Kjøpshjelp pendlesykkel
Kjøpshjelp pendlesykkel
SKal handle meg mc til pendling drammen-oslo. Er 176 høy og vil gjerne ha forslag til en grei brukt sykkel. Hva med høyder?? Er lav men synes jo sykkel som honda transalp ol er fine. Åssen er de å pendle med? Er den for høy? Forslag og meninger mottas med takk.
- Jeanette
- Administrator
- MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S - Location: Oslo
Re: Kjøpshjelp pendlesykkel
Hei!
Du har en PM i innboksen din her på forumet, ta en titt der =)
Jeanette
Du har en PM i innboksen din her på forumet, ta en titt der =)
Jeanette
Hei frissy, velkommen til forumet 
Der er ett hav av sykler å velge i, når det kommer til dine ønsker. Høyden din skal ikke være noe problem, men her er eneste løsning å prøvesitte litt sykler. Noen vil kanskje føles litt høy og at du føler du mister litt kontroll når du skal stå stille.
Det er ikke så veldig lange strekket du skal pendle, men komfort vil jeg si er veldig viktig uansett. Kanskje finne en sykkel som har kardang i stede for kjededrift? en touring sykkel med litt mindre frammoverlent sittestilling?
Er det noe sykkel du har veldig lyst på? eller skal det bare være en billig brukssykkel?
Mvh
-Shaft-

Der er ett hav av sykler å velge i, når det kommer til dine ønsker. Høyden din skal ikke være noe problem, men her er eneste løsning å prøvesitte litt sykler. Noen vil kanskje føles litt høy og at du føler du mister litt kontroll når du skal stå stille.
Det er ikke så veldig lange strekket du skal pendle, men komfort vil jeg si er veldig viktig uansett. Kanskje finne en sykkel som har kardang i stede for kjededrift? en touring sykkel med litt mindre frammoverlent sittestilling?
Er det noe sykkel du har veldig lyst på? eller skal det bare være en billig brukssykkel?
Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
YouTube
MyRoute-app
Takk for kjapt var Shaft.
Jeg vil ha litt mer enn bare noe gammelt rask.....he he men trenger for all del ikke være nytt, eller rettere sagt det er brukt jeg ska ha. Men har lyst på noe ordenlig. Kan ikke skru overhode så det må være noe som går og går og går.....osv......
Har sett litt på bmw f650, transalp, hvordan er kvaliteten på bmw i forhold til honda? Er det andre som burde vurderes????
Har jo også sett litt på vstorm....tenker at for kjøring til og fra Oslo er det sikkert bra med en touring feks vfr, men sånn inni oslo tenker jeg jo kanskje at det er bedre med en "oppreist type" for oversikt og kanskje litt lettere.....??? Chopper vil jeg ikke ha.....
Kjempeglad for tanker og meninger til en som er ganske fersk.
Jeg vil ha litt mer enn bare noe gammelt rask.....he he men trenger for all del ikke være nytt, eller rettere sagt det er brukt jeg ska ha. Men har lyst på noe ordenlig. Kan ikke skru overhode så det må være noe som går og går og går.....osv......
Har sett litt på bmw f650, transalp, hvordan er kvaliteten på bmw i forhold til honda? Er det andre som burde vurderes????
Har jo også sett litt på vstorm....tenker at for kjøring til og fra Oslo er det sikkert bra med en touring feks vfr, men sånn inni oslo tenker jeg jo kanskje at det er bedre med en "oppreist type" for oversikt og kanskje litt lettere.....??? Chopper vil jeg ikke ha.....
Kjempeglad for tanker og meninger til en som er ganske fersk.
Honda VFR 800 som du nevner er jo "retrieveren" i motorsykkelverden... En kjempesykkel, men kan føles litt tung. Har selv hatt en i ett par år. Utrolig fin tursykkel til en rimelig penge.
Alle sykler krever litt vedlikehold. Noen hyppigere enn andre, men stort sett alle sykler har forholdsvis lik service intervall og prisnivå på slitedeler (kjede og drevsett, bremseklosser, oljefilter osv) Den største forskjellen er gjerne ofte å finne hos forsikringselskapene... Her varierer prisnivået noe SINNSYKT! Å det er vel ingen hemmelighet at R sykler er dyrest å forsikre.
Kvaliteten på BMW og Honda er vel veldig lik tror jeg... Har ikke hatt BMW selv, men bare hørt mye godt om syklene deres.. Selv om utseende ikke appelerer like godt til mitt syn. Men smaken er som baken
Kawazaki og Yamaha har mye fine touringmaskiner.... Har du kikket på disse merkene?
Alle sykler krever litt vedlikehold. Noen hyppigere enn andre, men stort sett alle sykler har forholdsvis lik service intervall og prisnivå på slitedeler (kjede og drevsett, bremseklosser, oljefilter osv) Den største forskjellen er gjerne ofte å finne hos forsikringselskapene... Her varierer prisnivået noe SINNSYKT! Å det er vel ingen hemmelighet at R sykler er dyrest å forsikre.
Kvaliteten på BMW og Honda er vel veldig lik tror jeg... Har ikke hatt BMW selv, men bare hørt mye godt om syklene deres.. Selv om utseende ikke appelerer like godt til mitt syn. Men smaken er som baken

Kawazaki og Yamaha har mye fine touringmaskiner.... Har du kikket på disse merkene?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Instagram
YouTube
MyRoute-app
YouTube
MyRoute-app
Tenker litt på vind og kåpe og siden mye av pendlingen foregår på motorvei kan det kanskje være greit med noe mer touring med litt mer vindskydd enn "transalp" typen,,,,,blir lite gruskjørinng.
Hva med feks denne?:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=24753544
Har denne det som trengs? Synes det er viktig med mulighet til givi ol.
Har du noen forslag som jeg bør se på. Vil ikke ha r sykkel eller chopper. tenker ccm mellom 500-900. ikke mye mer enn 100 hk.
Hva med feks denne?:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=24753544
Har denne det som trengs? Synes det er viktig med mulighet til givi ol.
Har du noen forslag som jeg bør se på. Vil ikke ha r sykkel eller chopper. tenker ccm mellom 500-900. ikke mye mer enn 100 hk.
Jeg ville sett nærmere på Suzuki DL650 V-strom, Yamaha TDM 850/900 og BMW F650/800GS. Er generelt bra kvalitet på BMW, men slitedeler er noe høyt priset. Har vært krøll med noen av de større touring-modellene, men F'ene har det ikke vært problemer såvidt jeg vet. Kanskje du kan se nærmere på KTM 690 SM(R) også? Ikke så bra vindbeskyttelse og bagasjemuligheter, men veldig morsom og lettkjørt. Yamaha XT 600/660 kan også være noe å kikke på. Evighetsmaskiner og en sittestilling som er fin til pendling. Samme med Aprilia Pegaso 650, men ihvertfall de senere utgavene er kulere og bedre rustet for gatekjøring.
VFR og lignende ville jeg ikke kjøpt som pendlersykkel fordi sittestillingen blir slitsom i kø, men jeg pendler jo med R-sykkel, så vet ikke om det er et bra argument.
VFR og lignende ville jeg ikke kjøpt som pendlersykkel fordi sittestillingen blir slitsom i kø, men jeg pendler jo med R-sykkel, så vet ikke om det er et bra argument.
- Lord_Epic
- MC: -01 Honda Fireblade
-02 Yamaha R6 [R.I.P]
-95 Kawasaki ZX6R [Solgt] - Location: Der sjøsprøyten treffer landet
Mulig jeg er helt på viddene her. Men kan ikke suzuki bandit være en grei pendler sykkel, tenkte hvertfall det selv da jeg kjørte en slik på kjøreskolen. er vel ikke så gale å forsikre heller?
He who makes a beast out of himself,gets rid of the pain of being a man
For meg som ikke veldig mc kar ennå....å ser det ut som feks bmw f650 og yamaha tenere har en del dårligere vindbeskyttelse enn feks vstorm? Stemmer dette? Er det noe som jeg vil finne plagsomt på motorvei? Kan hende det ikke er sånn da jeg kun har kikket på bildene,,,,,,,
Ang transalp og bmw 650 er dette sykler som har "nok" motor til motorei også???bare lurer altså, ser jo at feks tdm har noe str kubikk og hesteantall? Men det er vel atakelig nok uansett??????
Hva med den jeg skrev om litt over yamahaen fazer/fsz? noen erfaringer? Er dette litt som en vfr med fremoelent sittestilling???? Ser litt sånn ut
Det som shaft skrev vannvittig mnge forskellige....hmmm kan jo ikke prøve alle, men skal etter hvert skrive meg en liste som jeg tenker det står mellom så kan jo de som har greie på det komme med kommentarer. God med god hjelp fra interesserte, i butikker skal det jo omoftest selges...........
Opp i mot bandit , vil denne gi grei vidbeskyttelse? Littopptatt av dette.
Forløpig liste
BMW f650cs er denne for høy for en på 176?
Vstorm
Transalp
Yamaha tdm 850
Ang transalp og bmw 650 er dette sykler som har "nok" motor til motorei også???bare lurer altså, ser jo at feks tdm har noe str kubikk og hesteantall? Men det er vel atakelig nok uansett??????
Hva med den jeg skrev om litt over yamahaen fazer/fsz? noen erfaringer? Er dette litt som en vfr med fremoelent sittestilling???? Ser litt sånn ut
Det som shaft skrev vannvittig mnge forskellige....hmmm kan jo ikke prøve alle, men skal etter hvert skrive meg en liste som jeg tenker det står mellom så kan jo de som har greie på det komme med kommentarer. God med god hjelp fra interesserte, i butikker skal det jo omoftest selges...........
Opp i mot bandit , vil denne gi grei vidbeskyttelse? Littopptatt av dette.
Forløpig liste
BMW f650cs er denne for høy for en på 176?
Vstorm
Transalp
Yamaha tdm 850
-
Utfra det jeg har lest i tråden så langt har har jeg et par kommentarer:
Ikke vær redd for vindbeskyttelse dersom dette primært er en pendlersykkel. Du får 15 min på motorvei uten saktegående kø, resten i kø.
En sykkel med oppreist kjørestilling er veien å gå men tenk også på følgende: Bred styrer egner seg ikke til lane-splitting. For meg var det stor forskjell å gå fra VTR til Tuono og jeg måtte langt oftere trekke meg når det ble trangt. Hvor viktig dette er avhenger selvsagt av hvor mye du lanesplitter men ettersom du skal kjøre E18 blir det nok mye av det etter hvert.
Skulle du hatt en helårssykkel ville jeg sett på lette små enduro sykler. Med kun sesonkjøring ville jeg valgt en snill 600ish oppreist sykkel uten all road/enduero ambisjoner. Bandit, hornet, FZ6....
Ikke vær redd for vindbeskyttelse dersom dette primært er en pendlersykkel. Du får 15 min på motorvei uten saktegående kø, resten i kø.
En sykkel med oppreist kjørestilling er veien å gå men tenk også på følgende: Bred styrer egner seg ikke til lane-splitting. For meg var det stor forskjell å gå fra VTR til Tuono og jeg måtte langt oftere trekke meg når det ble trangt. Hvor viktig dette er avhenger selvsagt av hvor mye du lanesplitter men ettersom du skal kjøre E18 blir det nok mye av det etter hvert.
Skulle du hatt en helårssykkel ville jeg sett på lette små enduro sykler. Med kun sesonkjøring ville jeg valgt en snill 600ish oppreist sykkel uten all road/enduero ambisjoner. Bandit, hornet, FZ6....
Glimrende tilbakemeding. Brede styrer er det slik som feks transalp bmw f650 og tdm? mv?
Så du tenker en fz6 mv , hva med vstorm da?
Hva tenker du rundt disse mcene med 500-650 ccm med ca 0-70 hk er det nok?
Så du tenker en fz6 mv , hva med vstorm da?
Hva tenker du rundt disse mcene med 500-650 ccm med ca 0-70 hk er det nok?
Heisann. Jeg har kjørt mye selv mellom Oslo og Drammen, og kjører en suzuki V strom. Er veldig fornøyd med den. Den er sterk nok, har bra vindbeskyttelse og er meeget stabil å kjøre. du kan også leke med den på grusveier, og den legger seg lekende lett ned i landevegssvinger. i tillegg er den jo rimelig billig også. Og driftsikker. En sånn sykkel kan du ha, utn å trenge å skru på en skrue selv. Eneste aberet jeg kan se, er høyden din. er selv 180 cm, og får akkurat tærne ned i, men jeg vet at den kan kjøpes med et ekstra lavt sete. Lykke til.
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
- Trixie_basics
- MC: Suzuki GSX1300R '09
Jeg kjører Honda Hornet som pendlersykkel i Bergen. Er selv nokså fersk (tok lappen i 09) med 1,5 sesonger i ryggen.
Fikk tips om honda som god begynnersykkel. Men er også kanonfornøyd med den i sentrum o.l.
Kjørte 400 mil i sommer, Sydkysten av Norge + en stripe ned til Malmö og den ble litt pinglete som langtursykkel. Men det gikk!
Min (svært begrensete) erfaring er at Hornet er kjempelettkjørt og fin i byer. Kjørte Fazer når jeg tok lappen, den føltes mer klumpete. Selv om det er samme "typen" sykkel.
Lykke til!
Fikk tips om honda som god begynnersykkel. Men er også kanonfornøyd med den i sentrum o.l.
Kjørte 400 mil i sommer, Sydkysten av Norge + en stripe ned til Malmö og den ble litt pinglete som langtursykkel. Men det gikk!
Min (svært begrensete) erfaring er at Hornet er kjempelettkjørt og fin i byer. Kjørte Fazer når jeg tok lappen, den føltes mer klumpete. Selv om det er samme "typen" sykkel.
Lykke til!
Suzuki GSX1300R ' 09
X: Suxuki TL1000R '01 - 18 000 livsfarlige km (2014-2016)
X: BMW K1200S '06 - 41 000 flotte km på tur (2011-2014)
X: Honda CB600FS '02 - 17 000 trofaste kilometer (2009-2011)
X: Suxuki TL1000R '01 - 18 000 livsfarlige km (2014-2016)
X: BMW K1200S '06 - 41 000 flotte km på tur (2011-2014)
X: Honda CB600FS '02 - 17 000 trofaste kilometer (2009-2011)