Turtall og dreving
Turtall og dreving
Hei, jeg lurer på om det er noe "lurt/lar seg gjøre" å senke turtallet i en gitt hastighet bare ved å bytte bakdrev?
Når jeg ligger i ca.100km/t i 5. gir, har motoren ca. 3800rpm, men jeg kunne ha tenkt meg at den lå på ca. 3000rpm.
Er det noen som har noen erfaring her?
(Det er nok 'pulver i børsa', selv rundt 3000rpm)
Når jeg ligger i ca.100km/t i 5. gir, har motoren ca. 3800rpm, men jeg kunne ha tenkt meg at den lå på ca. 3000rpm.
Er det noen som har noen erfaring her?
(Det er nok 'pulver i børsa', selv rundt 3000rpm)
Mvh
Petter
Honda CBX 1000
Petter
Honda CBX 1000
- Bånn Gæs
- Posts: 98
- Joined: 27 Apr 2005 00:19
- Location: Bergen
Akkurat det med aks'n er ikke så viktig, blir litt mindre "stress" når motoren maler rundt i 3000rpm, regner med at forbruke vil synke bitte litt også, eller hva.
Dette blir ikke aktuellt å prøve før jeg skal bytte kjedesett, men finnes det ikke noen formler som man kan bruke til å bergne ønsket effekt.
Tenker da på f.eks. Hva blir effekten av å sette på et bakdrev med f.eks 4 tenner mindre, eller om man setter på 1-2 tenner mere på framdrevet.
(Blir fort trangt på framdrevet)
Bør da gå ann å beregne dette på en folkelig måte.
Dette blir ikke aktuellt å prøve før jeg skal bytte kjedesett, men finnes det ikke noen formler som man kan bruke til å bergne ønsket effekt.
Tenker da på f.eks. Hva blir effekten av å sette på et bakdrev med f.eks 4 tenner mindre, eller om man setter på 1-2 tenner mere på framdrevet.
(Blir fort trangt på framdrevet)
Bør da gå ann å beregne dette på en folkelig måte.
Mvh
Petter
Honda CBX 1000
Petter
Honda CBX 1000
Siden det er omkretsen på drevene som er interessant her, så er det enklere enn du tror. Avstanden mellom tennene er konstant, så vi kan anta at et tannhjul med 30 drev har dobbelt så stor omkrets som ett med 15.
Mao så vil du f.eks. øke farten ved konstant turtall med 1/16 hvis du øker fra 16 til 17 tenner foran, osv. Motsatt bak selvfølgelig.
Skal du forandre på begge drevene kan du alternativt bruke drevingen som en brøk. Du har f.eks. 16/46 utveksling nå som gir den hastigheten ved gitt turtall i et gir, men ved å øke telleren og senke nevneren så blir forandringen i fart lik forandringen i verdien av brøken.
Ikke storgrublet på dette, men tror jeg har rett
Mao så vil du f.eks. øke farten ved konstant turtall med 1/16 hvis du øker fra 16 til 17 tenner foran, osv. Motsatt bak selvfølgelig.
Skal du forandre på begge drevene kan du alternativt bruke drevingen som en brøk. Du har f.eks. 16/46 utveksling nå som gir den hastigheten ved gitt turtall i et gir, men ved å øke telleren og senke nevneren så blir forandringen i fart lik forandringen i verdien av brøken.
Ikke storgrublet på dette, men tror jeg har rett
Hm, dette har vi diskutert før på et annet forum. Må vel forklare dette her og da. Effekten endrer seg ikke om en drever om.Petter wrote:Akkurat det med aks'n er ikke så viktig, blir litt mindre "stress" når motoren maler rundt i 3000rpm, regner med at forbruke vil synke bitte litt også, eller hva.
Dette blir ikke aktuellt å prøve før jeg skal bytte kjedesett, men finnes det ikke noen formler som man kan bruke til å bergne ønsket effekt.
Tenker da på f.eks. Hva blir effekten av å sette på et bakdrev med f.eks 4 tenner mindre, eller om man setter på 1-2 tenner mere på framdrevet.
(Blir fort trangt på framdrevet)
Bør da gå ann å beregne dette på en folkelig måte.
Du vil nok ikke få en effektøkning på grunn av drevskifte. Utveksling og hestekrefter er TO helt forskjellige ting.
Hvor oppstår hestene fra da? Energi verken kan oppstå eller forsvinne, men kun kan omvandles fra en energiform til en annen. (termodynamikkens første hovedsetning.)
Grunnen til av det er mindre effekt på bakhjulet enn i motoren er ganske enkelt at friksjon i kjede/derv, gear osv stjeler effekt fra motoren.
Definisjon:
En HK er 75 kgm/sek ): kontinuerlig. En gjennomsnittshest skal altså kunne heve 75 kg en meter opp hvert sekund kontinuerlig.
1 hestekreft skal kunne trekke en last på 75 kg 1 meter rett opp på 1 sekund, ca 735,75 watt. ((75 *9,81)/1)
Hvis din mc, original greier dette. (teroretisk) så greier den ikke dette på samme tid (1 sec) om du drever ned. Den vil løfte mer enn 75 kg, men på lengre tid..
Si at din mc etter omdreving løfter 90 kg på 1,2 sec har du ca samme effekt ((90*9,81)/1,2) = 735,75 watt.
Du vil mao ikke få en eneste hest i utbytte ved drevskifte.
skjønner?
Men å regne ut det du ønsker å oppnå er vel mulig, men da må jeg nug tenke litt. Hva er utvekslingen på din mc i siste gir?
- Bånn Gæs
- Posts: 98
- Joined: 27 Apr 2005 00:19
- Location: Bergen
Det trenger ikke gjøres vanskleligere enn dette. Det du bør tenke på er at du i værste fall må ha lengre kjede om du øker dimmen på begge drevene/øker dimmen masse på ett drev.Keihin wrote:Siden det er omkretsen på drevene som er interessant her, så er det enklere enn du tror. Avstanden mellom tennene er konstant, så vi kan anta at et tannhjul med 30 drev har dobbelt så stor omkrets som ett med 15.
Mao så vil du f.eks. øke farten ved konstant turtall med 1/16 hvis du øker fra 16 til 17 tenner foran, osv. Motsatt bak selvfølgelig.
Skal du forandre på begge drevene kan du alternativt bruke drevingen som en brøk. Du har f.eks. 16/46 utveksling nå som gir den hastigheten ved gitt turtall i et gir, men ved å øke telleren og senke nevneren så blir forandringen i fart lik forandringen i verdien av brøken.
Ikke storgrublet på dette, men tror jeg har rett
edit:
Slenger med et lite eksempel. Funker ikke å kopiere fra Excel sånn helt uten videre, så du får bruke litt fantasi for å få tabellen til å stemme
Fordrev___Bakdrev__Utveksling____Turtall
13__________47______3,61________3800
14__________47______3,35________3528
15__________47______3,13________3293
16__________47______2,93________3087
17__________47______2,76________2905
Last edited by Bånn Gæs on 07 Sep 2005 23:13, edited 1 time in total.
FZR 1000 '91
- Bånn Gæs
- Posts: 98
- Joined: 27 Apr 2005 00:19
- Location: Bergen
Trenger bare vite ratioen på "final drive'n" som i dette tilfellet er forholdet mellom tenner på fordrev vs bakdrev.. Girkassa er jo i stor grad intakt etter drevskift
edit,,, igjen.
Så at jeg redigerte mens du skrev Adoniz. Der har du regneeksemeplet.
Hvis Petter vil være så elskverdig å finne ut hvilke drev som står idag og bestemmer seg for hvilke drev han vil forandre er det en smal sak å finne en grei kombinasjon. Problemet for oss nå er at det gjerne er en drøss forskjellige drevkombinasjoner som kan gi den nedgiringen han ønsker
edit,,, igjen.
Så at jeg redigerte mens du skrev Adoniz. Der har du regneeksemeplet.
Hvis Petter vil være så elskverdig å finne ut hvilke drev som står idag og bestemmer seg for hvilke drev han vil forandre er det en smal sak å finne en grei kombinasjon. Problemet for oss nå er at det gjerne er en drøss forskjellige drevkombinasjoner som kan gi den nedgiringen han ønsker
FZR 1000 '91
plz explain.
Først må du jo vite forrholdet mellom gearkassen i 5 gear og veiva?
Også mellom de to drevene? og dessuten størrelsen på felg og dekk?`
Du må jo ha med fart på dekket (eller antall runder på hjulet med gitt dekk) for å kunne regne ut hvor fort framdrever gå ved feks 100 kmt. Også for å finne ut hvor fort motoren går må en jo igjen vite ratioen i gearet?
Først må du jo vite forrholdet mellom gearkassen i 5 gear og veiva?
Også mellom de to drevene? og dessuten størrelsen på felg og dekk?`
Du må jo ha med fart på dekket (eller antall runder på hjulet med gitt dekk) for å kunne regne ut hvor fort framdrever gå ved feks 100 kmt. Også for å finne ut hvor fort motoren går må en jo igjen vite ratioen i gearet?
- Bånn Gæs
- Posts: 98
- Joined: 27 Apr 2005 00:19
- Location: Bergen
Trenger jo ikke det
Utvekslingen i dekk,veiv, girkasse osv, osv er jo konstant før og etter drevskift. De eneste komponentene som påvirker utvekslingen er de/det drev(ene) du skifter. Dermed kan jeg si at hvis jeg dobler utvekslignen v.hj av drevene vil nødvendigvis turtallet dobles. Alle utveksligsforhold er faktorer i turtall vs rpm på bakhjulet-> Hvis en faktor dobles, dobles resultatet.
2x2x2x2x2=32
2x2x4x2x2=64
Ergo, jeg kan se bort i fra alle konstantene og konsentrere meg om det som forandres.
Forklaring til tabellen:
Utvekslingen er basic, Bakdrev/fordrev->Fordrevet gjør flere rpm enn bakdrevet.
Turtallet (3800) valgte jeg bare, men man må være klar over at alle turtallene gjelder for samme fart i samme gir.
Beregningen er Turtall n = (Turtall n-1)/(Utveksling n-1) * Utveksling n
Utvekslingen i dekk,veiv, girkasse osv, osv er jo konstant før og etter drevskift. De eneste komponentene som påvirker utvekslingen er de/det drev(ene) du skifter. Dermed kan jeg si at hvis jeg dobler utvekslignen v.hj av drevene vil nødvendigvis turtallet dobles. Alle utveksligsforhold er faktorer i turtall vs rpm på bakhjulet-> Hvis en faktor dobles, dobles resultatet.
2x2x2x2x2=32
2x2x4x2x2=64
Ergo, jeg kan se bort i fra alle konstantene og konsentrere meg om det som forandres.
Forklaring til tabellen:
Utvekslingen er basic, Bakdrev/fordrev->Fordrevet gjør flere rpm enn bakdrevet.
Turtallet (3800) valgte jeg bare, men man må være klar over at alle turtallene gjelder for samme fart i samme gir.
Beregningen er Turtall n = (Turtall n-1)/(Utveksling n-1) * Utveksling n
FZR 1000 '91
- Bånn Gæs
- Posts: 98
- Joined: 27 Apr 2005 00:19
- Location: Bergen
He-he, ikke så enkelt å forklare serru :oops:
Siste forsøk:
Du trenger ikke regne ut alt som skjer i gearkassa og bak til hjulet. Han har kjørt i 100 og registret at turtallet er 3800 rpm, ferdig arbeid, da er ALT regnet med, fra rulla til asfalten
Han vil senke turtallet med ca 25% -> utvekslingen må endres tilsvarende.
Du trenger ikke vite farten på noenting, går bare ut fra forhold.
Siste forsøk:
Du trenger ikke regne ut alt som skjer i gearkassa og bak til hjulet. Han har kjørt i 100 og registret at turtallet er 3800 rpm, ferdig arbeid, da er ALT regnet med, fra rulla til asfalten
Han vil senke turtallet med ca 25% -> utvekslingen må endres tilsvarende.
Du trenger ikke vite farten på noenting, går bare ut fra forhold.
FZR 1000 '91