Kjøp av første sykkel, bandit?

Prat om tung MC.
Sigvald
Posts: 13
Joined: 19 May 2011 15:33

Kjøp av første sykkel, bandit?

Post by Sigvald »

Hei

Akkurat tatt lappen på MC og har veldig lyst til å kjøpe meg sykkel, helst tidlig i sommer.

Har titta endel rundt og synes Suzuki GSF650A Bandit ser ut til å være det jeg er ute etter i form av både funksjon og utseende. Det bør vel legges til at jeg har rett og slett ikke har verdens beste peiling på motorsykler enda.

Har sett litt på Honda hornet og noen andre tilsvarende sykler. Synes rett og slett Banditen ser bedre ut enn horneten.

Mer konkret hva jeg er ute etter:
Relativt sprek sykkel til allsidig bruk.
Må være litt festlig å kjøre.
ABS er et stort pluss.
Bør ikke være svindyr å forsikre.
Liker naked/street bike utseende. Synes også racere ser tøffe ut, men har lyst på en sykkel med litt mer avslappet sittestilling.
budskjettet er vel ca 70 - 110 000 på selve sykkelen.

Er straks 27 år og har vel bare 20% opparbeidet bonus fra før.

Så derfor lurer jeg på hva dere med mer erfaring mener om valget mitt av sykkel så langt? Er også veldig åpen for andre forslag.
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Kjøp av første sykkel, bandit?

Post by Northman »

Smak og behag det der.

Personlig skulle jeg ha en sort og naken bandit.

Kjøpte den før jeg fikk lappen, og hadde den noen år.

Kjørte Norge på tvers, og rundt omkring i Europa.

Savner ho fremdeles innimellom :)
It is better to exist unknown to the law.
inunf
Posts: 4920
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Kjøp av første sykkel, bandit?

Post by inunf »

Bandit, Hornet, Fazer, Monster og Z750 er gode nybegynnersykler. Årsmodell og specs etter hva du har råd til.
havregr0t
Posts: 41
Joined: 24 Apr 2006 16:10
MC: Aprilia RST Futura
Location: Bergen

Re: Kjøp av første sykkel, bandit?

Post by havregr0t »

Personlig hadde jeg kjøpt meg en MV Agusta Brutale. Aner ikke hva de koster å forsikre, men den burde iallefall være "litt festlig" å kjøre.

Mange vil vel si at det ikke er en "nybegynnersykkel". Selv finner jeg det uttrykket litt merkelig. Ingen problemer å kjøre en R1 rolig og forsiktig. Hvis du derimot har en personlighet som gjør at du ikke klarer å holde igjen er vel ikke Brutale helt optimalt. Når det er sagt er Hornet, Bandit etc. strålende drapsmaskiner også.
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Kjøp av første sykkel, bandit?

Post by Trond_V »

Har selv en aldrende bandit. Godt nøgd. Har den vel på 4 året nå.
Min erfaring er at det er slitesterke sykler.

Før du velger sykkel. Prøvekjør så mange sykler som mulig :)
Sigvald
Posts: 13
Joined: 19 May 2011 15:33

Re: Kjøp av første sykkel, bandit?

Post by Sigvald »

Takk for gode svar. Fint å se at jeg ikke er helt på jordet i forhold til sykler jeg vurderer.

Tenker å få prøvd noen forskjellige i juni og kjøpe så fort jeg finner en jeg synes fungerer bra for meg.

Kjørte BMW F650 GS på kjøreskolen først, så mot slutten en nyere versjon av samme sykkel i 800 cc. Må si at jeg likte 800 cc 2 taktern mye bedre enn 650, men mulig det var mye at 650 var eldre og rett og slett en enklere sykkel med sin 1 takter motor. Det jeg lurer litt på er hvordan kraften i en 650 bandit er sammenlignet med bmw F650?
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: Kjøp av første sykkel, bandit?

Post by bzzlink »

Fornøyd med min Suzuki GSR 600. Har ikke peiling på hva som er forskjell på den og banditen (bortsett fra at min har mindre motor, og mer hester)

Fikk lappen for to dager siden, har kjørt 30 mil til nå, og er veldig fornøyd med valget mitt om nakensykkel ihvertfall. Det er altfor lett å komme opp i hastigheter som kvalifiserer til snekrekurs. Greit å ha litt fartsvind i fleisen som minner en på at nå går det i 130kmt :)

En ting å tenke på når du kjører naken sykkel (sikkert med andre også) er hjelmen. Jeg kjøpte en billig hjelm, og over 100 km/t så sitter jeg som en sånn riste-hode-dokke. Så må få handlet en hjem som er litt mer aerodynamisk.

Image
Last edited by bzzlink on 20 May 2011 12:34, edited 1 time in total.
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
Sigvald
Posts: 13
Joined: 19 May 2011 15:33

Re: Kjøp av første sykkel, bandit?

Post by Sigvald »

Hjelmen skulle ikke være noe problem, har en temmelig god Shoei fra før, men tenker å skaffe meg en Schuberth C3 når jeg får meg sykkel :)
User avatar
rayc86
Posts: 36
Joined: 30 Sep 2010 12:09
MC: Yamaha XJ6 N
Mod.: 2009
Location: Troms

Re: Kjøp av første sykkel, bandit?

Post by rayc86 »

Mange sykler er blitt nevnt her nå og jeg som de andre anbefaler å prøvekjøre flest mulig.
Vil ramse opp en del sykler som jeg så etter før jeg endte opp med XJ6'en(som jeg er godt fornøyd med, minus lyden!).
Kawasaki ER-6
Kawasaki Z750
Suzuki GSR 600
Honda Hornet
Yamaha XJ6
Yamaha FZ6(Fazer)

Når det gjelder forsikring så er det "billig" å forsikre motorsykler så lenge det ikke er R :)
Du kan ringe rundt til alle selskaper du vil, men du vil ikke få bedre forsikring enn hos http://www.bilsport-mc.com.

Uansett, gratulerer med lappen og godt jakt på sykkel! Kjør fornuftig!:)
"Second place, is first looser!"
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: Kjøp av første sykkel, bandit?

Post by bzzlink »

Sigvald wrote:Kjørte BMW F650 GS på kjøreskolen først, så mot slutten en nyere versjon av samme sykkel i 800 cc. Må si at jeg likte 800 cc 2 taktern mye bedre enn 650, men mulig det var mye at 650 var eldre og rett og slett en enklere sykkel med sin 1 takter motor. Det jeg lurer litt på er hvordan kraften i en 650 bandit er sammenlignet med bmw F650?
Går utifra at du snakker om 2 sylindre og ikke 2 takter :)

Forskjellen mellom disse og banditen (foruten sittestiling osv.) er kraftleveringen. På en sykkel med færre, større stempler og lengre slaglengde så dytter det bakhjulet lengre pr stempelslag (omdreining av motoren). Dette gjør at sykkelen har mere "drag" tidligere i turtallsregisteret. Aberet med det er at noen av disse syklene ikke er så alrighte å kjøre sakte med, man kjenner på en måte hvert stempelslag, blir litt ugjevn kraftlevering. På noen, særlig 1 syl. med 650 ccm, så vil det bli endel vibrasjoner siden det er et ganske stort stempel som beveger seg, og ikke har noen motvekt. Rødmerkingen kommer tidlig, siden mye masse i bevegelse gir større slitasje og mer vibrasjoner.

Banditen er en rekkefire, små stempler og kort slaglengde, det er alltid 2 stempler på vei opp, og to på vei ned, disse er motvekter til hverandre, og gir en tilnærmet vibrasjonsfri motor. Lite masse i bevegelse på hver sylinder gjør også at motoren klarer høyere turtall. Siden det er kortere slaglengde og mindre spark i hver omdreining av motoren, så må man ha turtall på en rekkefire motor før "draget" kommer.

Dersom du kjører bil, så kan kraftleveringen fra disse to motortypene grovt sammenlignes med:
Turbodieselbil = 1 syl./2syl.
Bensinbil = Rekke 4
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Kjøp av første sykkel, bandit?

Post by RockeRolf »

Hvordan forklarer du denne sammenligningen i dreiemoment bzzlink?

http://www.sportrider.com/dyno/146_spor ... to_13.html

I dag leveres så og si samtlige twinner og singler med en eller annen form for kontravekt.
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: Kjøp av første sykkel, bandit?

Post by bzzlink »

Får ikke sett nettsiden Rockerolf, ligger et skjema som jeg må fylle ut som ikke lar seg fjerne over den.

Hva var det du tenkte på? (Bare å arrestere meg på en rekke punkter om jeg har misforstått noe, har ikke åpnet en motor siden jeg var 16 og det begynner å bli noen år siden :))
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
hansidar
Posts: 1
Joined: 22 May 2011 22:19
MC: Kawasaki Versys 2010

Re: Kjøp av første sykkel, bandit?

Post by hansidar »

Jeg har selv hatt R sykkel tidligere.. solgte den i 2003, og var uten sykkel fram til i fjor.
Hadde nå litt andre krav til sykkelen, og etter litt sondering av hva som fantes.. kom jeg tilfeldig over Kawasaki Versys.
Syntes den i første øyenkast så litt snodig ut, men fikk fant raskt ut at den hadde en genial sittesilling, og komfort.
Har nå fått kjørt den noen mil, og liker den bare mer og mer..
Ta en titt på den.. få testet en slik, og døm selv.. Men ikke forkast den før du har fått prøve..

Og du kan gjøre ett bra kupp på overliggere fra i fjor.. http://www.kawasaki.no/offer.asp?Id=340D084AAA5
Sigvald
Posts: 13
Joined: 19 May 2011 15:33

Re: Kjøp av første sykkel, bandit?

Post by Sigvald »

Takk igjen for svar.

Ja, var sylindre jeg mente :)

Versys ser litt rar ut i mine øyne også, men tviler ikke på at den er god å kjøre. Har ikke bestemt meg ene veien eller andre på noen sykkel enda, men må innrømme at jeg ikke helt ser for meg at det blir versys.

Har også sett litt på GSX650FA, sportstourer, liker komboen av sport og komfort. Er vel veldig mye samme sykkel som banditen. Noen som vet hvordan denne vil være å skulle forsikre?
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: Kjøp av første sykkel, bandit?

Post by bzzlink »

Gjensidige har en grei forsikringskalkulator, så ser du hvor landet ligger. Men det er vel en ringerunde som må til for å sjekke alle opp mot hverandre. Forsikringer er en jungel, med mange forskjellige (vikarierende) argumenter for å sette prisen opp og ned. Så du må neste sjekke selv.

Link til kalkulatoren:
https://www.gjensidige.no/Privat/Nettbu ... s_18.04.11
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
Post Reply