Norsk lastebilforbund vil forby Lanesplitting

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
KristianW
MC: Honda VFR 800 2012
Suzuki GSR 600A K7 (SOLGT)

Re: Norsk lastebilforbund vil forby Lanesplitting

Post by KristianW »

Må le litt av artikkelen.

"sniker i køen" - Mener han da at vi skal ta opp en bilplass??

"Jeg oppfatter slik kjøring som en risikosport" - Snakk om å mangle kontakt med hverdagen. Alle driver risikosport i det de beveger seg ut i trafikken - med 2, 3, 4, eller 18 hjul. Når man ser hvor uoppmerksom mange bilister er, syns jeg det er ett mirakel at det ikke er flere ulykker. Senest søndag kjørte jeg gjennom festningstunellen i bil, der ble jeg forbikjørt på høyreside av en bil i STOR fart (Jeg holdt vel 90 og ble parkert). Vedkommende skar inn rett foran meg som lå i midtfeltet, og over i venstrefelt - for så å dundre over i midterste felt. Alt dette MELLOM 6 biler, og på ca 100 meter. På den korte tiden holdt vedkommende på å dundre inn i 3 biler. Deriblant meg, som hadde svingt over i høyrefelt for å svinge av... Det verste var faktisk at vedkommende hadde barn i bilen.

Problemet er ikke motorsyklenes "sniking" men de generelle bilistenes mangel på oppmerksomhet og oppførsel, deriblant langtransport sjåfører - som jeg har stor respekt for.
--
Kristian
Attila
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)

Post by Attila »

=D>
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
Suz
MC: Honda CBR600F 2011

Post by Suz »

Men om tilfellet er at det (som i Bodø) er tre felt hvor det midterste feltet er lysregulert og skifter retning av og til. Så er det fortsatt lov med lanesplitting, right?

(Hvis noen skjønte den posten der :roll: )
Honda CBR600F 2011
Image
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Hehe, noen som har gjort et dypdykk i trådarkivet? ;-)

Lanesplitting er vel fremdeles "ikke ulovelig" (som en kun kan anse som lov) på alle veier i Norge. Så vidt det er meg kjent er dette lov uansett hvor mange felt det er, så lenge det ikke er dobbel heltrukket sperrelinje.
Suz
MC: Honda CBR600F 2011

Post by Suz »

Lord Erik wrote:Hehe, noen som har gjort et dypdykk i trådarkivet? ;)
Korrekt, jeg søkte etter lanesplitting :lol: Men hey, bedre det enn å starte en ny :)

Takktakk, det var akkurat det jeg håpte du skulle svare!
Honda CBR600F 2011
Image
bzzlink
MC: 848 EVO, 2011mod.

Post by bzzlink »

Sånn jeg har skjønt det så er det også lov å kjøre forbi der det er dobbel sperrelinje. Så lenge det ikke står noe forbikjøring forbudt skilt, og du ikke bryter sperrelinjen, så kan man kjøre forbi.

Biler har lov til å kjøre forbi tohjulinger selv om det er både dobbelsperrelinje og forbikjøring forbudt skilt.
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
Post Reply