Hei.
Gpz'en startet og gikk fint helt til jeg skulle starte den opp i dag.
Det eneste som har skjedd siden sist jeg jeg kjørte er at jeg har vasket den.
Når jeg startet den i dag startet den lett og greit og sto å gikk litt på tomgang før jeg skulle begynne å kjøre. Når jeg begynte å kjøre merket jeg med en gang at det var noe galt, med en gang jeg gav speed (mer enn 1/4 ca) så kvelte motoren seg, akkurat som om den ikke fikk bensin eller at den sluttet og tenne. Det er heller ikke mulig å ruse den mer enn ca 6 000, og det virker som om den tåler mer gasspådrag helt nede i registeret.
Jeg har feilsøkt litt:
- Har byttet ut bensinen, trodde kanskje det var kommet vann i den.
- Har åpnet bunnkarene på forgasseren og det så pent og rent ut (jeg kjører selvfølgelig med bensinfilter)
Ettersom forgasserne så pene ut, og jeg har sjekket at de får bensin og slikt så begynte jeg å tenke at det er tenninga som var dårlig.
Startet med å måle motstanden på pickup coilene, denne var litt i høyeste laget, Jeg målte ca 450omh på begge, og verdiene skal ligge mellom 360 og 440, men ettersom jeg ikke har det dyreste måleutstyret lot jeg det være.
Jeg målte så coilene. Den ene var perfekt, men den andre (som ikke ser original ut) målte litt høy motstand målinga skulle være mellom1,8 og 2,8, og måleinstrumentet mitt viste 4,5 omh. Ettersom den ikke er original ble jeg usikker på om dette betyr at den ikke virker.
Jeg har sjekket pluggene, de er litt sota men de tenner, jeg vasket de men det løste heller ikke problemet.
Begynte så å kikke på "IGNITER". Når jeg tok ut kontakten til den så kjente jeg at det var fuktig der. Jeg la også merke til at min IGNITER (ecu) ikke lignet spesielt på den som var avbildet i verkstedsmanualen jeg bruker. Min har kun 9 "kontakter" mens den i manualen har 10. Den har heller ikke helt samme form, den i manualen har blant annet skruehull, noe min ikke har. I tillegg er det en michubichi logo på den :/ . Men det som er enda mer spesielt er at ledningen som går inn i den også bare har 9 kontakter, stede for 10 slik som den i verkstedsmanualen har. Jeg forsøkte også å måle motstanden på den, selv om manualen sier at man må ha en spesiell kawasaki måleenhet for å måle denne delen. Målingene var helt annerledes enn de som sto i manualen, men er usikker på om det har noe og si da jeg er usikker på om min IGNITER er samme som den beskrevet i manualen og jeg ikke har riktig måleutstyr som manualen spesifiserer.
Det jeg sitter i igjen med av kunnskap er at jeg har tenningsdeler som ikke står beskrevet i manualen, og at jeg har problemer med at motoren kveles når turtallet, eller gasspådraget blir for stort. Forgasserene virker etter det jeg kan se til å være i orden, ventilene er justert for et par turer siden.
Ettersom dette skjedde etter at den ble satt bort noen dager etter vask, og den virket helt perfekt før vasken er det vell noe som har skjedd da.
Beklager at det ble litt mye og lese, men klarte ikke å få det kortere, håper noen av dere som jeg vet har peiling kan være behjelpelige med dette problemet.