Hjelp..XT 660 fusking

Prat om tung MC.
Post Reply
toppcraft
Posts: 7
Joined: 02 Apr 2011 08:51
MC: XT660R KTM690

Hjelp..XT 660 fusking

Post by toppcraft »

Har justert opp litt på verdiene på min 2009 mod XT 660. Har justert opp TPS verdien fra 14 til 26. CO verien er justert opp fra 18 til 43. Disse to verdiene fikk jeg fra Yamaha Norge. Dette skulle gjøre at sykkelen ikke nykket på lavere turtal med at den fikk litt fetere blanding, pluss litt mere power. Sykkelen gikk temmelig mye bedre etter justeringene. Men problemet er at den fusker ved akselerasjon på høyt turtal. Når jeg slipper opp litt på gassen, så forsvinner fuskingen. Vil det si at den får litt for lite bensin. Pluggen var ganske hvit. Dette var den også tidligere før justering. Noen som har greie på dette?
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Hjelp..XT 660 fusking

Post by maelling »

Du bør koble en måler opp til lambdasonden din. Dette får du kjøpt til 350 kr på biltema eller noe sånt. Da kan du sjekke om den går veldig magert på maks turtall. Hadde dette på min 650 Burgman, og da kunne jeg følge med på alt. Ellers høres det kanskje ut som den går magert på max i allefall, og er pluggen veldig hvit, så går den vel noe magert. Men kan være at sykler går magert nå for tiden for å klare avgasskrav.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
toppcraft
Posts: 7
Joined: 02 Apr 2011 08:51
MC: XT660R KTM690

Re: Hjelp..XT 660 fusking

Post by toppcraft »

Hei. Takk for svar. Har nå blitt anbefalt å sette på Power comander. Dette skal skulle løse problemet. Må tenke litt på det, koster 6500.- kr ferdig montert og mappet. Da blir sykkelen kjørt i Dyno-benk for testing. Er nå usikker om jeg skal gå tilbake til de originale verdiene, eller om jeg sdkal gå for Power comander. :roll:
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Hjelp..XT 660 fusking

Post by maelling »

Powercommander er et smart system, uten at jeg har gjort noe annet enn å se hvordan det fungerer. Men der kan man bestemme hvor rikt/magert man skal kjøre på ulike turtall, og ved ulike gassinnstillinger, og dette gjør at man kan fikse på om sykkelen går magert på max f.eks. Nå vet jeg ikke hvordan systemet du har på sykkelen fungerer, men det høres ut som man justerer hele registeret? Det kan jo være at noe blir feil om man f.eks kjører 10% rikere i gjennomsnitt f.eks, om motoren trenger ulike innstillinger på ulike turtall pga innsug/eksos osv. Men om du opplever at sykkelen ikke går bra med oppsettet du kjører nå, så kan du jo kanskje halvere verdiene og finne et kompromiss? Ellers får du vurdere powercommander :) Dynobenk-testing er ganske sentralt for å finne et bra oppsett, men om du har en bredbåndslambda f.eks og monterer dette (sykler har standard en vanlig lambdasonde), så kan du studere ting i detalj selv, og ikke bare se om sykkelen går over eller under 14.7.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
toppcraft
Posts: 7
Joined: 02 Apr 2011 08:51
MC: XT660R KTM690

Re: Hjelp..XT 660 fusking

Post by toppcraft »

Takk for svar. Der sto det mange interessante ting. Hadde nå sykkelen på mc merkeverksted for justering av TPS og CO. Verkstedet sa dette var en del jobb.
Da jeg skulle hente sykkelen ble regningen på nesten kr. 2000.-! Dette synes jeg var litt dyrt, men de sa at tanken måtte demonteres pluss en del andre ting.
Jeg ringte så Yamaha Skandinavia for å høre om dette. Der sa de at denne jobben var gjort på 4-5 minutter! Noe MC verkstedet egentlig kunne gjort mens jeg ventet. Tanken trengte heller ikke å demonteres. Men da hørtes vel dette ut som en større jobb. Sykkelen fusket mer når jeg fikk den tilbake fra verksted. Selvfølgelig ikke fornøyd med dette MC verkstedet. Blir ikke brukt en gang til fra meg.
Har nå bestilt ny time på ett annet MC merkeverksted som har Dyno benk. De regnet med de klarer å fikse problemet. Powercomander slo jeg fra meg, da garantien faller bort ved bruk av dette. Det lønner seg nok å undersøke litt før man setter sykkelen på MC verksted. Mange skriver regning med Gaffel for en jobb som er gjort på under 3 til 5 minutter.
Post Reply