Yamaha Genesis

Prat om tung MC.
Post Reply
Tigern81
MC: 1995 Yamaha Fzr 600r Genesis

Yamaha Genesis

Post by Tigern81 »

Hei hei

Jeg har nettopp kjøpt meg en 1995 modell yamaha fzr 600r Genesis.
Fikk den for en god pris og veldig billig forsikring på den. ( 3700 for full kasko uten no bonustap ved velt:)
Og det er ikke så ille når man er 30 :)

Men....det jeg lurer på er...

Er det noen her som har no erfaring med denne sykkelen ? Er det no forbedringer jeg burde gjøre med den ?
Tar imot alle gode tips med en diger takk :)
RockeRolf

Re: Yamaha Genesis

Post by RockeRolf »

Gammel sykkel. Bruk de pengene du evt. har på en skikkelig gjennomgang istedet for "bling". Gaffelolje, bremsevæske, bremseklosser, bremsekalipter, kjølevæske, batteri, dekk, kjede, drev, lager rundt om (styrelager, hjullager).
Når alt dette er sjekket, reingjort, byttet, overhalt, friskt og fint, hadde ihvertfall jeg gått for nye bremseslanger. Stålomspunnede. Sikkert en fordel å ta dette sammen med bytte av tidligere nevnte bremsevæske......

Har du fortsatt penger igjen hadde dempinga blitt det neste. Denne er mest sannsynlig å regne som en hoppestokk om demperkomponentene er originale. Kanskje nye progressive fjærer foran, og en god ettermarkedsdemper bak.

Sikker lite spennende og gammelmannsaktig sett i forhold til å handle diverse plast, karbon og "stash" på nett, men du verden så mye mer kjøreglede du vil få av sykkelen.

Bare så det er sagt: Jeg har virkelig sansen for den sykkelen du har kjøpt. Gratulerer og ha en flott sesong.
Tigern81

Post by Tigern81 »

Takk for tipset :)
Har ikke så stor interesse for masse bling bling. Tenkte mere på typiske svakheter som sykkelen evt har.
Kanskje dårlige bremser, dempere osv.
Har ikke så mye erfaring når det kommer til å skru på sykkel selv, men en god verkstedbok og litt verktøy så skulle man klare noe :)
Jeg har bestilt time på yamaha neste tirsdag for en tilstandsrapport.

Det jeg har merka med sykkelen er at den sliter litt med kjøring i lav hastighet. Den trives best med turtall.
Også humper den litt på tomgang. Du ser at turtelleren går litt opp og ned.

Forrige eier har også satt inn en bråkepotte :) om den har en innvirkning på turtallhumpinga vet jeg ikke.

Leste litt på internett at man burde montere pro jet kit (hva nå enn det er) k@n Luftfilter, Osv osv
http://www.sportrider.com/bikes/146_020 ... index.html

Sykkelen er morsom å kjøre. Drar godt og trives på svingete veier. :)

Takker igjen for tipsene dine. Har du tips til steder jeg kan kjøpe deler til den her i landet ?
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

Jeg har hatt en 1993 FZR før, morro sykler :)

Billig fiks for utseende, flytt baklykta et hakk innover ved å flytte på gummiforingene som holder den. Du skjønner det når du har skrudd det fra hverandre. Ellers burde du gå over demperne og justere dem så de passer deg, og selvsagt sørge for at resten av sykkelen er i god stand. Jeg synes speilene på min var dårlige, så bare skuldrene, så de kan du eventuelt bytte ut med noen YZF-speil eller noe annet.
Draugen
MC: FZR600R Genesis 95' (4jh)
SV1000S 06'

Post by Draugen »

Henger meg på denne tråden her.
Har hatt en FZR600R 95' siden 2000, skulla ha byttet den ut for lenge siden men den er så trofast, har skrudd minimalt på den.
Min er helt orginal, og den har ikkje noe merkbar rykking på noe turtall så vidt eg kan si.
Saken er den at nå har eg litt lyst til å oppgradere den, så enten blir det en ny og større sykkel,
Ellers så lurte eg litt på om noen har erfaring med effekt annlegg og dyser på denne, har forstått det slik at man kan kjøpe mye, men man får ikkje annet enn mer lyd og slankere lommebok?

Har prøvd meg på google, men siden denne modellen egentlig ikkje er en FZR600 så får eg bare opp stoff som gjelder den litt svakere FZR600 utgaven.
Northman

Post by Northman »

Vil tro det er en del matnyttig her: http://fzrarchives.com/
It is better to exist unknown to the law.
Draugen
MC: FZR600R Genesis 95' (4jh)
SV1000S 06'

Post by Draugen »

Hadde trodd eg skulle finne noe der ja...
Tror problemet er at de snakker om en sykkel med denne motoren: 66.8 kW (89.6 hp) @ 10500 RPM
Det er ikkje min sykkel, sjekket på wikipedia og de har denne infoen:

The FZR600 continued in production until 1999. However, in some markets it was superseded in 1994 by the closely related FZR600R (sometimes called the YZF in some countries), which was mechanically similar but featured an all new steel frame, slightly modified engine producing 98 BHP, and different styling with the now famous 'Foxeye' headlamps.

Og det er denne sykkelen eg har... handler deler hos Yamaha forhandler i Bergen og de klarer heller ikkje holde orden på sysakene, får ofte deler som ikkje passer, trolig fordi de forveksler den med FZR600
Tigern81

Post by Tigern81 »

Da har jeg hatt fzr'en på sjekk hos yamaha på vinterbo.
Og overraskende nok,så var alt bra.
Ikke dårlig til å være en 95 modell som har gått 60 tusen :)

Og hvis dere som har samme sykkel ikke vet dette, så finnes det mye deler til sykkelen på ebay
Bare huske at den heter ysf i de fleste andre land og ikke fzr :)
Post Reply