått teorien, tenkte jeg "nå kan jeg alt " . Men der tok jeg grundig feil !
Dette er veldig viktig, eg har no tatt lappen, men eg fortsetter å lese teoriboka og NMCU si Full Kontroll blekke og lærer mykje av det. Tenk over det som står der! Det er viktig å ikkje tenke på teoriboka som en nødvendig onde som man må pugge seg gjennom kun for å klare teoriprøva. Det som står der er faktisk viktig for å at du skal bli en trygg sjåfør. At du no har klart teoriprøva med knappast mulig margin ville eg tatt som et tegn på at du bør lese meir. Se over kva punkt på teorien du gjorde feil på og les spesiellt om desse punkta. Lykke til videre med lappen!
User avatar
staM
Posts: 60
Joined: 26 Apr 2011 23:19
MC: Kjører for tiden Husqvarna SM 125

Re: Lett MC teori!

Post by staM »

xShadyx wrote:Takker for svaret... tok teorien i går å besto med 6 feil :D
Gratulerer med bestått teori :) Folk fra freakforum er ikke så ofte å se her inne vil jeg tro :D
Honda CB 100 N (1983)
Husqvarna SMS 125 (2005)


X: Yamaha XT 125 (2006)
X: Honda NSR 125 (2003)
X: Yamaha FZ 750 (1987)
Treweli
Posts: 15
Joined: 30 May 2011 23:26
MC: Moped - Xmotos 2008 mod 4 taktar

Re: Lett MC teori!

Post by Treweli »

martinzm wrote:På teoriprøven.. er det spørsmål med avkryssing eller må du skrive svar?

Spørsmål med avkryssning :) Du får forskjellige alternativer å velge mellom. Er vel 40 spørsmål og maks 6 tillate feil, om ikke det har blitt forrandret (hørte rykter om det). I så tilfelle vet ikke jeg hvor mange ditt og datt, men men :)
Er Gud med meg overalt
Så er han med meg på veien også
Om eg så er mopedist, motorsyklist
eller trialkøyrar ;)
Post Reply