Hvor er draaaget...

Prat om tung MC.
Post Reply
toppcraft
Posts: 7
Joined: 02 Apr 2011 08:51
MC: XT660R KTM690

Hvor er draaaget...

Post by toppcraft »

Hallo. Prøvde en Yamaha FZ8 N på butikk i dag. Har vurdert å bytte i denne, eller en Suzuki DL 650 V-Strøm.
Forskrekkelsen ble stor da jeg trodde jeg prøvekjørte en laveffekt siden den gikk så dårlig. Men egentlig var dette en 106 hk!
På 80 tallet kjørte jeg mye Kawazaki Z 1000. Draget i den gammle Z 1000 er som natt og dag i forhold, selv om den gammle Z 1000 skal ha mindre hester enn den nye Yamaha FZ8 N. Hva kommer dette av?. Går ikke de nye syklene bedre pga struping av eksos og bensin? Sykkelen jeg prøvekjørte hadde også kjørt en del mil grunnet demo sykkel.
Jeg slo denne sykkelen fra meg på ønskelisten. Er det forresten noen som har erfaring med Suzuki DL 650 V-Strøm.
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: Hvor er draaaget...

Post by bzzlink »

Vil vel tippe at du finner draaaaget fra 10000 o/min og oppover. Det er da min våkner ihvertfall, og det såpass mye at jeg blir litt skremt (fersking på dette her)
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
User avatar
EspenL
Posts: 112
Joined: 03 Jun 2009 12:37
MC: 1986 - Yamaha XT600 Ténéré - 1997 til 2007
1951 - BSA A10 - 2007 til d.d.
1994 - Honda VFR 750 F - 2009 til d.d.
Location: Kjeller

Re: Hvor er draaaget...

Post by EspenL »

bzzlink wrote:Vil vel tippe at du finner draaaaget fra 10000 o/min og oppover.
Ikke noe draaag før 10000!? :shock:
Og rødmerkingen begynner på 11500...

:-k
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Hvor er draaaget...

Post by Jarle »

Hehe... mye vil ha mer... sånn er det alltid...
Husker jeg aldri hadde kjørt mc før da jeg begynte på opplæring med en Fazer.
Den virket sprek da. Og så ballet det på seg...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
havregr0t
Posts: 41
Joined: 24 Apr 2006 16:10
MC: Aprilia RST Futura
Location: Bergen

Re: Hvor er draaaget...

Post by havregr0t »

Jarle wrote:Hehe... mye vil ha mer... sånn er det alltid...
Husker jeg aldri hadde kjørt mc før da jeg begynte på opplæring med en Fazer.
Den virket sprek da. Og så ballet det på seg...
Mhm. Jeg tok mine kjøretimer på en F650 og kunne ikke forestille meg at jeg noen gang ville være interessert i en sykkel med mer "drag" enn den. Nå synes jeg min Aprilia gjerne kunne være noe hissigere selv om den gjør 0-100 omtrent 2s raskere enn F650'n. Så kan det være at det er din opplevelse av "drag" som er annerledes nå enn den gang?

Har ikke kjørt DL 650 selv, men den er vel så vidt jeg vet kjent for å være temmelig død. Tviler på at det er sykkelen for deg hvis du er ute etter noe med drag. Ducati Dievel kanskje? :lol:
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: Hvor er draaaget...

Post by bzzlink »

EspenL wrote: Ikke noe draaag før 10000!? :shock:
Og rødmerkingen begynner på 11500...

:-k
Hmm min rødmerker på 14, samme med FZ6, så trodde det samme om fz8 :shock: Men da bør vel draget begynne litt før ja ...
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
toppcraft
Posts: 7
Joined: 02 Apr 2011 08:51
MC: XT660R KTM690

Re: Hvor er draaaget...

Post by toppcraft »

Dere har mulig rett i det dere sier, at drager ikke kommer før over 10 tusen omdreininger. Sykkelen jeg prøvde var nesten ny, og jeg ville ikke tyne den helt ut grunnet dette. Tror je dro den til 8 - 9 tusen maks. Da er vel draget der like vel regner jeg med.
User avatar
Sondrev
Posts: 69
Joined: 18 Feb 2007 19:38
MC: Suzuki GSX-R k5
Location: Mosjøen/Trondheim
Contact:

Re: Hvor er draaaget...

Post by Sondrev »

Jeg har alltid sverget til rekkefirere, men neste sykket blir definitivt en v2 evt en 3er fra triumph.
Prøvde en street Speed tripple 1050 og en Street 675, makan til herlig register i de. Aboslutt noe du burde prøve.

Har også prøvd en Sv650 og en Superduke men det ble for mye for tidlig og for lite etterhvert;) Men gud for et for et bunndrag.

Til sammenligning:
Liker du dieselbiler liker du V2, liker du en v6er liker du rekketreer og liker du bensin turbobiler liker du rekkefirer
Image
Kjører:
N/A Suzuki GSX-R750 k7
Vespa Piaggo trømoped for late dager:P
X Suzuki GSX-R600 2005mod
X Aprilia Rs125 97mod
X Yamaha Aerox 2001
X Cagiva Mito 125, 2001 Mod
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Hvor er draaaget...

Post by ToreLo »

Her er et lite skjema på dreimoment på forskjellige turtall. Sammenligning mellom Yamaha FZ1, R6 og SV650.
Image
User avatar
Sondrev
Posts: 69
Joined: 18 Feb 2007 19:38
MC: Suzuki GSX-R k5
Location: Mosjøen/Trondheim
Contact:

Re: Hvor er draaaget...

Post by Sondrev »

ToreLo wrote:Her er et lite skjema på dreimoment på forskjellige turtall. Sammenligning mellom Yamaha FZ1, R6 og SV650.
Image
Jeg får ikke det diagramet til å stemme! En 1000ccm rekkefirer med nesten 140Nm dreiemoment? 2006 fz1 mod har iallefall 136hk, og jeg vil tro den ligger rundt 90 Nm..
Det hadde vært noe om det var realitet:P men stemmer nok ikke. Rekkefirere har masse krutt på topp Hk, mens V-twin har masse bunndrag(Nm)
Image
Kjører:
N/A Suzuki GSX-R750 k7
Vespa Piaggo trømoped for late dager:P
X Suzuki GSX-R600 2005mod
X Aprilia Rs125 97mod
X Yamaha Aerox 2001
X Cagiva Mito 125, 2001 Mod
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Hvor er draaaget...

Post by ToreLo »

janei, skal ikke krangle med deg på den jeg. Har ikke så mye peiling på Nm og slikt. :P

Men som en illustrasjon så ser det riktig ut for meg i mitt hode, selv om kanskje ikke tallene stemmer.
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: Hvor er draaaget...

Post by MowZ »

Det der er ikke dreiemoment men hk..... Effekt (W) = dreiemoment(Nm) * rps (i omega, vinkelhastighet, 2pi*f), og hk er kilowatt *1.36. ganske enkelt egentlig. skal man være effektiv så må man være kjapp(turtall) eller sterk(motorvolum) eller begge deler. R6'en har i alle fall ikke 100 nm :)
BMW S1000RR, Simply the best!
User avatar
Hokky
Posts: 52
Joined: 02 Jun 2011 15:13
MC: 1999 CBR 1100XX Super Blackbird
Location: Askøy, Bergen

Re: Hvor er draaaget...

Post by Hokky »

toppcraft wrote:Er det forresten noen som har erfaring med Suzuki DL 650 V-Strøm.
Jeg er fornøyd med min, men sliter litt med turbulens. Det kan løses med rett vindskjerm, jeg har ikke styrt så mye med det enda.

Hva skal sykkelen brukes til? Det er jo ikke kjempedrag i V-strom'en heller.. Jeg kjøpte min for å ha sykkel til langtur, samtidig som den er lettkjørt og fin til bykjøring og køsniking til og fra jobb.
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Hvor er draaaget...

Post by ToreLo »

MowZ wrote:Det der er ikke dreiemoment men hk..... Effekt (W) = dreiemoment(Nm) * rps (i omega, vinkelhastighet, 2pi*f), og hk er kilowatt *1.36. ganske enkelt egentlig. skal man være effektiv så må man være kjapp(turtall) eller sterk(motorvolum) eller begge deler. R6'en har i alle fall ikke 100 nm :)
Ah! da ble det mer logisk ja :)
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: Hvor er draaaget...

Post by MowZ »

:D
BMW S1000RR, Simply the best!
Post Reply