cdi boks.. kan noen hjelpe meg?

Prat om moped & scooter.
Post Reply
RisPoseN

cdi boks.. kan noen hjelpe meg?

Post by RisPoseN »

litt flaut men :oops: noen som vet hvor cdi boksen på en Honda SFX ligger?

Takker for alle svar
Honda SFX 2001 Modell
_Adler_

Post by _Adler_ »

Du trenger ikke å være flau for å spørre om et slikt spørsmål, er bare bra at du lurer :D
Jeg pleier å chatte med en som har Honda SFX og han har bla. skiftet cdi boks (har Athena CDI boksen). Du vet sikkert at den originale sperrer på et bestemt turtall? Bytter en CDI boks vil en kunne oppnå høyere turtall.

Han har et bilde av hvor den er plassert, så jeg kan poste det her når jeg får tak i det :)
Yamaha Aerox 2004

Image
Hawken
MC: Ducati SS 750

Post by Hawken »

Tror de selger en CDI boks på Ride, som visstnok passer til de fleste, men er ikke helt sikker.
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
_Adler_

Post by _Adler_ »

Hawken wrote:Tror de selger en CDI boks på Ride, som visstnok passer til de fleste, men er ikke helt sikker.
Er det noen som kan bekrefte dette?

Her er linken: Athena CDI boks (fungerer også som en turtallsperre) 890 kr Crash'n Burn Sjekk også utvalget til mc-deler.no og spør speedoptions.no (de kan skaffe det meste for deg) :).

Har du allerede en uplombert CDI boks eller skal du kjøpe?
Yamaha Aerox 2004

Image
RisPoseN

Post by RisPoseN »

ja jeg skal kjøpe den athena cdi boksen.. men vet ikke hvor den orginale sitter:P er det den boksen som sitter under batteriet?
Honda SFX 2001 Modell
RisPoseN

Post by RisPoseN »

men på http://www.crash.no så står det at det ikke har noen hensikt i å bytte CDI boksn når man har orginal sylinder.. men vis jeg trimmer så vil vel turtalle komme over 7700 rpm selv om jeg ikke har trimsylinder?
Honda SFX 2001 Modell
_Adler_

Post by _Adler_ »

Det har liten hensikt å bytte CDI boks med orginalsylinder og potte.
Prinsippet med en slik plombert CDI boks er at den kutter tenningen hvis en kommer opp i (i dette tilfellet) 7700 rpm. Les også dette:
For å oppnå høyere fart (enn 65km/t) må derfor enten ny CDI-boks eller omdrevingssett (750,-) monteres.
En original Sfx kommer uansett sjelden opp i 65 km/t, så derfor er det liten vits. Kjøper man f.eks. et effektanlegg og en trimsylinder vil den få høyere rpm og først da er det vits i å skifte den, for ellers vil den ikke gå noe raskere enn rundt 65 km/t, hvis du skjønner?

Honda SFX er ikke plombert i eksosen så du kan teoretisk sett kjøre med den originale potta selv om du har f.eks. trimsylinder. Effektanlegg til SFX vil stort sett gi bedre aks. Husk: Omdrevningssett til SFX kan kun brukes i kombinasjon med trimsylinder, den er ikke sterk nok hvis en bruker den originale.
Yamaha Aerox 2004

Image
RisPoseN

Post by RisPoseN »

skjønner det. men jeg skal kjøpe trimvariator osv.. men uansett så kjøper jeg den for det er turtalsperre på den med bryter.
Honda SFX 2001 Modell
_Adler_

Post by _Adler_ »

RisPoseN wrote:skjønner det. men jeg skal kjøpe trimvariator osv.. men uansett så kjøper jeg den for det er turtalsperre på den med bryter.
Funker sikkert greit den, positivt at det er turtallsperre på den da :D
Yamaha Aerox 2004

Image
RisPoseN

Post by RisPoseN »

ja det er helt genialt :lol:
Honda SFX 2001 Modell
Post Reply