Smøring av kjede

Prat om tung MC.
Suz
MC: Honda CBR600F 2011

Re: Smøring av kjede

Post by Suz »

Har hørt rykter om at man får fatt på (iallefall til nyere sykler) en automatisk smører. Som selv regulerer når det må smøres og gjør jobben selv? :-s
Noen erfaringer med dette?

(Har bare såvidt hørt snakk om det, så mulig dette er veldig vanlig? :roll: )
Honda CBR600F 2011
Image
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

Du får flere typer automatiske kjedesmørere du kan ettermontere. En av de mest vanlige er Scottoiler.
Suz

Post by Suz »

Er dette noe som er verdt å investere i? Noen som har prøvd?
Honda CBR600F 2011
Image
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Har aldri brukt Scottoiler selv, men mitt inntrykk er at meningene blant de som har kjøpt er delt 50/50. Enten forsvinner den fra sykkelen rimelig kjapt pga. søl og problemer med riktig justering/dosering. Eller så har folk sett lyset og beholder den.

Om du vil prøve ligger det til stadighet lite brukte ute for salg til halvparten av nypris. Finntorget og biketorget er greie plasser å lete.
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

Vurderte en sånn for noen år siden og det endte med at eg aldri monterte.
Selv med en sånn en så må du sjekke kjeden fra tid til annen uansett, og hvor er garantien for at hele kjeden blir smurt godt nok om du bruker denne over lengre tid? vil dette skje automatisk??

Liker heller ikkje tanken på å ha en mulig olje lekkasje så nært bakhjulet når det er snakk om en så liten jobb som å smøre kjedet en gang i ny og ne :)
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Suz

Post by Suz »

Gode poeng av dere begge to! Kanskje jeg skal være litt handywoman og smøre kjedet selv :shock: :lol:
Honda CBR600F 2011
Image
bzzlink
MC: 848 EVO, 2011mod.

Post by bzzlink »

Kikket litt på disse jeg også, men slo det fra meg. Likte heller ikke tanken på å ha masse olje rett ved bakhjulet som jeg ikke har kontroll på.

Smøre kjedet tar 5 minutter, og man må jo alikevel rense det fra tid til annen. Største hasselet med å smøre kjedet når man ikke har midtstøtte, er å dreie hjulet rundt, og få lagt på jevnt med olje på hele kjedet. Men det løser seg ved å kjøpe en depotstøtte på biltema.

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Ve ... totte-bak/

Med litt øvelse, så får du sykkelen opp på denne på 10 sek. så er det bare å sette sykkelen i gir og spraye kjedet. Anbefaler å ha hjelp til å støtte sykkelen første gangen når du skal stille inn støtta.
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
Suz

Post by Suz »

Jeg bikker nok mer og mer mot å drite i den automatikken ja. Høres shady ut... Hvor ofte smøres kjede? Har hørt snakk om hver gang en fyller bensin som en tommelfingerregel?
Honda CBR600F 2011
Image
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

Hver gang en fyller bensin var no å ta litt i vil eg tro.

Må jo nesten se det litt an da.

Eg kan no fortelle hva eg gjør.
Hver gang eg skal på dagsturer eller andre langturer så smører eg.
Er det bare småturer over en lengre periode så smører eg engang i ny og ne når eg ser eller eventuellt hører at det er litt tørt.

Om dette er rikig vet eg ikkje, men har no kjørt mc noen år no og kjedene har no som oftest vart en stund :)

Og en rengjøring av den er jo heller ikkje å forakte engang i ny og ne ;)
Spørs jo litt hvor og hva hva vær du kjører i, men en overdrivelse her er heller ikkje nødvendig.
Vet folk har delte meninger, men kanskje ett par ganger i året ??
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Det er veldig delte meninger når det kommer til det å smøre kjede! Å det vil vel fortsette så lenge det finnes sykler med kjede på veiene :-)

Jeg er kanskje ikke den som smører oftest... Kjedet er jo i utgangspunktet smørning i... oljen "vi" har på er jo bare for å hindre rust og at det skal tørke ut?
Jeg gjør rent kjedet når jeg ser det har blitt møkkete og fullt av veistøv, også smører jeg opp igjen.. Hvor ofte kommer helt an på hvor mye jeg kjører... :-)

Men å smøre kjede like ofte som du fyller drivstoff er bare tull :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Suz

Post by Suz »

LordShaft wrote:Men å smøre kjede like ofte som du fyller drivstoff er bare tull :-)
Godt å høre, for jeg er redd jeg kommer til å fylle nokså ofte \:D/
Honda CBR600F 2011
Image
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

Hver 1000 km leste jeg nylig, husker ikke helt hvor. Også kjekt å smøre kjedet etter å ha kjørt i regn, siden det fjerner mesteparten av smøringen.
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Bare for å rydde opp i eventuelle misforståelser:
Et moderne motorsykkelkjede for landevegssykkel (det være seg R-sykkel eller "custom") er ferdig smurt fra fabrikk. Smurningen ligger forseglet inni leddene vha. tetteringer i forskjellig form (o-ring, x-ring etc.).
Denne smurningen påvirkes lite av kjøring i regn.

Over tid vil det selvfølgelig forsvinne smurning pga. lekkasjer og slitasje, men man må ikke forledes til å tro at man "etterfyller" smurning ved å bruke allverdens sprayer og oljer. Når fabrikksmurningen inni leddene forsvinner vil kjedet uansett starte å nedbrytes inntil det må skiftes.

Min erfaring er at et rent og rustfritt kjede som holdes lett innoljet holder adskillig lengre enn et kjede innsatt med kjedespray.
Et kjede som sprayes og deretter vaskes med parafin, diesel eller andre løsemidler vil heller ikke holde mye lengre. Denne vaskingen kan fremskynde uttørkingen av fabrikksmøringen. Spesielt når kjedet har vært i bruk, og slitasje har oppstått på tettingene i leddene.

Moderne kjeder er fantastisk slitesterke men allikevel en slitedel på linje med bremseklosser. Å ty til allverdens triks for å forlenge levetiden er bare tull. Dagens standardkjeder og drev holder fint 20 000-25 000 ved gatekjøring, nesten uansett behandling. Selv på sportstwinner som spiser kjeder i mye større grad enn f.eks. en rekkefirer.
Om man forventer mer driftstid enn det bør man vurdere kardangsykkel eller en modell med reimdrift.
Et kjedehavari med alle konsekvenser det kan innebære er en kostbar fornøyelse kontra et nytt kjede/drevsett når det gamle burde byttes.
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Godt svar RockeRolf... Men sliter du ikke med at kjedet skvetter mye når du "lett" innoljer det? Jeg slet veldig med dette når jeg hadde olje på mitt, det så mye bedre ut, men herregud så lei jeg var av å vaske bakfelg :roll:

Det vil jo sette seg dritt i kjede og drev, uansett hva du "smører" det med... hva gjør du for å holde kjede og drev ren!?

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
havregr0t
MC: Aprilia RST Futura

Post by havregr0t »

RockeRolf wrote:Bare for å rydde opp i eventuelle misforståelser:
Et moderne motorsykkelkjede for landevegssykkel (det være seg R-sykkel eller "custom") er ferdig smurt fra fabrikk. Smurningen ligger forseglet inni leddene vha. tetteringer i forskjellig form (o-ring, x-ring etc.).
Denne smurningen påvirkes lite av kjøring i regn.

Over tid vil det selvfølgelig forsvinne smurning pga. lekkasjer og slitasje, men man må ikke forledes til å tro at man "etterfyller" smurning ved å bruke allverdens sprayer og oljer. Når fabrikksmurningen inni leddene forsvinner vil kjedet uansett starte å nedbrytes inntil det må skiftes.

Min erfaring er at et rent og rustfritt kjede som holdes lett innoljet holder adskillig lengre enn et kjede innsatt med kjedespray.
Et kjede som sprayes og deretter vaskes med parafin, diesel eller andre løsemidler vil heller ikke holde mye lengre. Denne vaskingen kan fremskynde uttørkingen av fabrikksmøringen. Spesielt når kjedet har vært i bruk, og slitasje har oppstått på tettingene i leddene.

Moderne kjeder er fantastisk slitesterke men allikevel en slitedel på linje med bremseklosser. Å ty til allverdens triks for å forlenge levetiden er bare tull. Dagens standardkjeder og drev holder fint 20 000-25 000 ved gatekjøring, nesten uansett behandling. Selv på sportstwinner som spiser kjeder i mye større grad enn f.eks. en rekkefirer.
Om man forventer mer driftstid enn det bør man vurdere kardangsykkel eller en modell med reimdrift.
Et kjedehavari med alle konsekvenser det kan innebære er en kostbar fornøyelse kontra et nytt kjede/drevsett når det gamle burde byttes.
Hvis du mener at et "lett innoljet kjede" holder "adskillig lengre" enn hvis man bruker kjedespray så finnes det jo "triks" for å forlenge levetiden?
Post Reply