supermons

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: supermons - startproblemer

Post by KiM »

supermons wrote:Tror jeg skal prøve å finne et alternativ til Biltema denne gangen, siden deres størrelser aldri passer ned i batterikassene
Er det sånn at det er trangt, eller at det ikke passer? Mitt var sykt trangt, så sprayet på med litt "glidemiddel". Da gikk det greit.
ingen KiM, ingen kos
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: supermons - startproblemer

Post by supermons »

På FZRen måtte jeg dele batterikassa :P På bilen jeg har nå måtte jeg også fikle litt for å få det til å passe.

Så de opererer med litt ukurante størrelser, men pris og ytelse er det ikke noe å si noe på..
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: supermons - startproblemer

Post by KiM »

Da er det gjerne litt vanskelig ;) Du kan jo ta med batteriet bort, og se om målene på deres batteri stemmer overens med ditt. Er du heldig, så kommer du billig ut av batteriskiftet ditt ;)
ingen KiM, ingen kos
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: supermons - startproblemer

Post by supermons »

Har søkt litt på nett, og det ser ut som jeg skal ha batteri som er 12v 10Ah i dimensjonen 150mm x 87mm x 105mm.

Biltema har ingen som har dimensjoner i nærheten, nærmeste som alt stemmer på er 3cm bredere :( Får ta en tur på Thorshov og sjekke..
User avatar
jaantoore
Posts: 117
Joined: 25 Feb 2010 21:59
MC: Aprilia RS 125, 03 SBK
Location: Eide på Nordmøre

Re: supermons - startproblemer

Post by jaantoore »

Biltemabatteriet jeg skulle sette i en moped passet dårlig med batterikassa på sykkelen den også..
inunf
Posts: 4922
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: supermons - startproblemer

Post by inunf »

På batteriet ditt står det en kode. Den er lik for alle produsenter. Du trenger bare oppgi koden for å få riktig batteri. Er ikke helt sikker, men mulig den første bokstaven angir produsent. Yuasa-batteriet i RSV'en heter ihvertfall YTX9-BS, så vet du omtrent hva du ser etter.

Om du er ute etter å spare penger så kan du se om Biltema har et med litt lavere kapasitet som passer. Jeg tror det skal være trygt å gå ned til f. eks. 8 Ah, gixxer 750 er ikke den sykkelen som krever mest startstrøm (men den krever nok fortsatt mye i forhold til mye annet).
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: supermons - startproblemer

Post by Lord Erik »

eneRmiK wrote:
supermons wrote:Tror jeg skal prøve å finne et alternativ til Biltema denne gangen, siden deres størrelser aldri passer ned i batterikassene
Er det sånn at det er trangt, eller at det ikke passer? Mitt var sykt trangt, så sprayet på med litt "glidemiddel". Da gikk det greit.
Jaha? Glidemiddel? Det er slike ting du tilfeldigvis har for hånden ja? :-s
User avatar
Joachim
Posts: 927
Joined: 26 Mar 2007 16:06
Location: Oslo(Ålesund)

Re: supermons - startproblemer

Post by Joachim »

inunf wrote:Er ikke helt sikker, men mulig den første bokstaven angir produsent. Yuasa-batteriet i RSV'en heter ihvertfall YTX9-BS, så vet du omtrent hva du ser etter.
Den første bokstaven angir produsent ;-)
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: supermons - startproblemer

Post by supermons »

Thorshov Bilrekvisita sitt Varta-batteri kostet 634,- Biltema sitt tilsvarende koster 339,- Fyren på Thorshov der fant ikke selve batteriet. Drar bort hele neste uke på ferie, så tar det når jeg kommer tilbake.

Håper iallefall at det er eneste feilen. Isåfall blir det nok mer banekjøring på meg i løpet av sommeren :)
inunf
Posts: 4922
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: supermons - startproblemer

Post by inunf »

Mål spenninga når sykkelen går da. Skal være spesifisert turtall i verkstedsmanualen, men 4-5k burde være passlig. Da skal du ha 14-14,5 V. Blir det mye over 14,5 V så er det spenningsregulatoren som har tatt kvelden. Får batteriet for høy spenning så blir det ødelagt.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: supermons - startproblemer

Post by supermons »

Har sjekket manualen, og er 2500/3500 og 5000RPM. Men er litt vanskelig når den ikke starter :P

Må ha med meg noen til å trille den i gang, og det får jeg ikke gjort før etter ferien tror jeg.
inunf
Posts: 4922
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: supermons - startproblemer

Post by inunf »

Pøh, easy-peasy. Du springer den opp i fart, inn med clutchen og opp i andre, hopp oppå og slipp clutchen. Enten så låser du bakhjulet og tryner, eller så går det bra :P
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: supermons - startproblemer

Post by supermons »

Haha :P

Har trillet den i gang et par ganger allerede, så vet jeg må ha en bratt bakke eller en som dytter. Får det aldri i livet til alene. Er faktisk tyngre å trille igang enn de andre syklene jeg har eid (sikkert fordi det er en 750).
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: supermons - startproblemer

Post by Onsløv »

Har gjort dette sjøl i det siste.
900'eren min får jeg i gang på 2 gir. Om det er asfalt, går 1.gir også.
User avatar
jaantoore
Posts: 117
Joined: 25 Feb 2010 21:59
MC: Aprilia RS 125, 03 SBK
Location: Eide på Nordmøre

Re: supermons - startproblemer

Post by jaantoore »

Om det låser går det kanskje ann å gi den et lite hopp.
Post Reply