
KTM Duke 125cc
KTM Duke 125cc
Jeg har sett litt på den nye sykkelen til KTM, Duke 125cc. Den var imponerende stilig og etter det jeg har sett lett og leken. det eneste jeg stusset på var potten, den var gjemt bort og nesten ikke synlig. Det var heller ingen info om toppfart. Jeg vil ha en sykkel som låter bra og som lett kommer opp i høy fart. (uten trim) 

Re: KTM Duke 125cc
15 hk 4-takter kan i bunn og grunn sammenlignes med andre 15hk 4-taktere, logisk nok. Små forskjeller kan det være, men ikke mye. Men har leste et eller annet at det egentlig er en større motor som er plombert, og at du ved enkle grep kan få ganske mange hk å rutte med, ikke vet jeg.
Honda CB 100 N (1983)
Husqvarna SMS 125 (2005)
X: Yamaha XT 125 (2006)
X: Honda NSR 125 (2003)
X: Yamaha FZ 750 (1987)
Husqvarna SMS 125 (2005)
X: Yamaha XT 125 (2006)
X: Honda NSR 125 (2003)
X: Yamaha FZ 750 (1987)
- RkM2
- Posts: 300
- Joined: 05 Jan 2009 09:58
- MC: Daelim Roadwin 125 2007.
09= 2930 - 15062
10= 15062 16953 (15 april)
Re: KTM Duke 125cc
at det er en større sykkel som e plombert ned e ganske lite sansynelig, kanskje det er mer en 15 hk orginalt, men det er ikke større en 125 cc. Å få mer en 15 hk i motoren uten å borre den går, men det er mer komplisert en på en 2 takt. Veiv, stempel, ventiler, langre, eksoksrøret osv kan hjelpe til å få mer ut av sykkelen. men det e komplisert å dyrt å bytte. Så får du alltid trim syl, potter til sykkelen men i og med at den e så ny på markede så går det sikkert et par år før trimmet kommer på markede. Men tror den vil funke helt fin, klarer å holde fartsgrensen og miste lappen.staM wrote:15 hk 4-takter kan i bunn og grunn sammenlignes med andre 15hk 4-taktere, logisk nok. Små forskjeller kan det være, men ikke mye. Men har leste et eller annet at det egentlig er en større motor som er plombert, og at du ved enkle grep kan få ganske mange hk å rutte med, ikke vet jeg.
Re: KTM Duke 125cc
har ingen planer om trim, og det er litt av grunnen til at jeg velger å kjøpe lett-mc og ikke moped. Har foreldre som er ganske strenge på den biten, men med lett-mc kan man gruse mopedene på "lovlig" vis. 

Re: KTM Duke 125cc
Tror dere at denne sykkelen er god til lange turer samenlignet med en yzf eller wrx (yamaha). Valget sto mellom disse to helt til jeg så duke'n. Hastigheten er vell nokså lik...?
- RkM2
- Posts: 300
- Joined: 05 Jan 2009 09:58
- MC: Daelim Roadwin 125 2007.
09= 2930 - 15062
10= 15062 16953 (15 april)
Re: KTM Duke 125cc
jeg vil tippe at duken passer like godt som yzf, fordelen med yzf e at du har en liten skrem å gjenne deg bak vis det er mye mot vind, men tror duken har en veldig mer oppreist behagelig sittestilling en yzfen. Men tror den funker helt fint til det. Går vel sikkert litt dårligere !trymky95 wrote:Tror dere at denne sykkelen er god til lange turer samenlignet med en yzf eller wrx (yamaha). Valget sto mellom disse to helt til jeg så duke'n. Hastigheten er vell nokså lik...?
-
- Posts: 63
- Joined: 02 May 2011 22:44
- MC: Daelim Roadwin 125 Naked Version
- Location: Åsane is the shit <3 Bergen by stolt og kry<3
Re: KTM Duke 125cc
Det men hvor behagelig på langtur tror jeg har myye med høydden og gjøre! PÅ duken tror jeg ikke det har så mye å si på høyden men på YZF'en er det en fordel og være høy! den får pluss på tester fordi den passer før høye personer. en høy person på en r sykkel sitter mye mer oppreis og får ikke ''kinken'' i ryggen som lave får når de må ligge over tanken og kjøre sykkelen om du skjønner hva jeg mener ! Duken mener jeg er den beste sykkelen fordi den er nr1 utrolig fet nr2 du får en god sittestilling, en oppreist sittestilling der du får ett godt bilde av trafikkbildet og nr 3 og det virker som en lett og leken sykkel;)
Don't kill or die tryin;)
Re: KTM Duke 125cc
Vis noen vet det ! 
Hvor høy toppfart er det ?
Hvordan er aksen ?

Hvor høy toppfart er det ?
Hvordan er aksen ?
- RkM2
- Posts: 300
- Joined: 05 Jan 2009 09:58
- MC: Daelim Roadwin 125 2007.
09= 2930 - 15062
10= 15062 16953 (15 april)
Re: KTM Duke 125cc
I om med at det er en såpass ny sykkel og det ikke er kommet så mange eksemplar på vegen ennå e dette litt vanskelig å svare deg på ! Personlig så tror jeg at den vil prestere omtrent det samme som YZF.
MCN: Duke 125 first ride.
Beste svaret jeg kan gi deg ! Snakk med en ktm forhandler du, de vet sikkert litt mer om denne sykkelen.
MCN: Duke 125 first ride.
Beste svaret jeg kan gi deg ! Snakk med en ktm forhandler du, de vet sikkert litt mer om denne sykkelen.
-
- Posts: 63
- Joined: 02 May 2011 22:44
- MC: Daelim Roadwin 125 Naked Version
- Location: Åsane is the shit <3 Bergen by stolt og kry<3
Re: KTM Duke 125cc
Jeg vet med garanti at Ride Bergen har den inne.. Var og så på den.. fy søren for en sykkel! Perfekt sittestilling og rått design(i hvertfall etter min smak da;))
Don't kill or die tryin;)
- fikse
- Posts: 30
- Joined: 07 Jun 2007 10:42
- MC: ´87 Honda PX50 ´86 Yamaha FZX700 (US) ´11 KTM Duke 125
- Location: Sund, utenfor Bergen
- Contact:
Re: KTM Duke 125cc
Har selv bestillt meg en slik Duke. Selv om det er "noen år" siden jeg var 16, og både har og kjører tung MC ellers. Grunnen er egentlig ganske enkel: Vil ha en så lett manøvrert sykkel som overhodet mulig, og som bruker lite drivstoff. Jeg kommer til å bruke den som hverdagssykkel til jobb, også på de dagene det er litt hvitt i luften.
Første gang jeg handler KTM, men har tidvis tilgang på en ´97 KTM Sting 125. Mye samme type sykkel (samme vekt, høyde, type bremser/gaffel/dekk/demper), men med en 2t-motor. Det er enkelt og greit den morsomste sykkelen jeg noensinne har kjørt! Ramme, gaffel, demper, bremser, alt er toppklasse, og gjør kjøring på svingete vestlandsveier til noe festlig
Den gamle Sting-en har bare 13HK, men det holder godt nok. Med litt planlegging kan jeg fint kjøre forbi biler i 80, minst like fort som jeg gjør med bilen vår, så da er det greit nok. Klart, motoren kan ikke sammenlignes med en 600cc på 110HK, men det beviser at en ikke trenger så mange HK for å ha det gøy! Sting-en går i 120-125, 130 med god tålmodighet.
Duke-en skal visstnok ikke gå fortere enn rundt 110, men med en (på papiret) kraftigere maskin enn gamle-Stingen bør den akse rimelig bra!
Det jeg liker kanskje best med KTM, er at de er flink med å bruke pulverlakk og andre solide overflater, istedet for det kjipe greiene en stort sett finner på sykler idag. Det gjør at den Stingen fra 1997 er tilnærmet fri for rust, til tross for kjøring på saltet vei. DET er rett og slett enormt bra, og det er alfa-omega for hvor lett det er å holde sykkelen i OK stand.
Motoren som står i Duke125 er bygget nettopp for denne Duke-en. Den er ikke nedstrupt, så 15 HK er i utgangspunktet det du kan hale ut av den. Vel, inntil det evt kommer ymse tuning/trim-deler, som det garantert kommer til den, om en stund. KTM har annonsert at de vil komme med ombygningssett til større volum. Det snakkes alt om 200cc, og visstnok er det bestemt at Duke-en også skal komme i 200cc fabrikksny, men om den versjonen kommer til Norge det vet vel ingen idag. I India, hvor sykkelen produseres, er 200cc langt mer aktuelt, så det blir nok først og fremst for å dekke India-markedet de nå skal lage 200cc. Store deler av 125-motoren er alt bygget opp for å takle større sylindre/mer kraft. Det gjenspeiles i et ganske stort oljevolum, rundt 2,5liter, som er en god del mer enn normalt i 125-klassen, dobbelt så mye som i Sting-en. Så at motoren er bygget for 30-40HK virker ganske logisk i mitt hode.
Trimming vil nok trolig koste en god del å utføre på Duke-en. Den har innsprøytning og katalysator, og følgelig en relativt kompleks motorstyring. Så det er nok ikke bare å bytte en dyse og eksosanlegg, slik man kan gjøre med litt eldre sykler. Så for å trimme må man nok bytte relativt kostbare komponenter. Blir spennende å se hva KTM skal ha for et ombyggingssett til 200cc, og om det fremdeles er mulig å få den godkjent til gatebruk. I så fall kan Duke-en være en perfekt begynnersykkel: Starte med 125 når man er 16, så bygge den opp til 200 (evt enda mer?), og opp til de 34HK som er normalt for tunge sykler for nybegynnere, når man har fått lappen for tung.
Ang ytelse/toppfart på en 125cc vil det variere sterkt fra sykkel til sykkel. Fordi på en motor med så små volum vil en fort merke stor forskjell på godt og dårlig stell, feil og rett innkjøring.
Første gang jeg handler KTM, men har tidvis tilgang på en ´97 KTM Sting 125. Mye samme type sykkel (samme vekt, høyde, type bremser/gaffel/dekk/demper), men med en 2t-motor. Det er enkelt og greit den morsomste sykkelen jeg noensinne har kjørt! Ramme, gaffel, demper, bremser, alt er toppklasse, og gjør kjøring på svingete vestlandsveier til noe festlig

Duke-en skal visstnok ikke gå fortere enn rundt 110, men med en (på papiret) kraftigere maskin enn gamle-Stingen bør den akse rimelig bra!
Det jeg liker kanskje best med KTM, er at de er flink med å bruke pulverlakk og andre solide overflater, istedet for det kjipe greiene en stort sett finner på sykler idag. Det gjør at den Stingen fra 1997 er tilnærmet fri for rust, til tross for kjøring på saltet vei. DET er rett og slett enormt bra, og det er alfa-omega for hvor lett det er å holde sykkelen i OK stand.
Motoren som står i Duke125 er bygget nettopp for denne Duke-en. Den er ikke nedstrupt, så 15 HK er i utgangspunktet det du kan hale ut av den. Vel, inntil det evt kommer ymse tuning/trim-deler, som det garantert kommer til den, om en stund. KTM har annonsert at de vil komme med ombygningssett til større volum. Det snakkes alt om 200cc, og visstnok er det bestemt at Duke-en også skal komme i 200cc fabrikksny, men om den versjonen kommer til Norge det vet vel ingen idag. I India, hvor sykkelen produseres, er 200cc langt mer aktuelt, så det blir nok først og fremst for å dekke India-markedet de nå skal lage 200cc. Store deler av 125-motoren er alt bygget opp for å takle større sylindre/mer kraft. Det gjenspeiles i et ganske stort oljevolum, rundt 2,5liter, som er en god del mer enn normalt i 125-klassen, dobbelt så mye som i Sting-en. Så at motoren er bygget for 30-40HK virker ganske logisk i mitt hode.
Trimming vil nok trolig koste en god del å utføre på Duke-en. Den har innsprøytning og katalysator, og følgelig en relativt kompleks motorstyring. Så det er nok ikke bare å bytte en dyse og eksosanlegg, slik man kan gjøre med litt eldre sykler. Så for å trimme må man nok bytte relativt kostbare komponenter. Blir spennende å se hva KTM skal ha for et ombyggingssett til 200cc, og om det fremdeles er mulig å få den godkjent til gatebruk. I så fall kan Duke-en være en perfekt begynnersykkel: Starte med 125 når man er 16, så bygge den opp til 200 (evt enda mer?), og opp til de 34HK som er normalt for tunge sykler for nybegynnere, når man har fått lappen for tung.
Ang ytelse/toppfart på en 125cc vil det variere sterkt fra sykkel til sykkel. Fordi på en motor med så små volum vil en fort merke stor forskjell på godt og dårlig stell, feil og rett innkjøring.
Livet er en lek - Lek det!
Bentus
Bentus
- ToreLo
- Posts: 845
- Joined: 24 May 2009 23:39
- MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell
Re: KTM Duke 125cc
@Fikse: Slenger du opp en liten reviw av sykkelen når du har fått testa den litt?
Liker tanken ved å bruke den som en jobb commuter.
Liker tanken ved å bruke den som en jobb commuter.
- fikse
- Posts: 30
- Joined: 07 Jun 2007 10:42
- MC: ´87 Honda PX50 ´86 Yamaha FZX700 (US) ´11 KTM Duke 125
- Location: Sund, utenfor Bergen
- Contact:
Re: KTM Duke 125cc
Beklager, så ikke svaret ditt før nå (hadde glemt å abbonere på tråden). Jepp, en tilbakemelding skal det bli - helt klart. I teorien skal vi få den i løpet av juni mnd, men vi får se. Om den bare ligner på den Sting-en, så bør det bli bra. Var å så på den i butikken hin dagen, og det ser rimelig bra ut. Litt overrasket at dekkene som står på er av et for meg helt ukjent merke, laget i India. Virket litt bakelitt, men ikke det verste jeg har sett heller. Aner meg at det blir å handle inn noe merkevare rimelig kjapt, skal uansett ha piggdekk til den også. Prøvesatt den, og sittestilling er noe mer fremme på sykkelen enn Sting-en, mens sadelen var bred og hard. Instrumentpanelet er porno! Absolutt eneste jeg kan tenke meg den mangler er utetemperatur, noe som kan være greit i den kalde årstid. Ellers har den ymse tripteller, forbruksmåler, turtallsvarlser, vanntemperatur, og tankmåler, og mye annet rart
I mellomtiden kan jeg anbefale å sjekke ut ymse videoer på youtube, og google er jo din venn. Det er kommet noen tester etterhvert, og noen spektakulære videoer

I mellomtiden kan jeg anbefale å sjekke ut ymse videoer på youtube, og google er jo din venn. Det er kommet noen tester etterhvert, og noen spektakulære videoer

Livet er en lek - Lek det!
Bentus
Bentus
- fikse
- Posts: 30
- Joined: 07 Jun 2007 10:42
- MC: ´87 Honda PX50 ´86 Yamaha FZX700 (US) ´11 KTM Duke 125
- Location: Sund, utenfor Bergen
- Contact:
Re: KTM Duke 125cc
Til trådstarter: Har fått bekreftet at det i utgangspunktet er 110KM/t fartsbegrensning (ikke kraftbegrensning, kun toppfart!) på disse, men at forhandler kan fjerne denne sperren på forespørsel. Selvsagt helt lovlig.
Ang toppfart så vet jeg ikke om noen som har testet denne uten sperre ennå, men får min om en god uke, så da skal det ikke ta så lang tid før denslags er testet. Uansett så "må" denne sykkelen ha ganske bra ytelser. Den har 15HK (fleste 125er har noe mindre), og følger denne sykkelen KTM-tradisjon så er det ganske villige 15HK. Vekten er hyggelig lav, rundt 124KG, 4 KG mindre enn Yamaha TZR50... Med slike tall/ytelser, så "må" toppfart og aks bli bra for en 125-kubikker å være
Ang toppfart så vet jeg ikke om noen som har testet denne uten sperre ennå, men får min om en god uke, så da skal det ikke ta så lang tid før denslags er testet. Uansett så "må" denne sykkelen ha ganske bra ytelser. Den har 15HK (fleste 125er har noe mindre), og følger denne sykkelen KTM-tradisjon så er det ganske villige 15HK. Vekten er hyggelig lav, rundt 124KG, 4 KG mindre enn Yamaha TZR50... Med slike tall/ytelser, så "må" toppfart og aks bli bra for en 125-kubikker å være

Livet er en lek - Lek det!
Bentus
Bentus
- RkM2
- Posts: 300
- Joined: 05 Jan 2009 09:58
- MC: Daelim Roadwin 125 2007.
09= 2930 - 15062
10= 15062 16953 (15 april)
Re: KTM Duke 125cc
Dette høres spennende ut ! Lurer på om den tar YZF'en.fikse wrote:Til trådstarter: Har fått bekreftet at det i utgangspunktet er 110KM/t fartsbegrensning (ikke kraftbegrensning, kun toppfart!) på disse, men at forhandler kan fjerne denne sperren på forespørsel. Selvsagt helt lovlig.
Ang toppfart så vet jeg ikke om noen som har testet denne uten sperre ennå, men får min om en god uke, så da skal det ikke ta så lang tid før denslags er testet. Uansett så "må" denne sykkelen ha ganske bra ytelser. Den har 15HK (fleste 125er har noe mindre), og følger denne sykkelen KTM-tradisjon så er det ganske villige 15HK. Vekten er hyggelig lav, rundt 124KG, 4 KG mindre enn Yamaha TZR50... Med slike tall/ytelser, så "må" toppfart og aks bli bra for en 125-kubikker å være
Høres ut som en livlig og grei 125 cc !