Etikk

Prat om tung MC.
Post Reply
mrbrun
MC: 2009 Z750

Etikk

Post by mrbrun »

Her på lørdag spaserte jeg en tur på vei til lokalbutikken i Oslo og gikk forbi en veltet Harley, parkert i en tilsynelatende rolig sidegate.
Hva er kutyme å gjøre i en slik situasjon? La den ligge? Rette den opp igjen? Skaden er allerede skjedd og det blir vel ett fett om den blir liggende en stund til, men samtidig gjør det vondt langt inn i sjelen å se stakkaren ligge der. (Selv om det 'bare' var en Harley ;) Det er kanskje greit for eieren å få besiktige skadene mest mulig uberørt selv.

Hva gjorde jeg så i dette mitt lille etiske dilemma?
Som god storbyboer gikk jeg selvfølgelig bare rett forbi uten å blande meg i andres saker. Good call?
Vroom
Northman

Re: Etikk

Post by Northman »

mrbrun wrote:Her på lørdag spaserte jeg en tur på vei til lokalbutikken i Oslo og gikk forbi en veltet Harley, parkert i en tilsynelatende rolig sidegate.
Hva er kutyme å gjøre i en slik situasjon? La den ligge? Rette den opp igjen? Skaden er allerede skjedd og det blir vel ett fett om den blir liggende en stund til, men samtidig gjør det vondt langt inn i sjelen å se stakkaren ligge der. (Selv om det 'bare' var en Harley ;) Det er kanskje greit for eieren å få besiktige skadene mest mulig uberørt selv.

Hva gjorde jeg så i dette mitt lille etiske dilemma?
Som god storbyboer gikk jeg selvfølgelig bare rett forbi uten å blande meg i andres saker. Good call?
Meget mulig du gjorde klokt i å gå forbi. Hadde du drevet og rettet den opp når eier kom, kunne det nok lett bli en diskusjon ut av det... Vet ærlig talt ikke hva jeg hadde gjort selv
It is better to exist unknown to the law.
Jarle
MC: Antall km i 2012: 997

Post by Jarle »

Sett deg i samme situasjon: Du hadde eid sykkelen og kommet og sett en som drev
og prøve å få den på støtten igjen.
Tror nok jeg hadde tenkt mine tanker da, uansett forklaringer.

Så du gjorde nok det rette :?
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Tja, i en slik situasjon tenker jeg at du kan:

a) gå forbi, den blir ikke mer ripete der den ligger
b) sjekke registreringsnummer, ringe eieren og tilby å hjelp til med å få den på hjul igjen

Hadde min sykkelt blitt veltet, så hadde jeg ikke vært så fornøyd med at en tilfeldig forbipasserende hadde sett sitt snitt til å skulle rette den opp igjen. Tenk om du skled på veien i det du hadde løftet den, eller på andre måter gjorde en feil som medførte flere riper. Det hadde vært surt for både deg og eier. I tillegg tror jeg du kunne ha fått et problem med å overbevise eieren om at du ikke veltet sykkelen i utgangspunktet dersom han kom ut og så deg forsøke å rette den opp. Ikke umulig at han hadde trodd at du veltet den og forsøkte å dekke over sporene dine siden du ikke hadde forsøkt å ta kontakt. :-k

Nei, jeg tror ikke at det du gjorde var så gale. Den ble som sagt ikke mer ripete av å ligge der.
mrbrun
MC: 2009 Z750

Post by mrbrun »

Jeg tror siste taler er har rett i at The Right Thing To Do™ er å prøve å få kontakt med eieren, opplyse om tingenes tilstand, tilby hjelp og en skulder å gråte på.
Hadde nok ikke blitt så imponert av en eller annen tulling som prøvde å rette opp sykkelen min, mens han påstod han bare var en god samaritan jeg heller.

Forøvrig fant jeg en lommebok på gaten i dag, tom for penger men med et bankkort. To nummer kom telefonkatalogen opp med, men ingen kontakt på noen av de. Den ble levert på politihuset. Begynner å bli bekymret for om St. Peter driver en slags siste oppfølging på meg, tror jeg må ta det rolig i svingene fremover ;)
Vroom
Northman

Post by Northman »

Det er høst, kaldt, vått på veien, og snart begynner vel løvhelvete å falle... Ta det pent i svingene er nok lurt uansett :)
Wheels

Post by Wheels »

Hadde ikke rørt mc,en.
Ble vel ikke mere skadet ved å bli liggende der.

Kunne blitt misforstått hvis eier hadde kommet og jeg hadde prøvd å rette mc opp.
Kunne fått flere riper også osv.

Tror heller jeg ikke hadde ringt eier av samme grunn.
quantumduck
MC: Hayabusa

Post by quantumduck »

Wheels wrote: Tror heller jeg ikke hadde ringt eier av samme grunn.
Hadde nok også latt sykkelen ligge i første omgang, men såpass godt tror jeg om mine medmennesker at jeg nok hadde tatt en telefon til eieren.

Min ble kjørt ned mens den stod parkert i sommer, fikk sms fra to forbipasserende som hadde rettet den opp. Det ble minimalt med riper, men nedkjøringa kosta meg en radiator. Satte *selvfølgelig* pris på å bli underrettet, det tror jeg alle ville gjort.

Noen som vet om motoren kan ta skade av å ligge? Kjøpte ny 4takt påhenger i sommer, den skal ikke ligge på feil side, da renner olja steder den ikke skal være.
bønnam

Post by bønnam »

quantumduck wrote:Noen som vet om motoren kan ta skade av å ligge? Kjøpte ny 4takt påhenger i sommer, den skal ikke ligge på feil side, da renner olja steder den ikke skal være.
Girkassa kan i alle fall få problemer av å ikke stå oppreist. NASCAR-biler har spesialkasser på grunn av den horisontale helningen som er på de banene, så da regner jeg med at en liggende girkasse kan få problemer. Spørsmålet er jo om det har noe å si når motoren ikke går, det vil bli mest gjetning fra min side så jeg lar like godt være...
"I like an ambitious woman, it's like watching a dog wearing clothes"
Northman

Post by Northman »

Jeg vil gjette på at olja renner tilbake på rett sted etter at man retter opp igjen.

Ellers ville vel enhver MC som tar en støttetipp bli ødelagt?
mr.president
MC: Yamaha YZF 600R 02 modell Yamaha FZ6N S2 08 modell Kawasaki ER6N 08 Modell

Post by mr.president »

når noen av våre skolesykkler velter som skjer i ny og ne, så løfter vi de opp venter ett lite min så strarter vi de opp igjen. har aldri skjedd noe mere med de etter velt enn at de er bare å fyre opp igjen.
Post Reply