Shell FuelSave - tror vi på det?

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Shell FuelSave - tror vi på det?

Post by Ola M »

Shell har forsket på drivstoff i over 100 år. Med bakgrunn i dette har de utviklet og forbedret våre tidligere additiv med en avansert drivstofføkonomi komponent. Shell FuelSave Blyfri 95 er utviklet for å holde innsugingsdyser og ventiler rene og forebygge dannelse av avleiringer og hjelpe motoren til å få mest mulig ut av hver dråpe. Dette hjelper deg å spare opptil 1 liter per tank.*

Virker fra første fylling

Shell FuelSave er vår beste drivstofføkonomi bensin så langt. Shell FuelSave inneholder en avansert drivstofføkonomi komponent virker fra første fylling. Shell FuelSave er også utviklet for å forhindre dannelse av avleiringer og holde innsugingsdyser og ventiler rene - det hjelper til med å holde motoren i form så du får mer ut av hver dråpe.

Shell FuelSave gir bedre drivstofføkonomi fra første tank.

*Ved fylling av minimum 50 liter per tank. Sammenligning mellom standardbensin tilsvarende utgående Shell Blyfri 95 og bensin tilsvarende nye Shell FuelSave. Shell FuelSave er tilsatt drivstoffbesparende additiv som virker fra første tank. Besparelser kan variere avhengig av bil, kjøreforhold og kjørestil

http://www.shell.no/home/content/nor/pr ... /overview/


Jassåja...ok, jeg går inn med åpent sinn som bonden med melkespannet sa utenfor oksefjøset. Skal prøve tre tanker på rad (mer hvis det er usikkerhet) og måle forbruk. Skal prøve så godt jeg kan å være nøyaktig, dvs ikke fylle tanken fullere eller kjøre annerledes enn det jeg gjør når jeg måler til vanlig. I kombinert "A til B" og morokjøring lokalt bruker jeg 0.54 til 0.58 liter per mil, vanligvis 0.56. Markedsføringen til Shell sier at man kan spare opptil 1 liter per tank og de spesifiserer at de mener en tank på 50 liter. Dvs 2%. En så liten margin er litt vanskelig å måle da det er veldig vanskelig å fylle tanken like full hver gang, dog litt lettere på sykkel enn en bil.

Hvis Shell har rett burde jeg se 0.5684 - 0.5292, vi kan runde opp til mellom 0.57 og 0.53 med 0.55 som normert mål. Det er jo absolutt lite nok til at markedsførerne kan slippe unna med det. Hvis prisen er lik vanlig 95 vil jeg spare 5 kr og 7 øre på en stappende full 19.5 liters tank til 13 kr literen...ikke all verdens altså. Men disse additivene kan jo kanskje være sunt for gasserne, hvem vet? Følg med i dette spennende vitenskapelige eksperimentet, delta gjerne selv!
User avatar
custom
Posts: 89
Joined: 04 Oct 2008 21:17
MC: 96 Yamaha Xv 1100
2008 xv1900
X 80 Suzuki Gsx 750
X 78 Suzuki Gs 750
Location: Eidsberg
Contact:

Re: Shell FuelSave - tror vi på det?

Post by custom »

Jada jeg har fylt den, men jeg husker også Shell formula bensin :shock:
mvh
Custom
I stallen
xv 1100 a 95 ombygd
xv 1900 midnight star 2008
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Shell FuelSave - tror vi på det?

Post by maelling »

Jeg har faktisk denne bensinen på tanken, i tillegg til min E85. 1 liter bensin er det du bruker på en skikkelig utblåsning på motorveien. Kjører jeg veldig pent, greier jeg 0,39, men vanligvis ligger rolig kjøring på 0,43. Nå ligger jeg på 0,45 i følge kjørecomputeren med E85 ombord, men jeg får ta en frisk tank med denne nye mirakelbensinen og sjekke ut. Har min tvil om de målbare effektene, om det er noen effekt i det hele tatt.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Shell FuelSave - tror vi på det?

Post by RH racing »

maelling wrote:Jeg har faktisk denne bensinen på tanken, i tillegg til min E85. 1 liter bensin er det du bruker på en skikkelig utblåsning på motorveien. Kjører jeg veldig pent, greier jeg 0,39, men vanligvis ligger rolig kjøring på 0,43. Nå ligger jeg på 0,45 i følge kjørecomputeren med E85 ombord, men jeg får ta en frisk tank med denne nye mirakelbensinen og sjekke ut. Har min tvil om de målbare effektene, om det er noen effekt i det hele tatt.
har du bare fyllt E85 uten noen flere mods? bilen/mc'n eller whatever trenger jo mere fuel på etanol enn bensin... eller?
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Shell FuelSave - tror vi på det?

Post by maelling »

RH racing wrote:
maelling wrote:Jeg har faktisk denne bensinen på tanken, i tillegg til min E85. 1 liter bensin er det du bruker på en skikkelig utblåsning på motorveien. Kjører jeg veldig pent, greier jeg 0,39, men vanligvis ligger rolig kjøring på 0,43. Nå ligger jeg på 0,45 i følge kjørecomputeren med E85 ombord, men jeg får ta en frisk tank med denne nye mirakelbensinen og sjekke ut. Har min tvil om de målbare effektene, om det er noen effekt i det hele tatt.
har du bare fyllt E85 uten noen flere mods? bilen/mc'n eller whatever trenger jo mere fuel på etanol enn bensin... eller?
På bilen justerte jeg jettronic'en en haug rikere og sjekket pluggen hele veien til jeg skjønte at jeg ikke kunne kjøre rikere uten å ha bensintrykk-regulator med økende E85-prosent. På MC'en kjører jeg bare 20%, men EFI'en har justert seg rikere, men på full gass kjører jeg nok standard map, så det er grenser for hvor høy E85-prosent jeg kan ha uten powercommander. For ren E85 trenger man 30-40% mer fuel eller noe sånt.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Shell FuelSave - tror vi på det?

Post by tshansen »

Det er igrunn rart at ikke flere bensinstasjoner reklamerer med det samme da alle bensinstasjonene hvertfall her i bergen får drivstoffet sitt fra Mongstad som er nøyaktig samme blanding :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Shell FuelSave - tror vi på det?

Post by Ola M »

Ok, etter tre tanker med Fuel Save må jeg nesten gi en forbeholden tommel opp. Som Shaften sier, hvorfor skulle Shell sin suppe være annerledes enn de andres når de kommer fra samme raffineri? Men det er vel mulighet for noe tilsetning et sted mellom fylling av Shells tankbil og fylling av egen tank fra pumpa.

Altså, mitt normale forbruk er 0.56 l / mil. Det laveste jeg kan huske å ha mål er 0.51, det var bare rolig landeveiskjøring.

Første tank: 0.6 l / mil. Godt over normalen. :-k Jeg kjørte som en katt med sennep i ræva til tider og sto også endel i kø, men ikke mer enn det som er vanlig på en tank.
Andre tank: 0.52 l / mil. Oisann. Dette inkludertefellstur med fartsgrensetempo og til tider litt over, litt bykjøring.
Tredje tank: 0.51 l / mil. Wow, definitivt lavere. Dette var kun landevei med rimelig friskt tempo.

Nå gjenstår det selvsagt å teste en tank med noen andre sin bensin for å kontrollere. Jeg kjører til Oslo 15. mai, det blir identisk kjøring med den siste tanken. Ting som spiller inn: Det er ganske kaldt om dagen, kaldere luft og bensin fører til høyere energitetthet pr volum og mer effektiv forbrenning. Tilsetningstoffet i Fuel Save kan ha rensket opp i gørr som økte forbruket, dette vil si at det ikke funker på nye eller gullende rene bensinsystemer. Og til slutt, kjørestil...dette påvirker forbruket mer enn noe annet. Jeg er ikke 100% overbevist selv og det burde ingen andre være heller, men jeg kan vel si at jeg har anekdotiske data som bekrefter Shells påstand.
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Shell FuelSave - tror vi på det?

Post by knetrom »

Høres egentlig ut som V-power med nytt navn i mine ører :-k Har tro på at det KAN fungere, men hvis det egentlig bare er et rensemiddel som er lagt til i vanlig blyfri så vil jo den drivstoffbesparende effekten fortsette når man bytter tilbake til vanlig bensin. Så det kan jo være vanskelig å få målt det med bare en sykkel, man må nesten ha et utvalg og regne med gjennomsnitt
wunderbjarne
Posts: 21
Joined: 04 Mar 2009 12:32
MC: Lykkelig eier av en 98 mod. Kawasaki Zx9r :)

Re: Shell FuelSave - tror vi på det?

Post by wunderbjarne »

LordShaft wrote:Det er igrunn rart at ikke flere bensinstasjoner reklamerer med det samme da alle bensinstasjonene hvertfall her i bergen får drivstoffet sitt fra Mongstad som er nøyaktig samme blanding :roll:
Er egne tilsettings tanker som supplerer bensinen med tilsetning der hvor Shell bilene laster.
Light
Posts: 8
Joined: 20 Jan 2011 15:37
MC: Suzuki SFV 650 Gladius 2011 ABS fulleffekt

Re: Shell FuelSave - tror vi på det?

Post by Light »

Har stor tru på FuelSave dog det ikke er mange literne vi snakker. Men bruker folk V-power på sykklene sine ? Når jeg jobbet for shell ( i gammle dager) så fikk vi se masse bilder fra motorer kjørt på V-power og de var veldig rene og fine. Noen erfaringer ? Jeg har bare kjørt V-power på ny sykkelen min men siden jeg driver med innkjøring kan jeg ikke si at det er helt store forskjellen.
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: Shell FuelSave - tror vi på det?

Post by bzzlink »

24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
User avatar
Lord_Epic
Posts: 499
Joined: 17 Oct 2010 12:49
MC: -01 Honda Fireblade
-02 Yamaha R6 [R.I.P]
-95 Kawasaki ZX6R [Solgt]
Location: Der sjøsprøyten treffer landet

Re: Shell FuelSave - tror vi på det?

Post by Lord_Epic »

Stoler ikke på fifth gear, bare Top Gear som gjelder ;) men hender at jeg spyler på lit V-power på tanken fra tid til annen, ikke at jeg vet hvorfor.
He who makes a beast out of himself,gets rid of the pain of being a man
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: Shell FuelSave - tror vi på det?

Post by bzzlink »

Vet ikke med vaskeeffekten. Men så lenge man har bankesensor, stoler jeg på høyere oktantall.
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Shell FuelSave - tror vi på det?

Post by Northman »

EpicZX wrote:Stoler ikke på fifth gear, bare Top Gear som gjelder ;) men hender at jeg spyler på lit V-power på tanken fra tid til annen, ikke at jeg vet hvorfor.
Innimellom må man jo skjemme bort dama litt, ikke bare skjemme ho ut ;D

Gjør akuratt det samme selv, tror det bare er tull egentlig, men det gir meg en god følelse å gi ho litt fancy bensin innimellom :)
It is better to exist unknown to the law.
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Shell FuelSave - tror vi på det?

Post by Onsløv »

For å unngå greiene med hvilken bensin som er best, så fyller jeg bare diesel. En pistol, enkelt og greit.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Post Reply