Spørsmål ang. kjøreopplæring

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
Mr.kane
Posts: 57
Joined: 05 Jun 2005 13:31
Location: Husnes
Contact:

Spørsmål ang. kjøreopplæring

Post by Mr.kane »

Nærmer meg oppkjøring , men før det skal eg på banekjøring og landeveis kjøring.Hva går banekjøringen ut på ?Det er vel noe som har tatt lappen i år, og kjenner til disse nye reglene.Landeveis kjøring ligger vel i namnet, det er vel for å komme seg ut av byen og opp i 80 soner, eller ??
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Spørsmål ang. kjøreopplæring

Post by Kriz »

Mr.kane wrote:Nærmer meg oppkjøring , men før det skal eg på banekjøring og landeveis kjøring.Hva går banekjøringen ut på ?Det er vel noe som har tatt lappen i år, og kjenner til disse nye reglene.Landeveis kjøring ligger vel i namnet, det er vel for å komme seg ut av byen og opp i 80 soner, eller ??

banekjøring er kjøring på bane der du øver på riktig kjøreteknikk

landeveis kjøring er kjøring utenfor tettbebygds strøk, mye morsomere enn vanligkjøring men finnes også 60-70-80-90 grenser i landeveis kjøring..
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Post by Lupo »

Ingen som har tatt lappen i år under den nye ordningen?

Er spent på "bane"-delen, hadde vært artig å høre hva folk sier. Høres litt ut som noe som er verdt å slenge seg på uansett nivå.
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Post by TheDuke2 »

Jeg tok lappen i år.

Banekjøringen består av nødbrems i 40 ,60 og 80 km/t ,unnamanøver og svingteknikker. Jeg synes jeg lærte en god del der ,men jeg vet ikke helt om en ærfaren sjåfør har noe nytte av det :)
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

TheDuke2 wrote:Jeg tok lappen i år.

Banekjøringen består av nødbrems i 40 ,60 og 80 km/t ,unnamanøver og svingteknikker. Jeg synes jeg lærte en god del der ,men jeg vet ikke helt om en ærfaren sjåfør har noe nytte av det :)
Hva ligger i "svingteknikker" her? Hvis de har klart å innføre "banekjøring" uten å få med skikkelig opplæring på hvor mye en MC _kan_ svinge, blir jeg mildt sagt oppgitt...
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Keihin wrote:
TheDuke2 wrote:Jeg tok lappen i år.

Banekjøringen består av nødbrems i 40 ,60 og 80 km/t ,unnamanøver og svingteknikker. Jeg synes jeg lærte en god del der ,men jeg vet ikke helt om en ærfaren sjåfør har noe nytte av det :)
Hva ligger i "svingteknikker" her? Hvis de har klart å innføre "banekjøring" uten å få med skikkelig opplæring på hvor mye en MC _kan_ svinge, blir jeg mildt sagt oppgitt...
Jeg synes banekjøring var veldig gøy, som nevnt så dreiv vi med bremsing pluss lit annen kjøring, litt ettersom hva kjørelærreren bestemmer seg for det andre ihvertfall, jeg klarte ihvertfall å legge meg lengre ned en jeg noen gang hadde gjort før på MC, uten at det nødvendigvis sier så veldig mye :)

AtW
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Post by TheDuke2 »

Vi lærte aktivt sporvalg og kontrastyring.
Vi kjørte på en Gokartbane(SuperMotard på gokartbane :smt023 ) så å få prøvd svinger var ikke noe problem ,dekkene mine hadde slitasje helt ut på kantene.
Jeg klarte til og med å tryne i 60km/t ,så litt lærte jeg da ,hehe.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

TheDuke2 wrote:Vi lærte aktivt sporvalg og kontrastyring.
Vi kjørte på en Gokartbane(SuperMotard på gokartbane :smt023 ) så å få prøvd svinger var ikke noe problem ,dekkene mine hadde slitasje helt ut på kantene.
Jeg klarte til og med å tryne i 60km/t ,så litt lærte jeg da ,hehe.
Heh, såpass, var det vondt?

AtW
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Post by TheDuke2 »

Nei , gikk veldig bra , fikk ett skrubbsår på siden av kneet men det var alt.
Knakk bremsehendelen da ,var litt skummelt å kjøre hjem med bare bakbrems.
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Post by Lupo »

[quote="TheDuke2"]Vi kjørte på en Gokartbane(SuperMotard på gokartbane :smt023 ) så å få prøvd svinger var ikke noe problem ,dekkene mine hadde slitasje helt ut på kantene.
Jeg klarte til og med å tryne i 60km/t ,så litt lærte jeg da ,hehe.[/quote]

Høres gøy ut det. Minus kræsj&bang, takk. :) Om det ikke er alt for forskrekkelig dyrt å slenge seg på en gang er det vel verdt det. Gjerne med lånt sykkel! Sikkert bare bra å prøve noe annet etter flere år på den samme.

Hvor lenge varer seansen? Er det teori før det begynner?

Kjøre go-cart bane er forresten noe alle burde prøve, vanvittig intenst! Nesten som å tråkle seg gjennom rushtraffiken. :)

Andreas
Impervium
Posts: 204
Joined: 27 Apr 2005 13:44
Location: Bergen

Post by Impervium »

TheDuke2 wrote:Vi lærte aktivt sporvalg og kontrastyring.
Vi kjørte på en Gokartbane(SuperMotard på gokartbane :smt023 ) så å få prøvd svinger var ikke noe problem ,dekkene mine hadde slitasje helt ut på kantene.
Jeg klarte til og med å tryne i 60km/t ,så litt lærte jeg da ,hehe.
Jeg måtte også kjøre på bane. Der var det først noen minutter med "innledning" på et møterom. Jeg var visstnok helt alene med læreren, og fikk beskjed om å kjøre forsiktig siden føret var vått.

Så trente vi "aktivt sporvalg" "unnamanøver" "nødbremsing/nedbremsing i sving" "nødbremsing på rett strekning" "stoppe-fullstendig-se-seg-for-og-kjøre-videre"
Og det var vel det meste, utenom et kvarter/en halvtime med teori på slutten hvor vi summerte opp alt som hadde skjedd, og hva "vi" hadde lært.
Post Reply