Ducati 916, verdt og satse på?
Re: Ducati 916, verdt og satse på?
Joda, jeg ser poenget ditt og er jeg er enig i konklusjonen din, til den grad det finnes en. Når du derimot nevner ryktet til Ducati, så hører det også med at veldig mange har inntrykket av at de er spesielt uutholdbar å sitte på. Det ryktet vil jeg litt til livs. Hvis man uansett kjøper en racingsykkel, så behøver man ikke avskrive Ducati på grunn av sittestilling. Dersom man tar utgangspunkt i at man vil kjøre mye på tur, så burde man selvsagt vurdere en helt annen type sykkel.
Som Ducati-eier burde jeg vel egentlig takke deg for at du er såpass brutal, eller realistisk som du sier. Det hadde vært synd dersom trådstarter, eller noen andre, hadde kjøpt et klenodium slik som en 916, og neglisjert den fordi den ikke stod til forventningene. En slik sykkel fortjener bedre, og da er det kanskje like greit å sprekke boblen til en del av dem som går med en litt urealistisk guttedrøm.
Som Ducati-eier burde jeg vel egentlig takke deg for at du er såpass brutal, eller realistisk som du sier. Det hadde vært synd dersom trådstarter, eller noen andre, hadde kjøpt et klenodium slik som en 916, og neglisjert den fordi den ikke stod til forventningene. En slik sykkel fortjener bedre, og da er det kanskje like greit å sprekke boblen til en del av dem som går med en litt urealistisk guttedrøm.
Re: Ducati 916, verdt og satse på?
Drømmer skal man ha. Og det er ikke min mening å frata noen drømmen dem har. Men når drømmen blir virkelighet, og virkeligheten kanskje blir helt annerledes enn drømmen, er det vondt å se på.
Sittestilling og komfort kan man diskutere i evighet, men dagens GSX1000R og CBR1000RR (for å ta to eksempler) fremstår for meg som Stressless i forhold til 916. Det går både på belastning på skuldre/armer ved "vanlig" kjøring, samt knevinkel. I tillegg er demperkomponentene det som på den tiden var et et racingoppsett (enten i økonomiutgave eller Øhlinsutgave), og komforten på Navarsetes veier er deretter.
Men ta den på en bane..........!
Sittestilling og komfort kan man diskutere i evighet, men dagens GSX1000R og CBR1000RR (for å ta to eksempler) fremstår for meg som Stressless i forhold til 916. Det går både på belastning på skuldre/armer ved "vanlig" kjøring, samt knevinkel. I tillegg er demperkomponentene det som på den tiden var et et racingoppsett (enten i økonomiutgave eller Øhlinsutgave), og komforten på Navarsetes veier er deretter.
Men ta den på en bane..........!
- Kristian V.
- Posts: 249
- Joined: 22 Feb 2011 20:29
- Location: Tvedestrand
Re: Ducati 916, verdt og satse på?
Den lidenskapen den lidenskapen...eller kan det kalles sykdom?
Har ikke telling på hvor mange ganger jeg satt på sykkelen og drømte meg bort når den sto her i stua i vinter
Har og drømmer om 916, men da blir det nok 996 eller 998!
Skal du først kjøpe en Ducati som 916, ville jeg sjekket sykkelen godt ang historikk osv. Og sett litt på tilsvarende sykler som er tilgjenglig på marked nå.
Ikke glem 748, de ble laget tom. 2002.. (998 tom 2003)
Og ikke minst, det finnes flere spennende Ducati'er å få kjøpt enn 916-serien om du først blir hekta på merket
Litt inspiriasjon i starten på dette klippet:
[youtube]fMLEaA1Kf0U[/youtube]
Har ikke telling på hvor mange ganger jeg satt på sykkelen og drømte meg bort når den sto her i stua i vinter
Har og drømmer om 916, men da blir det nok 996 eller 998!
Skal du først kjøpe en Ducati som 916, ville jeg sjekket sykkelen godt ang historikk osv. Og sett litt på tilsvarende sykler som er tilgjenglig på marked nå.
Ikke glem 748, de ble laget tom. 2002.. (998 tom 2003)
Og ikke minst, det finnes flere spennende Ducati'er å få kjøpt enn 916-serien om du først blir hekta på merket
Litt inspiriasjon i starten på dette klippet:
[youtube]fMLEaA1Kf0U[/youtube]
Re: Ducati 916, verdt og satse på?
Inspirasjon til grisekjøring?
It is better to exist unknown to the law.
- Lord_Epic
- Posts: 499
- Joined: 17 Oct 2010 12:49
- MC: -01 Honda Fireblade
-02 Yamaha R6 [R.I.P]
-95 Kawasaki ZX6R [Solgt] - Location: Der sjøsprøyten treffer landet
Re: Ducati 916, verdt og satse på?
Syns det er koselig med slike evighets diskusjoner der alle egentlig er enige
He who makes a beast out of himself,gets rid of the pain of being a man
Re: Ducati 916, verdt og satse på?
Syntes ikke det var mye inspirasjon det der, han falt jo på slutten!
Bare for å dra det litt mer OT her: Wow, visste ikke at Hondaer var så rimelig. Kunne faktisk kjøpt en tilnærmet ubruk CBR1000RR for samme prisen jeg betalte for den nye Ducatien min... Ikke at jeg angrer, men det var rimeligere enn jeg hadde trodd.
Bare for å dra det litt mer OT her: Wow, visste ikke at Hondaer var så rimelig. Kunne faktisk kjøpt en tilnærmet ubruk CBR1000RR for samme prisen jeg betalte for den nye Ducatien min... Ikke at jeg angrer, men det var rimeligere enn jeg hadde trodd.
- Lord_Epic
- Posts: 499
- Joined: 17 Oct 2010 12:49
- MC: -01 Honda Fireblade
-02 Yamaha R6 [R.I.P]
-95 Kawasaki ZX6R [Solgt] - Location: Der sjøsprøyten treffer landet
Re: Ducati 916, verdt og satse på?
Er jo ikke alle som bor her inne da, han får sikkert sjokk når han kommer tilbake for å se om det er noen som har svartLord Erik wrote:Syntes ikke det var mye inspirasjon det der, han falt jo på slutten!
Bare for å dra det litt mer OT her: Wow, visste ikke at Hondaer var så rimelig. Kunne faktisk kjøpt en tilnærmet ubruk CBR1000RR for samme prisen jeg betalte for den nye Ducatien min... Ikke at jeg angrer, men det var rimeligere enn jeg hadde trodd.
He who makes a beast out of himself,gets rid of the pain of being a man
Re: Ducati 916, verdt og satse på?
Wat? Mener du at enkelte faktisk logger AV forumet?
- Lord_Epic
- Posts: 499
- Joined: 17 Oct 2010 12:49
- MC: -01 Honda Fireblade
-02 Yamaha R6 [R.I.P]
-95 Kawasaki ZX6R [Solgt] - Location: Der sjøsprøyten treffer landet
Re: Ducati 916, verdt og satse på?
Jepp, men tror det bare er de som ikke har fri datatrafikk på telefonene sine
He who makes a beast out of himself,gets rid of the pain of being a man
Re: Ducati 916, verdt og satse på?
Falle på slutten kan jeg trygt gjøre. Jeg kunne i det minste svare, ut i fra mine egne forutsetninger, på det han spurte om. Ikke bare sutre over at folk har misforstått sittestillingen på 916.Lord Erik wrote:Syntes ikke det var mye inspirasjon det der, han falt jo på slutten!
Bare for å dra det litt mer OT her: Wow, visste ikke at Hondaer var så rimelig. Kunne faktisk kjøpt en tilnærmet ubruk CBR1000RR for samme prisen jeg betalte for den nye Ducatien min... Ikke at jeg angrer, men det var rimeligere enn jeg hadde trodd.
Jeg hadde forventa at du, som erklært ducatist, kunne komme med mer utfyllende info enn det generelle jeg har kommet med? Svake laderegulatorer, dårlig plast i luftfilterboks, bensinpumpe med slanger, filter etc?
Dette med to godkjente verksteder for Ducati i Norge er forresten feil. Men dette er du sikkert klar over og vil korrigere?
Hvem har forresten snakka om at Honda er rimelig?
- Kristian V.
- Posts: 249
- Joined: 22 Feb 2011 20:29
- Location: Tvedestrand
Re: Ducati 916, verdt og satse på?
Det var vel heller det som ble sagt ang Ducatien som var inspirasjonen
Det var nok ikke Ducatien som tryna.
Det var nok ikke Ducatien som tryna.
Re: Ducati 916, verdt og satse på?
RockeRolf wrote:Falle på slutten kan jeg trygt gjøre. Jeg kunne i det minste svare, ut i fra mine egne forutsetninger, på det han spurte om. Ikke bare sutre over at folk har misforstått sittestillingen på 916.Lord Erik wrote:Syntes ikke det var mye inspirasjon det der, han falt jo på slutten!
Bare for å dra det litt mer OT her: Wow, visste ikke at Hondaer var så rimelig. Kunne faktisk kjøpt en tilnærmet ubruk CBR1000RR for samme prisen jeg betalte for den nye Ducatien min... Ikke at jeg angrer, men det var rimeligere enn jeg hadde trodd.
Jeg hadde forventa at du, som erklært ducatist, kunne komme med mer utfyllende info enn det generelle jeg har kommet med? Svake laderegulatorer, dårlig plast i luftfilterboks, bensinpumpe med slanger, filter etc?
Dette med to godkjente verksteder for Ducati i Norge er forresten feil. Men dette er du sikkert klar over og vil korrigere?
Hvem har forresten snakka om at Honda er rimelig?
Hei, hei. Ta det helt med ro. Jeg snakket om videoen som ble lagt ut. Northman spurte om det var inspirasjon til å kjøre gris, og jeg påpekte at videoen ender med at han faller i en sving. Ikke mye til inspirasjon med andre ord. Diskusjonen mellom oss to anså jeg for ferdig. Hva det tekniske på Ducati angår har jeg nemlig ingen planer om å utfordre deg på, der tror jeg du har langt mer peiling enn meg. Dersom det er flere autoriserte Ducativerksteder i Norge som jeg ikke vet om, så må du for all del rette meg på det!
Ingen grunn til å tenne på alle pluggene her. Jeg var ikke ute etter å skape dårlig stemning.
- Kristian V.
- Posts: 249
- Joined: 22 Feb 2011 20:29
- Location: Tvedestrand
Re: Ducati 916, verdt og satse på?
Det er 4 autoriserte Ducativerksteder i Norge:
- Eker Performance, Fredrikstad.
- Løvaas Motor, Holmestrand.
- Eberg Motor AS, Trondheim.
- Sigma Motor, Haugesund.
- Eker Performance, Fredrikstad.
- Løvaas Motor, Holmestrand.
- Eberg Motor AS, Trondheim.
- Sigma Motor, Haugesund.
Re: Ducati 916, verdt og satse på?
Den er grei, da er situasjonen bedre enn jeg fryktet. Haugesund er fremdeles det nærmeste for meg, uten at det gjør det spesielt nærme.
- Desmo-Dude
- Posts: 916
- Joined: 28 Jun 2005 00:12
- MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721
Re: Ducati 916, verdt og satse på?
Kjørte en 98 mod 916 SPS i 4 år,og hadde ikke et feilslag.Det er riktig nok en 996 motor i den,men det eneste jeg bytta var batteri og 2 vippearmer.Fantastisk herlig sykkel,og en opplevelse å kjøre Følg opp servicene,og bytt olje regelmessig så kommer du langt.Nå skal det sies at hvis det er en veldig tidlig modell,så er farene større for at det dukker opp saker og ting.Forresten....når det gjaldt vippearmene,så var det vel først og fremst 748 serien som dette ble betegnet som et stort problem.Mener jeg har hørt det.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS