Smøring av kjede

Prat om tung MC.
leifindr
MC: Suzuki DL650 V-Strom 2006

Smøring av kjede

Post by leifindr »

Ble fortalt av en bekjent at i stedet for å smøre kjedet med dette overprisede hvite griseriet man får kjøpt på sprayboks kan man heller dra på Biltema og kjøpe en tube propellaksel-fett til 29.90 (http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalie ... akselfett/). Legger man en 10cm larve på innsiden av kjedet av og til fordeler dette seg pent utover hele kjedet etter noen km kjøring og man har et rent, velsmurt kjede i flere år på en slik tube.

Fra Biltemas side: "Mineraloljebasert smørefett som inneholder kalsium/blysåpe som fortykningsmiddel og såkalte EP-tilsetninger, som gir fettet god vannbestandighet. Inneholder rustbeskyttende og oksideringshemmende tilsetninger og er mekanisk stabilt". Er det ikke akkurat slike egenskaper man ønsker av et slikt fett?

Noen andre som har erfaring med dette? Kjedet på min DL650 V-Strom er selvsagt originalt O-ring-kjede fra Suzuki ;-)
Northman

Re: Smøring av kjede

Post by Northman »

Thja du, nei, aner ikke, men funker det er det jo greit :)

Prøv å se hva som skjer?

Har selv prøvd girolje som smøring, etter en real vask av kjedet, og så langt har dette funka bra.

Man drypper litt på mens man snurrer kjedet, også tørker man vekk overflødig olje med en fille.

Prøver du så hold oss oppdatert om resultatet, smøring er alltid intr. :)

Edit: Akselfettet vil ikke bare dra til seg masse møkk/sand som vil ligge og gnage rundt på tannhjulene? Har også hørt om folk som bruker WD-40 som smøremiddel, og vistnok fått lang levetid ut av kjedet.
It is better to exist unknown to the law.
Jarle
MC: Antall km i 2012: 997

Post by Jarle »

Husker jeg hadde en lignende tube med fett fra Valvoline under mopedtiden...
Maken til griseri det ble, har jeg aldri opplevd... Men var kanskje noe med mengder...
Ser også for meg en veldig skitten felg...
Motul sprayen er ikke så forferdelig dyr, og den er veldig drøy...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
leifindr

Post by leifindr »

Northman wrote:Har selv prøvd girolje som smøring, etter en real vask av kjedet, og så langt har dette funka bra.
Hvordan vasker man kjedet best? Må man ta det av eller holder det med en spesialbørste?

Suzuki skriver i manualen at man kun må benytte kerosene (= parafin). Er lampeolje noe tilsvarende? Lettere tilgjengelig i små kvanta, parafin må en vel bestille via tankbil :roll:
Northman

Post by Northman »

leifindr wrote:
Northman wrote:Har selv prøvd girolje som smøring, etter en real vask av kjedet, og så langt har dette funka bra.
Hvordan vasker man kjedet best? Må man ta det av eller holder det med en spesialbørste?

Suzuki skriver i manualen at man kun må benytte kerosene (= parafin). Er lampeolje noe tilsvarende? Lettere tilgjengelig i små kvanta, parafin må en vel bestille via tankbil :roll:
Veeeel.

Den aller første gangen tok jeg oppvaskkosten til modern, og klina noe alvorlig med lampeolje for å få det rent, spruta på, gnidde, gjenta.

Det ble rent(kjedet altså) mutter var grinete en stund pga sølet, og en relativt ubrukelig oppvaskbørste etterpå :D

I det siste har jeg rett og slett brukt biltemas kjedebørste, og en spruteflaske fra biltema med lampeolje på.

Lampeolja funker fint, men pass deg for å få det på dekket, blir glatt. Sist tok jeg og gnidde inn gummien med Zalo etterpå, spylte av, ser ut til å funke fint :)
Jarle
MC: Antall km i 2012: 997

Post by Jarle »

Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
leifindr

Post by leifindr »

Interessant \:D/ Men hva var utgangspunktet for denne tråden, det er ikke synlig siden den er flyttet.

Det skrives i starten at det "virker lovende", men hva er det som er lovende :-k
Northman

Post by Northman »

leifindr wrote:
Interessant \:D/ Men hva var utgangspunktet for denne tråden, det er ikke synlig siden den er flyttet.

Det skrives i starten at det "virker lovende", men hva er det som er lovende :-k
Hvis jeg husker rett var det girolje :)
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Lord_Epic
MC: -01 Honda Fireblade
-02 Yamaha R6 [R.I.P]
-95 Kawasaki ZX6R [Solgt]

Post by Lord_Epic »

RockeRolf wrote:Leifindr:
Les og du skal bli vis
http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=1& ... y&start=15
Så det var fra -09 det der, fremdeles gearolje det går i? Hørtes jo forsovidt logisk ut det som ble skrevet, så tror jeg skal teste det ut.
He who makes a beast out of himself,gets rid of the pain of being a man
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Gearolje ja. Av billigste sort. Er laga med svært klebende egenskaper i forhold til f.eks. vanlig motorolje.
Ei litersflaske holder herifra til evigheten. Finn ei lita flaske med "lang og trang tut" for å ha med på sykkelen. Enten ei lita gammeldags smøreoljeflaske i blikk, våpenoljeflaske, reingjort Lock Tite flaske e.l.
Husk også å ha ei fille for å tørke over kjedet med etterpå. Du får olja kjedet bedre inn mtp. rust og du slipper å komme inn her og kjefte for at det drypper olje ned ved sidestøtta pga drittpatentet vi kom med her.
Lord_Epic
MC: -01 Honda Fireblade
-02 Yamaha R6 [R.I.P]
-95 Kawasaki ZX6R [Solgt]

Post by Lord_Epic »

hehe, det er greit. ingen reklamasjoner ;)
He who makes a beast out of himself,gets rid of the pain of being a man
KristianW
MC: Honda VFR 800 2012
Suzuki GSR 600A K7 (SOLGT)

Post by KristianW »

leifindr wrote:

Jeg dro på Esso og kjøpte en liter med parafin/lampeolje (husker ikke navnet) - funket fint å vaske kjedet med det. Kosta ikke allverden heller. Som børste kjøpte jeg en kjedebørste fra Biltema:
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Ve ... edeborste/

I tillegg kjøpte jeg en boks med Agip "Chain Lube" på en shellstasjon - kostet 139,-. Denne er klar, så du slipper den hvite smørja som anbefales av alle. :)
--
Kristian
Truls
MC: '09 Husqvarna SMR 510

Post by Truls »

Avfetting er jo enkelt og greit parafin, kan fint brukes til å rengjøre kjedet med, bare å spyle godt med vann etterpå også bruker jeg kjedespray fra mekk, drøy og fin:)
Rettstrekk er bare en transportetappe til neste sving.
Kristian V.

Post by Kristian V. »

seigt fett fra tube på kjedet? vil ikke det kunne samle seg mye støv og dritt der som vil fungere som et slipemiddel? Og det er vel neppe helt bra om man ikke vil bytte drev og kjede ofte...
Post Reply