Hvem sin skyld?
Hvem sin skyld?
Hei, fikk en mld fra en kompis i stad, som lurte på om jeg ville kjøre en tur. Vi har begge lett motorsykkel, men bare jeg har lappen. Støtter ikke det at han kjører rundt uten lappen, men bryr meg lite siden han snart har oppkjøring og det bare er i nærområde.
Dette skjedde.
Vi kjørte ut av en sving, han forran og jeg bak. Etter noen meter ut av svingen, begynner han plutselig og bremse og kjører bare kjempe sakte bortover. Jeg går utifra at han bare skal stoppe og si noe til meg, men plutselig, uten varsel uten og blinke og uten å se i speilet drar han plutselig ut til venstre for å snu. Jeg er på dette tidspunket ca en meter bak han, litt til venstre og i gangfart. Jeg må selvsagt bremse som helvette, men jeg treffer likevell han i siden, dette fører til at jeg velter. Han fikk ingen skader på sykkelen. Hos meg ser det ut som at girspaken har fucka seg, den står liksom lenger ned enn det den skal. Det ble heldigvis ikke noe riper til tross for at det er en yzf og jeg fikk bare litt vond i kneet. Nå sitter jeg her, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det med girspaken til pappa, for det må jo fikses. Vi avtalte også å holde dette mellom oss siden han ikke har lappen.
Var det jeg som dreit meg ut eller han? Har hørt at den som treffer har skyld, men han gjorde jo ikke alt etter boka han heller, han kan ikke ha sett i speilet, noe man helt klart bør gjøre når man skal over i andre felt og snu. Han blinka heller ikke. Han bare dro den kjapt til siden.
Er jævlig fortvila nå, trenger virkelig ikke dette å tenke på nå.
Dette skjedde.
Vi kjørte ut av en sving, han forran og jeg bak. Etter noen meter ut av svingen, begynner han plutselig og bremse og kjører bare kjempe sakte bortover. Jeg går utifra at han bare skal stoppe og si noe til meg, men plutselig, uten varsel uten og blinke og uten å se i speilet drar han plutselig ut til venstre for å snu. Jeg er på dette tidspunket ca en meter bak han, litt til venstre og i gangfart. Jeg må selvsagt bremse som helvette, men jeg treffer likevell han i siden, dette fører til at jeg velter. Han fikk ingen skader på sykkelen. Hos meg ser det ut som at girspaken har fucka seg, den står liksom lenger ned enn det den skal. Det ble heldigvis ikke noe riper til tross for at det er en yzf og jeg fikk bare litt vond i kneet. Nå sitter jeg her, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det med girspaken til pappa, for det må jo fikses. Vi avtalte også å holde dette mellom oss siden han ikke har lappen.
Var det jeg som dreit meg ut eller han? Har hørt at den som treffer har skyld, men han gjorde jo ikke alt etter boka han heller, han kan ikke ha sett i speilet, noe man helt klart bør gjøre når man skal over i andre felt og snu. Han blinka heller ikke. Han bare dro den kjapt til siden.
Er jævlig fortvila nå, trenger virkelig ikke dette å tenke på nå.
Re: Hvem sin skyld?
Eg vil sei at du er uten skyld her, bortsett fra at du drar på tur med nåkken du veit ikkje har lappen. Du burde sjølvsagt holde avstand slik at du har handlingsrom om nåkke uventa skulle skje. Den som bytter felt har vikeplikt for all anna trafikk, han har heller ikkje gitt tilstrekkelig tegn til ka han planlegger å gjere. Uansett har ikkje kompisen din lappen, så han vil få skylda i en forsikringssak (han har jo ingenting på veien å gjøre), men skjønner jo at du ikkje vil skape problemer for han. Om ikkje kompisen din tar kostnaden med å fikse sykkelen din til den stand den hadde før uhellet hadde eg skreve skademelding og sendt inn til forsikringsselskap så får vennskap være vennskap.
Hei, takk for svar. Regner med at pappa fikser det, er ikke store greiene. Ja skal ikke kjøre mer med han før han har fått lappen. Vet godt at det er min skyld og. Jeg hadde alt for dårlig avstand, men som sagt var jeg 100% sikker på at han skulle stoppe for å si meg noe. Men trodde ditt og trodde datt holder ikke i denne verden, gjort er gjort og jeg har lært. Snakket med pappa, var drit redd for at han skulle klikke, men han tok det kjempe fint og mente at det var ''bra'' det skjedde. Vi fikk oss en skikkelig lærepenge og det kunne skjedd være plasser og i større fart en det jeg hadde nå. Kommer helt klart til å følge mer med fremover. Husker mc læreren min sa at jeg måtte se på alle andre i trafikken som idioter, nå har jeg altså fått bekreftet dette 

Ikke helt enig her, venner er venner, og smeller man til en bakfra fordi man ikke holder avstand får man ta det på egen kappe.
Man kan selvsagt utnytte at kompisen ikke har lappen og har kjørt ulovlig, spørs kanskje på hvor god kompis man er?
Edit: Altså enig med herkit
Dvs uenig, enda en edit, dette har stor sammenheng med konsert og dårlig selskap i kveld.
Uansett, godt det gikk bra, håper du får fiksa moppa di og kompisen kommer seg lovlig på hjul
Man kan selvsagt utnytte at kompisen ikke har lappen og har kjørt ulovlig, spørs kanskje på hvor god kompis man er?
Edit: Altså enig med herkit

Uansett, godt det gikk bra, håper du får fiksa moppa di og kompisen kommer seg lovlig på hjul

It is better to exist unknown to the law.
Som sagt, jeg har ikke noe planer om å ta dette lenger, det er en smal sak å fikse. Men jeg kan ikke si jeg er enig i at det bare var min skyld.
Jeg lå der hvor jeg skullle, altså midten i vårt kjørefelt. Han lå helt i høyrer del. Vi kjørte i gangfart eller mindre, når de andre vennene mine kjører i gangfart helt til høyre er det ALLTID fordi de skal stoppe i veikanten. Ikke bare dra sykkelen brått til motsatt kjøre felt. Tenk om en bil hadde kommet bak oss å prøvd å kjøre forbi pga den lave farten vår? Da hadde han sliti. Han så ikke i speilet så han hadde ikke merka det. Jeg gjorde så godt jeg kunne, jeg låste hjulet for å ikke kræsje hardt i han. Hans sykkel fikk ikke en skramme, jeg velta.
EDIT
Dette med god kompis, ja jeg kunne vært et rasshøl og utnyttet meg av at han ikke har lappen, men sånn er jeg ikke. Kan også legge til at det var han som bare satt på sykkelen og lo av meg da jeg lå der i veibanen med en over 100kg sykkel over meg. Han tok også bare og kjørte videre 20 m, han kunne godt ha gått av sykkelen sin og hjulpet med meg å løfte opp sykkelen i det minste.
Jeg lå der hvor jeg skullle, altså midten i vårt kjørefelt. Han lå helt i høyrer del. Vi kjørte i gangfart eller mindre, når de andre vennene mine kjører i gangfart helt til høyre er det ALLTID fordi de skal stoppe i veikanten. Ikke bare dra sykkelen brått til motsatt kjøre felt. Tenk om en bil hadde kommet bak oss å prøvd å kjøre forbi pga den lave farten vår? Da hadde han sliti. Han så ikke i speilet så han hadde ikke merka det. Jeg gjorde så godt jeg kunne, jeg låste hjulet for å ikke kræsje hardt i han. Hans sykkel fikk ikke en skramme, jeg velta.
EDIT
Dette med god kompis, ja jeg kunne vært et rasshøl og utnyttet meg av at han ikke har lappen, men sånn er jeg ikke. Kan også legge til at det var han som bare satt på sykkelen og lo av meg da jeg lå der i veibanen med en over 100kg sykkel over meg. Han tok også bare og kjørte videre 20 m, han kunne godt ha gått av sykkelen sin og hjulpet med meg å løfte opp sykkelen i det minste.
Du låste hjulet, du gikk i bakken.
Er vel din feil det da?
Som fattern din sa, det var "bra" det skjedde, det kunne vært mye verre. Vi gjør jo alle dumme ting fra tid til annen.
Skulle du vært en drittsekk, og lagd sak ut av det, kunne vel kompisen din vært en like stor dritt, og nektet. "Nei, du... Jeg vet ikke hva han snakker om"
Personlig hadde jeg bare tatt det som en billig lærepenge om hvor viktig det er å holde avstand, og latt det være med det
Er vel din feil det da?
Som fattern din sa, det var "bra" det skjedde, det kunne vært mye verre. Vi gjør jo alle dumme ting fra tid til annen.
Skulle du vært en drittsekk, og lagd sak ut av det, kunne vel kompisen din vært en like stor dritt, og nektet. "Nei, du... Jeg vet ikke hva han snakker om"
Personlig hadde jeg bare tatt det som en billig lærepenge om hvor viktig det er å holde avstand, og latt det være med det

Du tryna og han hjalp deg ikke?andersio wrote:EDIT
Det er i grunn jævlig dårlig, og det kan du godt fortelle ham.
Nei han lo
Er ikke helt sikker på hvorfor jeg tryna, er fortsatt litt i sjokk etter dette. Jeg tror det var det at når han svingte til høyrte gikk tanken hans rett i froten min eller fronten min rett i tanken hans. Dette dyttet altså meg overende. Grunnen til at jeg vil vite hvem sin skyld det er, er ikke fordi jeg skal bruke det mot han, som sagt sykkelen fikses lett. Jeg har veldig dårlig samvittighet nå, da jeg hadde kommet meg opp på beina spurte jeg med streng stemme hva i helvette han drev med? Og hvorfor han ikke blinka eller å plasserte seg på noen måte så jeg kunne vite hva hadde tenkt til å gjøre. Lurer nesten litt på om jeg skal kjøre innom en kjøreskole i morgen å spørre dem, få dette ut av verden. Kommer til å ligge oppe i hele natt jeg nå, se for meg det som skjedde igjen og igjen og overanalysere alt. Jeg sliter veldig psykisk og sånne ting som dette drar meg veldig ned, får også dårlig samvittighet veldig lett.

Er ikke helt sikker på hvorfor jeg tryna, er fortsatt litt i sjokk etter dette. Jeg tror det var det at når han svingte til høyrte gikk tanken hans rett i froten min eller fronten min rett i tanken hans. Dette dyttet altså meg overende. Grunnen til at jeg vil vite hvem sin skyld det er, er ikke fordi jeg skal bruke det mot han, som sagt sykkelen fikses lett. Jeg har veldig dårlig samvittighet nå, da jeg hadde kommet meg opp på beina spurte jeg med streng stemme hva i helvette han drev med? Og hvorfor han ikke blinka eller å plasserte seg på noen måte så jeg kunne vite hva hadde tenkt til å gjøre. Lurer nesten litt på om jeg skal kjøre innom en kjøreskole i morgen å spørre dem, få dette ut av verden. Kommer til å ligge oppe i hele natt jeg nå, se for meg det som skjedde igjen og igjen og overanalysere alt. Jeg sliter veldig psykisk og sånne ting som dette drar meg veldig ned, får også dårlig samvittighet veldig lett.
Kan jo nesten virke som om han ble like sjokka som deg, og at han ikke forsto hva som skjedde.
Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke hatt noe dårlig samvittighet, det som skjedde har skjedd, ingenting å gjøre med.
Gikk jo kun ut over deg og moppa di?
2-delt lærepenge.
1. Avstand er veldig viktig.
2. Ikke alle kjører/oppfører seg som forventet i trafikken.
Synes at det man lærer er viktigere enn skylden.
Kompisen din burde vært tydeligere i plassering, og vist deg mer hva han skulle. Du burde holdt bedre avstand.
Synes du skal sove godt i natt jeg, moppa får du fiksa, og du kommer deg på hjul igjen.
Alt ordner seg for snille gutter
Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke hatt noe dårlig samvittighet, det som skjedde har skjedd, ingenting å gjøre med.
Gikk jo kun ut over deg og moppa di?
2-delt lærepenge.
1. Avstand er veldig viktig.
2. Ikke alle kjører/oppfører seg som forventet i trafikken.
Synes at det man lærer er viktigere enn skylden.
Kompisen din burde vært tydeligere i plassering, og vist deg mer hva han skulle. Du burde holdt bedre avstand.
Synes du skal sove godt i natt jeg, moppa får du fiksa, og du kommer deg på hjul igjen.
Alt ordner seg for snille gutter

Takk for svar, får vel ringe han i morgen å si unnskyld. Si at hvis det ble noe riper på sykkelen hans så får jeg betale. Får vel også si at han ikke trenger å se i speil, blinke eller plassere seg riktig neste gang han gjør noe sånt. Og fra nå av, hvis jeg tror noen venner skal stoppe i veikanten, skal jeg stoppe ca 20 meter bak dem og gå bort til dem. Kanskje ikke så lurt rett etter en uoversiktlig sving, men men. Takk for hjelpen:)
Ok, for å understreke litt koffor eg meiner han har hovedansvaret her. Ja du burde holdt lenger avstand, men det er og den einaste feilen du gjorde, Kompisen din gjorde to, etter mi meining, grove feil. Punkt en: den som bytter felt (som en usving vil være etter mitt skjønn) har ALLTID vikeplikt. Har man en bak seg så må man enten stoppe og slippe forbi, eller forvisse seg om at den bak har gitt klar bane (stoppet). Punkt to: man har plikt til å gi tegn og vise kva man har til hensikt å gjøre. Kan godt hende dette hadde blitt en skylddeling i en eventuell forsikringssak (om kompisen din hadde hatt lappen) fordi du ikkje hadde lang nok avstand. Samtidig blei du overraska over at han skulle snu og ikkje stoppe for å prate, så koffor skal du egentlig holde avstand når du forventer at han vil slå av en prat? At han ler og ikkje en gang hjelper deg opp med sykkelen syns eg er fryktelig dårlig gjort...
- EspenL
- MC: 1986 - Yamaha XT600 Ténéré - 1997 til 2007
1951 - BSA A10 - 2007 til d.d.
1994 - Honda VFR 750 F - 2009 til d.d. - Location: Kjeller
I mine øyne virker det som dere begge gjorde feil som førte til "smellen".
"Delt skyld" er vel kanskje greit her?
Uansett, når alt gikk så bra som det tross alt gjorde tror jeg det var "bra" at det skjedde.
Man trenger noen sånne støkk og øyeåpnere for å overleve på en tohjuling i trafikken... desverre.
"Delt skyld" er vel kanskje greit her?

Uansett, når alt gikk så bra som det tross alt gjorde tror jeg det var "bra" at det skjedde.
Man trenger noen sånne støkk og øyeåpnere for å overleve på en tohjuling i trafikken... desverre.

Tusen takk for svar, jeg kan akseptere delt skyld. Jeg gjorde en feil jeg og, men han gjorde to grove. Føler meg litt bedre nå. Jeg burde ikke ha dårlig samvittighet, han burde bare være jævlig glad at jeg ikke går videre med dette og lar det ligge.
En solid lærepenge, jeg var faktisk den eneste i gjengen som ikke hadde tryna intill i går
En solid lærepenge, jeg var faktisk den eneste i gjengen som ikke hadde tryna intill i går

- Ulvinnen
- MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell
2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km - Location: Akershus
Hvor godt kjenner du denne kameraten din? Han bremser ned, svinger brått ut til venstre foran deg så du velter, og så bare ler han uten å hjelpe deg? Det bildet jeg ser for mitt indre øye er at han gjorde det med vilje, for at du skulle velte. Håper jeg tar feil. Jeg vil si at han har skylden, ved å la være å blinke ved feltskifte og dessuten oppføre seg uforutsigbart. I tillegg til at den som foretar feltbytte har vikeplikt. Du hadde god avstand i utgangspunktet, men kom nærmere fordi du trodde han skulle stanse i veikanten og ta en prat.andersio wrote:Takk for svar, får vel ringe han i morgen å si unnskyld. Si at hvis det ble noe riper på sykkelen hans så får jeg betale. Får vel også si at han ikke trenger å se i speil, blinke eller plassere seg riktig neste gang han gjør noe sånt. Og fra nå av, hvis jeg tror noen venner skal stoppe i veikanten, skal jeg stoppe ca 20 meter bak dem og gå bort til dem. Kanskje ikke så lurt rett etter en uoversiktlig sving, men men. Takk for hjelpen:)
Bra at faren din fikser skaden, men kameraten din får betale eventuelle nye deler. Og ligg unna personer uten lappen en annen gang.