Er det sånn at det er trangt, eller at det ikke passer? Mitt var sykt trangt, så sprayet på med litt "glidemiddel". Da gikk det greit.supermons wrote:Tror jeg skal prøve å finne et alternativ til Biltema denne gangen, siden deres størrelser aldri passer ned i batterikassene
supermons
Re: supermons - startproblemer
ingen KiM, ingen kos
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: supermons - startproblemer
På FZRen måtte jeg dele batterikassa På bilen jeg har nå måtte jeg også fikle litt for å få det til å passe.
Så de opererer med litt ukurante størrelser, men pris og ytelse er det ikke noe å si noe på..
Så de opererer med litt ukurante størrelser, men pris og ytelse er det ikke noe å si noe på..
Re: supermons - startproblemer
Da er det gjerne litt vanskelig Du kan jo ta med batteriet bort, og se om målene på deres batteri stemmer overens med ditt. Er du heldig, så kommer du billig ut av batteriskiftet ditt
ingen KiM, ingen kos
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: supermons - startproblemer
Har søkt litt på nett, og det ser ut som jeg skal ha batteri som er 12v 10Ah i dimensjonen 150mm x 87mm x 105mm.
Biltema har ingen som har dimensjoner i nærheten, nærmeste som alt stemmer på er 3cm bredere Får ta en tur på Thorshov og sjekke..
Biltema har ingen som har dimensjoner i nærheten, nærmeste som alt stemmer på er 3cm bredere Får ta en tur på Thorshov og sjekke..
- jaantoore
- Posts: 117
- Joined: 25 Feb 2010 21:59
- MC: Aprilia RS 125, 03 SBK
- Location: Eide på Nordmøre
Re: supermons - startproblemer
Biltemabatteriet jeg skulle sette i en moped passet dårlig med batterikassa på sykkelen den også..
Re: supermons - startproblemer
På batteriet ditt står det en kode. Den er lik for alle produsenter. Du trenger bare oppgi koden for å få riktig batteri. Er ikke helt sikker, men mulig den første bokstaven angir produsent. Yuasa-batteriet i RSV'en heter ihvertfall YTX9-BS, så vet du omtrent hva du ser etter.
Om du er ute etter å spare penger så kan du se om Biltema har et med litt lavere kapasitet som passer. Jeg tror det skal være trygt å gå ned til f. eks. 8 Ah, gixxer 750 er ikke den sykkelen som krever mest startstrøm (men den krever nok fortsatt mye i forhold til mye annet).
Om du er ute etter å spare penger så kan du se om Biltema har et med litt lavere kapasitet som passer. Jeg tror det skal være trygt å gå ned til f. eks. 8 Ah, gixxer 750 er ikke den sykkelen som krever mest startstrøm (men den krever nok fortsatt mye i forhold til mye annet).
Re: supermons - startproblemer
Jaha? Glidemiddel? Det er slike ting du tilfeldigvis har for hånden ja?eneRmiK wrote:Er det sånn at det er trangt, eller at det ikke passer? Mitt var sykt trangt, så sprayet på med litt "glidemiddel". Da gikk det greit.supermons wrote:Tror jeg skal prøve å finne et alternativ til Biltema denne gangen, siden deres størrelser aldri passer ned i batterikassene
Re: supermons - startproblemer
Den første bokstaven angir produsentinunf wrote:Er ikke helt sikker, men mulig den første bokstaven angir produsent. Yuasa-batteriet i RSV'en heter ihvertfall YTX9-BS, så vet du omtrent hva du ser etter.
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: supermons - startproblemer
Thorshov Bilrekvisita sitt Varta-batteri kostet 634,- Biltema sitt tilsvarende koster 339,- Fyren på Thorshov der fant ikke selve batteriet. Drar bort hele neste uke på ferie, så tar det når jeg kommer tilbake.
Håper iallefall at det er eneste feilen. Isåfall blir det nok mer banekjøring på meg i løpet av sommeren
Håper iallefall at det er eneste feilen. Isåfall blir det nok mer banekjøring på meg i løpet av sommeren
Re: supermons - startproblemer
Mål spenninga når sykkelen går da. Skal være spesifisert turtall i verkstedsmanualen, men 4-5k burde være passlig. Da skal du ha 14-14,5 V. Blir det mye over 14,5 V så er det spenningsregulatoren som har tatt kvelden. Får batteriet for høy spenning så blir det ødelagt.
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: supermons - startproblemer
Har sjekket manualen, og er 2500/3500 og 5000RPM. Men er litt vanskelig når den ikke starter
Må ha med meg noen til å trille den i gang, og det får jeg ikke gjort før etter ferien tror jeg.
Må ha med meg noen til å trille den i gang, og det får jeg ikke gjort før etter ferien tror jeg.
Re: supermons - startproblemer
Pøh, easy-peasy. Du springer den opp i fart, inn med clutchen og opp i andre, hopp oppå og slipp clutchen. Enten så låser du bakhjulet og tryner, eller så går det bra
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: supermons - startproblemer
Haha
Har trillet den i gang et par ganger allerede, så vet jeg må ha en bratt bakke eller en som dytter. Får det aldri i livet til alene. Er faktisk tyngre å trille igang enn de andre syklene jeg har eid (sikkert fordi det er en 750).
Har trillet den i gang et par ganger allerede, så vet jeg må ha en bratt bakke eller en som dytter. Får det aldri i livet til alene. Er faktisk tyngre å trille igang enn de andre syklene jeg har eid (sikkert fordi det er en 750).
Re: supermons - startproblemer
Har gjort dette sjøl i det siste.
900'eren min får jeg i gang på 2 gir. Om det er asfalt, går 1.gir også.
900'eren min får jeg i gang på 2 gir. Om det er asfalt, går 1.gir også.
- jaantoore
- Posts: 117
- Joined: 25 Feb 2010 21:59
- MC: Aprilia RS 125, 03 SBK
- Location: Eide på Nordmøre
Re: supermons - startproblemer
Om det låser går det kanskje ann å gi den et lite hopp.