Noen erfaringer med dette?
(Har bare såvidt hørt snakk om det, så mulig dette er veldig vanlig?

Godt å høre, for jeg er redd jeg kommer til å fylle nokså ofteLordShaft wrote:Men å smøre kjede like ofte som du fyller drivstoff er bare tull
Hvis du mener at et "lett innoljet kjede" holder "adskillig lengre" enn hvis man bruker kjedespray så finnes det jo "triks" for å forlenge levetiden?RockeRolf wrote:Bare for å rydde opp i eventuelle misforståelser:
Et moderne motorsykkelkjede for landevegssykkel (det være seg R-sykkel eller "custom") er ferdig smurt fra fabrikk. Smurningen ligger forseglet inni leddene vha. tetteringer i forskjellig form (o-ring, x-ring etc.).
Denne smurningen påvirkes lite av kjøring i regn.
Over tid vil det selvfølgelig forsvinne smurning pga. lekkasjer og slitasje, men man må ikke forledes til å tro at man "etterfyller" smurning ved å bruke allverdens sprayer og oljer. Når fabrikksmurningen inni leddene forsvinner vil kjedet uansett starte å nedbrytes inntil det må skiftes.
Min erfaring er at et rent og rustfritt kjede som holdes lett innoljet holder adskillig lengre enn et kjede innsatt med kjedespray.
Et kjede som sprayes og deretter vaskes med parafin, diesel eller andre løsemidler vil heller ikke holde mye lengre. Denne vaskingen kan fremskynde uttørkingen av fabrikksmøringen. Spesielt når kjedet har vært i bruk, og slitasje har oppstått på tettingene i leddene.
Moderne kjeder er fantastisk slitesterke men allikevel en slitedel på linje med bremseklosser. Å ty til allverdens triks for å forlenge levetiden er bare tull. Dagens standardkjeder og drev holder fint 20 000-25 000 ved gatekjøring, nesten uansett behandling. Selv på sportstwinner som spiser kjeder i mye større grad enn f.eks. en rekkefirer.
Om man forventer mer driftstid enn det bør man vurdere kardangsykkel eller en modell med reimdrift.
Et kjedehavari med alle konsekvenser det kan innebære er en kostbar fornøyelse kontra et nytt kjede/drevsett når det gamle burde byttes.