Punktering av nytt dekk :-(((((((

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
XX39
MC: Kawasaki ZX9R 98 mod.

Punktering av nytt dekk :-(((((((

Post by XX39 »

Fikk nytt dekk på biken idag: power 2ct. kjørte hjem fra dekkforhandler og rett i garagen, ( 13km) idet jeg skulle ta den på depot støtten ser jeg en jæ...... skrue står i dekket grrrrrrrrrrrrrrrrrr. :smt013

Den var ca 3 mm tykk, men såvidt inni dekket, nede i hjørnet av senter sporet.
Men den var godt igjennom som sagt, å luften fes utav dekket :-((((

Har sett tidligere tråd her inne om fiksing av dekk, men lurer på om noen sitter med erfaring angående plugging av dekk nede i spor???

Forhandleren var / er stengt , men vil gjerne høre her inne om erfaring rundt den slags...

Takker & bukker for svar :-)

XX39
RockeRolf

Re: Punktering av nytt dekk :-(((((((

Post by RockeRolf »

Vil DU føle deg trygg på å kjøre med et dekk som er plugga midt i banen? Det er vel spørsmålet.
Et Pilot Power? Mykt som fy, og slites fortere enn man rekker å si Michelin Pilot Power 2ct.
Antar du ikke har kjøpt dem for å trille tur?

Teorier og meninger om plugging av dekk er like mangfoldige som det er forumbrukere på forskjellige mc-forum.
Du kan jo søke på f.eks. forumet på bike.no
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

Er delte meninger om å plugge dekk, noen har gjort det og fått det til å funke, noen nekter å gjøre det. Spørs nok litt på hva slags kjøring også, neppe noe å satse på om du skal på banen.
XX39

Post by XX39 »

Takker for hurtig svar Rocke Rolf :)

må vel bite i meg, å legge 2 lapper til i bordet i morra :-((((((( jæ..... dyre 13 km :-))

PS: pilot power 2ct brygge fender tilsalgs : 200,- kun rullet 13 km :)
Einar J Skog
MC: Kawa 750turbo 1984 mod.
810ccm ,,HPU-stage2

Post by Einar J Skog »

8)

Har kjørt 2 bakdekk som har vært plugga.
Ikke noe problem for meg.Gjort på MC verksted..Plugg ser ut som en sopp med stilken ut gjennom hullet.
Måtte altså demontere dekk.

Hadde gledelig kjøpt dekket av deg,men det passer vel ikke.(har 5 tommers felg) :-k :-k
Kawasaki 750turbo.
XX39

Post by XX39 »

Fikk plugget dekket idag hos forhandler :)
De hadde krav på størrelse / plassering av hullet om det lot seg plugge eller ei. ( dette var fra leverandør av plugge materialet . )

Ga utrykk for betenkeligheter med plugget dekk, å ga utrykk for at de kunne skifte dekket om det ble løsningen.

Hentet det senere ferdig plugget, med utrykkelig beskjed at mitt tilfelle ang hull & plassering ikke ville ha noen betydning på sikkerheten :-)

De kunne som sagt tjent 10 ganger mere, uten at jeg kunne vurdert for eller imot.

Fornøyd - flott service - og føler meg trygg på og begynne på den 14 km++++++

XX39
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Min x svigerfar var dekkgulvanisør eller hva hulen det kalles... Han lager dekk! Å at det er ett problem med å plugge et dekk midt i er bare sludder.

Du kan nok kjøre med plugget dekk å ikke frykte noe som helst :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Det er ikke dekkproduksjon i Norge lengre.
Han drev/driver nok med vulkanisering av dekk. Dvs. at de skreller ned banen på slitne lastebildekk, anleggsmaskindekk etc, for deretter å vulkanisere på ny bane. Denne banen kan ofte sees i veigrøfter og på veiskuldre langsmed hovedveinettet. Den har en tendens til å løsne etterhvert.

Det finnes mange dekkverksteder som nekter å plugge motorsykkeldekk. Spesielt om det er hull i senter av banen. Jeg skjønner dette veldig godt og vil ikke avskrive det som "sludder".
XX39

Post by XX39 »

Hei igjen :-)
Verkstedet som plugget mitt dekk, hadde tydeligvis et mal / toleranse skjema å gå etter mht, hullets størrelse - plassering.

Dette var leverandørens - bransjen`s mal å bruke, så utifra det kunne dette verkstedet nekte å plugge mitt også.

Forstod denne pluggen var limt fra innsiden, og lignet en slags sopp, med stor overflate på innsiden.

Har fått plugget bildekk tidligere, men da var det egentlig bare en slags lisse de tok utenifra og inn i dekkket og trakk utigjen, denne løsningen er sikkert greit for bildekk??

Stor flate, limt, luftrykket som presser mot en stor flate fra innsiden, innenfor toleranse kravet, seriøst verksted, ( kunne heve på ett nytt dekk med min tilgivelse ) så roer jeg meg med at de har vurdert det seriøst.

Vi snakker her om reperasjoner av ting som kan få store konsekvenser, dette er noe man må overlate til fag personell som må vurdere det seriøst, tviler de på jobben - kjøp nytt, - vurderer de det opp mot toleranser, kvalitets sikrer det, garanterer deg ett godt resultat, ja da valgte jeg å gå for det. ( dekket var som sagt 13 km gammelt :-) - hadde det vært halv slitt , så tror jeg at de hadde fått beskjed om å bare hive på ett nytt uten å vurdere plugging.

XX39 :-)
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Virker som om du handler med de riktige folkene XX39.
Post Reply