Ny førerkortklasse - 24 for å kjøre tung
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Ny førerkortklasse - 24 for å kjøre tung
Ny kjøretøyklasse og 24 år for å kjøre fulleffektsykler? Hva synes folket?
Artikkel på mc24
Artikkel på bikeport
Artikkel på mc24
Artikkel på bikeport
Re: Ny førerkortklasse - 24 for å kjøre tung
Så det de skriver er at alle under 24 må ha mellomklasse i 2 år før de får kjøre tung, altså slik det er for de under 20 i dag? Det er egentlig helt greit for meg, men om det viser seg å ikke ha noen effekt bør tiltaket fjernes igjen.
Re: Ny førerkortklasse - 24 for å kjøre tung
Jeg må si meg enig. Men blir vel ikke noe mindre 34hk som har "klippet ledningen" av den grunn...
Hadde jeg ikke hatt lappen fra før av, hadde selvfølgelig ikke vært enig men...
Hadde jeg ikke hatt lappen fra før av, hadde selvfølgelig ikke vært enig men...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
-
- Posts: 1102
- Joined: 30 Mar 2009 13:18
- MC: Yamaha TZR Rossi Replica Edition '08
- Location: Melkeplassen... Rett ved Melkeveien :)
Re: Ny førerkortklasse - 24 for å kjøre tung
Bummer og være 17 nå da.
Må bare vente til 2017 jeg da . . . Flotters....
Men om jeg tar mellomtung lappen neste år, eller året etter det igjen, kan jeg da ta tunglappen med en gang?
Må bare vente til 2017 jeg da . . . Flotters....
Men om jeg tar mellomtung lappen neste år, eller året etter det igjen, kan jeg da ta tunglappen med en gang?
My blogg: http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=11917bandit wrote:Det virker som om Freddy er en ekte mc entusiast, og jeg er sikker på at han kommer til å oppgradere til mer kubikk så snart anledningen byr seg.
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Ny førerkortklasse - 24 for å kjøre tung
Sånn jeg forsto det, så blir du oppgradert til tunglappen uten begrensninger etter to år, samme som nå, bare at de som tar lappen senere også får denne begrensningsperioden.
-
- Posts: 1102
- Joined: 30 Mar 2009 13:18
- MC: Yamaha TZR Rossi Replica Edition '08
- Location: Melkeplassen... Rett ved Melkeveien :)
Re: Ny førerkortklasse - 24 for å kjøre tung
Hvorfor ikke bare ha det sånn som det var før. Da visste de allerfleste det. Jaja, får håpe jeg blir fort ferdig med mellomtunglappen neste år 

My blogg: http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=11917bandit wrote:Det virker som om Freddy er en ekte mc entusiast, og jeg er sikker på at han kommer til å oppgradere til mer kubikk så snart anledningen byr seg.
- RkM2
- Posts: 300
- Joined: 05 Jan 2009 09:58
- MC: Daelim Roadwin 125 2007.
09= 2930 - 15062
10= 15062 16953 (15 april)
Re: Ny førerkortklasse - 24 for å kjøre tung
Vis jeg ska være helt ærlig så tror jeg dette er en god måte å prøve å minimere ulykkene.
Ser på meg selv, jeg meker hvor mye eg har mentalt vokst på det ene året på 125 cc. og merker fortsatt at jeg kan vokse mer, men jeg er fortsatt litt redd for at jeg ikke er mentalt gammelnok vis jeg er 21 å har droppet mellomklasse. Og det tror jeg er en måte å får et mellomlegg en måte å vokse på før du går på de STORE gutta sin sykkel.
Ser på meg selv, jeg meker hvor mye eg har mentalt vokst på det ene året på 125 cc. og merker fortsatt at jeg kan vokse mer, men jeg er fortsatt litt redd for at jeg ikke er mentalt gammelnok vis jeg er 21 å har droppet mellomklasse. Og det tror jeg er en måte å får et mellomlegg en måte å vokse på før du går på de STORE gutta sin sykkel.
Re: Ny førerkortklasse - 24 for å kjøre tung
Jeg vil ikke uttale meg så generelt, siden det kun blir synsing fra min side, men jeg ser ikke for meg at et slikt tiltak vil hjelpe noe særlig. Jeg vil anta at de som ikke er moden nok til tung MC uansett vil klippe ledningen på sin mellomtunge sykkel, mens de som er moden nok vil bli "straffet" ved at de følger loven og må vente til de er 24 år før de kan kjøre tung.
Likefullt syntes jeg argumentet om "bedre opplæring" kan bli litt meningsløst. Opplæringen er allerede veldig god. Så lenge det er ulykker kan man argumentere med at opplæringen må bli bedre. Vi vil uansett komme til et punkt hvor vi må akseptere at å kjøre MC innebærer en relativt høy risiko. Jeg sier ikke at vi ikke kan bli bedre, men å jobbe mot nulltoleranse er urealistisk og lite hensiktsmessig.
Likefullt syntes jeg argumentet om "bedre opplæring" kan bli litt meningsløst. Opplæringen er allerede veldig god. Så lenge det er ulykker kan man argumentere med at opplæringen må bli bedre. Vi vil uansett komme til et punkt hvor vi må akseptere at å kjøre MC innebærer en relativt høy risiko. Jeg sier ikke at vi ikke kan bli bedre, men å jobbe mot nulltoleranse er urealistisk og lite hensiktsmessig.
Re: Ny førerkortklasse - 24 for å kjøre tung
Enig!Lord Erik wrote:Jeg vil ikke uttale meg så generelt, siden det kun blir synsing fra min side, men jeg ser ikke for meg at et slikt tiltak vil hjelpe noe særlig. Jeg vil anta at de som ikke er moden nok til tung MC uansett vil klippe ledningen på sin mellomtunge sykkel, mens de som er moden nok vil bli "straffet" ved at de følger loven og må vente til de er 24 år før de kan kjøre tung.
Likefullt syntes jeg argumentet om "bedre opplæring" kan bli litt meningsløst. Opplæringen er allerede veldig god. Så lenge det er ulykker kan man argumentere med at opplæringen må bli bedre. Vi vil uansett komme til et punkt hvor vi må akseptere at å kjøre MC innebærer en relativt høy risiko. Jeg sier ikke at vi ikke kan bli bedre, men å jobbe mot nulltoleranse er urealistisk og lite hensiktsmessig.
og
Enig! Ihvertfall når det gjelder tung. Er det et sted opplæringen og holdningen kan bli mye bedre er det på moped-nivået. Syns egentlig til tider det kan bli avskaffet når jeg hører om hvordan det blir praktisert av noen (opplæringen og holdningen hos kjørelærerne)
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
-
- Posts: 152
- Joined: 24 May 2009 20:29
Re: Ny førerkortklasse - 24 for å kjøre tung
Den nye mellomklassen gjelder for sykler med maks 47hk.
Re: Ny førerkortklasse - 24 for å kjøre tung
Det blir sikkert litt små-forvirring når dette bil innført. Det er mye nye regler for flere kjøretøysklasser. Blandt annet høyere aldersgrense for klasse A, C (tung lastebil) og D (Buss). Aktuelt for MC:
35 kW = 47,59 HK.
Sakset fra http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?lt ... -0259.html§ 3-2 skal lyde:
§ 3-2. Førerett i klasse A
Førerett i klasse A gjelder for:
1. Motorsykkel med eller uten sidevogn
2. Trehjuls motorsykkel med en effekt på over 15 kW
3. Moped.
I Norge omfatter føreretten også føring av tilhenger til motorsykkel med slagvolum over 125 cm3. Motorsykkelen må være godkjent for å trekke tilhenger og tillatt tilhengervekt må være påført vognkortet.
§ 3-3 skal lyde:
§ 3-3. Førerett i klasse A2
Førerett i klasse A2 gjelder for:
1. Motorsykkel med eller uten sidevogn hvor motorsykkelen har en effekt på høyst 35 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,2 kW/kg. Etter nedtrimming kan motorsykkelens tidligere effekt ha vært høyst det dobbelte av nåværende effekt
2. Trehjuls motorsykkel med en effekt på høyst 15 kW
3. Moped.
I Norge omfatter føreretten også føring av tilhenger til motorsykkel med slagvolum over 125 cm3. Motorsykkelen må være godkjent for å trekke tilhenger og tillatt tilhengervekt må være påført vognkortet.
§ 3-4 skal lyde:
§ 3-4. Førerett i klasse A1
Førerett i klasse A1 gjelder for:
1. Lett motorsykkel med eller uten sidevogn hvor motorsykkelen har et slagvolum på høyst 125 cm3, en effekt på høyst 11 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,1 kW/kg
2. Trehjuls motorsykkel med en effekt på høyst 15 kW
3. Moped.
35 kW = 47,59 HK.
Re: Ny førerkortklasse - 24 for å kjøre tung
Noe jeg ikke helt forstår er

Endring: Jeg fant forklaring på fenomenet:
Heldigvis har det ikke noen form for tilbakevirkende kraft etter at man har fått førerkortet:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?lt ... -0258.html§ 9-9 skal lyde:
§ 9-9. Utvidelse fra klasse A1 til A2
Ved utvidelse fra klasse A1 til A2 skal eleven gjennomføre obligatoriske kurs for klasse A2 på trinn 3 og 4.
Ny § 9-10 skal lyde:
§ 9-10. Utvidelse fra klasse A1 til A
Ved utvidelse fra klasse A1 til A skal eleven gjennomføre obligatoriske kurs for klasse A på trinn 3 og 4.
Ny § 9-11 skal lyde:
§ 9-11. Utvidelse fra klasse A2 til A
Ved utvidelse fra klasse A2 til A skal eleven gjennomføre obligatorisk kurs for utvidelse til klasse A.

Endring: Jeg fant forklaring på fenomenet:
http://europalov.no/rettsakt/forerkortd ... 013/id-310Ved progressivt erverv av klasse A er minstealderen 20 år, men man må ha minst 2 års kjøreerfaring med klasse A2 samt bestå en praktisk prøve og/eller gjennomføre et kurs (se vedlegg VI).
Heldigvis har det ikke noen form for tilbakevirkende kraft etter at man har fått førerkortet:
Det vil si at alle som får tatt (begrenset) A før fristen i 2013 vil slippe ekstra prøve eller noe annet tjafs før man får kjøre ubegrenset effekt. Noe annet ville jo vært helt feil, men vet jo aldri med politikere...Ett nytt punkt (art 13 nr 3) sier at førerrettigheter ervervet før 19. januar 2013, ikke kan fjernes eller modifiseres i henhold til direktivet.
Re: Ny førerkortklasse - 24 for å kjøre tung
Hele lovendringa (og dagens lover) er helt på trynet. Hvorfor ikke bare forby alt som har med mc å gjøre, siden det tydeligvis er livsens farlig? Jaja, jeg får hoppe inn i Veyronen min jeg da, nå som jeg nettopp har fylt 18 og fått lappen. At jeg er fersk sjåfør spiller ingen rolle.
- RkM2
- Posts: 300
- Joined: 05 Jan 2009 09:58
- MC: Daelim Roadwin 125 2007.
09= 2930 - 15062
10= 15062 16953 (15 april)
Re: Ny førerkortklasse - 24 for å kjøre tung
Livsfarlig er det kje, farligere en bil er det men det er mange faktorer som spiller inn. Du ser Ulykken på Voss lørdag 30 April 2011 så er det motorsykkel VS bil og i de tilfellene er det som ofstest bilisten sin feil. Denne ulykken hadde bilisten heve seg inn foran motorsykkelen fordi ann sku til venstre i et kryss og dermed kjørte ann i siden på bilen og deretter i siden på en annen bil og ble ærklært død på stede. Motorsykkel er farligere en bil, mend et er idiot kjøring som gjør at dette skjer. Hvorfor ska det være 18 på bil da og, er idiotkjøring med bil også.Bonnis wrote:Hele lovendringa (og dagens lover) er helt på trynet. Hvorfor ikke bare forby alt som har med mc å gjøre, siden det tydeligvis er livsens farlig? Jaja, jeg får hoppe inn i Veyronen min jeg da, nå som jeg nettopp har fylt 18 og fått lappen. At jeg er fersk sjåfør spiller ingen rolle.
Men A2 e det "mellomklasse" ?
Og en ting til, jeg så at dere mente at oppførsel i trafikken bør opplæres på moped nivå så har jeg en ting jeg vil si om det, jeg ser av mine kompiser som kjører moped at bilistene ska forbi UANSETT, beste kompisen min kjører en Yamaha TZR men trimpotte, 70 syl. Denne holder lett flyten i alle fartsonene, den går bedre en min 125 4T, men likavel så ska bilistene forbi når vi kjører, men de legger seg fint bak meg å oppfører seg. dette har skjedd opp til flere ganger når vi har vært å kjør. Så for sikkerheten så synest jeg 50 cc burde vært gjort ulovelig og 125 sku vært det minte du kunne få. Både for sikkerheten også fordi at det er kje noen problem å holde trafikken. Men det har også litt med det at du lærer deg å kjøre pent, jeg har kjørt idiot litt over 1 år før jeg fikk meg noen skrem eppisoder og det hjalp på kjøringen min, jeg oppføerer meg og gidd kje å kjøre idiot fordi lappen er verdt for mye.
Dette er no min menging, vet kje helt om alle andre oppfatter det på samme måte !
-
- Posts: 53
- Joined: 10 Jun 2009 00:49
- MC: Suzuki Bandit 600
x Kawasaki Vulcan 750
x Kawasaki Ninja 250 - Location: Grimstad
Re: Ny førerkortklasse - 24 for å kjøre tung
Sporer kanskje litt av, men må bare kommentere RkM2:
Er helt enig i at mopeder er livsfarlig... istedenfor å bli plombert ned til maks 45 km/t burde de i hvert fall gå minimum 60 km/t.
Hadde alle mopeder kunne kjørt (lovlig) i 60 km/t ville det unngått MANGE farlige situasjoner.
Er helt enig i at mopeder er livsfarlig... istedenfor å bli plombert ned til maks 45 km/t burde de i hvert fall gå minimum 60 km/t.
Hadde alle mopeder kunne kjørt (lovlig) i 60 km/t ville det unngått MANGE farlige situasjoner.