Shell har forsket på drivstoff i over 100 år. Med bakgrunn i dette har de utviklet og forbedret våre tidligere additiv med en avansert drivstofføkonomi komponent. Shell FuelSave Blyfri 95 er utviklet for å holde innsugingsdyser og ventiler rene og forebygge dannelse av avleiringer og hjelpe motoren til å få mest mulig ut av hver dråpe. Dette hjelper deg å spare opptil 1 liter per tank.*
Virker fra første fylling
Shell FuelSave er vår beste drivstofføkonomi bensin så langt. Shell FuelSave inneholder en avansert drivstofføkonomi komponent virker fra første fylling. Shell FuelSave er også utviklet for å forhindre dannelse av avleiringer og holde innsugingsdyser og ventiler rene - det hjelper til med å holde motoren i form så du får mer ut av hver dråpe.
Shell FuelSave gir bedre drivstofføkonomi fra første tank.
*Ved fylling av minimum 50 liter per tank. Sammenligning mellom standardbensin tilsvarende utgående Shell Blyfri 95 og bensin tilsvarende nye Shell FuelSave. Shell FuelSave er tilsatt drivstoffbesparende additiv som virker fra første tank. Besparelser kan variere avhengig av bil, kjøreforhold og kjørestil
http://www.shell.no/home/content/nor/pr ... /overview/
Jassåja...ok, jeg går inn med åpent sinn som bonden med melkespannet sa utenfor oksefjøset. Skal prøve tre tanker på rad (mer hvis det er usikkerhet) og måle forbruk. Skal prøve så godt jeg kan å være nøyaktig, dvs ikke fylle tanken fullere eller kjøre annerledes enn det jeg gjør når jeg måler til vanlig. I kombinert "A til B" og morokjøring lokalt bruker jeg 0.54 til 0.58 liter per mil, vanligvis 0.56. Markedsføringen til Shell sier at man kan spare opptil 1 liter per tank og de spesifiserer at de mener en tank på 50 liter. Dvs 2%. En så liten margin er litt vanskelig å måle da det er veldig vanskelig å fylle tanken like full hver gang, dog litt lettere på sykkel enn en bil.
Hvis Shell har rett burde jeg se 0.5684 - 0.5292, vi kan runde opp til mellom 0.57 og 0.53 med 0.55 som normert mål. Det er jo absolutt lite nok til at markedsførerne kan slippe unna med det. Hvis prisen er lik vanlig 95 vil jeg spare 5 kr og 7 øre på en stappende full 19.5 liters tank til 13 kr literen...ikke all verdens altså. Men disse additivene kan jo kanskje være sunt for gasserne, hvem vet? Følg med i dette spennende vitenskapelige eksperimentet, delta gjerne selv!