Oppstart etter mange stillestående år

Prat om tung MC.
Wheels

Re: Oppstart etter mange stillestående år

Post by Wheels »

Hadde av tanken, sete og sidedeksler her om dagen.
Kunne ikke finne noe feil, hjalp heller ikke noe med helt ny plugg, var ikke gnist på den heller.

Har derfor bestilt 2 stk nye coiler, selv om det sannsynligvis bare er feil på den ene,bestilte dette fra Wemoto.
Bestilte også nye plugghetter av NGK type og nye pluggledninger hos MC-artikler.

Begge har sendt varene, så jeg får vel montert dette om ikke så alt for lenge.
Bytter like gjerne begge coiler, skal merke den ene gamle coil som var tilkoblet sylinder som fjusket.
Den andre skal jeg ha i reserve.

Prøvde ikke å bytte pluggledninger om på coilene.
Ser det som mest sannsynlig at det er den ene coilen som svikter, siden Mc,en en kort stund gikk bare på to sylindre for så å gå på tre sylindre.
Er jo to coiler, hvor hver coil er tilknyttet to sylindre.

Vil ikke tro at feil ved to plugghetter eller to pluggledninger eller en kombinasjon av dette skulle oppstå samtidig.

Så at forgasser trengte noe rens utvendig.

Skal demontere forgassere til vinteren og kjøpe overhalingssett til alle fire forgassere:

http://www.davidsilverspares.co.uk/grap ... _large.jpg

http://www.wemoto.com/bikes/Honda/CB_75 ... Valve_Set/

Forgassere funker greit, men like greit å bytte dette.
xracer
MC: * Honda CB750F 84
* Kawasaki ZXR 750 J1

Post by xracer »

Hei igjen, Wheels!
Beklager men har ikke hatt tid til å kommentere noe på problemet du har på sykkelen, men forstod at du tror det er den ene coil'en som streiker? Er det ikke mulig å måle dem med ohm meter og få noe indikering på om de er ok? Et klart brudd i viklingene skal man jo kunne måle, men så kan det vel også være slik at man måler at alt er ok når den ikke er tilkoplet, men at bruddet viser seg når man starter opp. Ser at du tenker å overhale forgasserne. Det blir ok til at jeg må gjøre det samme hvis jeg ikke finner at det er falskluft eller noe annet som gjør at den ikke går skikkelig. Ergelig at man må skille dem for bare å skifte air-cut off ventilene :( Får vel bare ta vinteren til hjelp med dette. Ja forresten har tenkt å kjøpe meg et eller annet billig å kjøre med nå for resten av sommen/høsten. Har faktisk tenkt på en zx9r, men kjenner ikke noe til disse syklene og hva som er potensielt dyrt å fikse. Skal det være billig så er jo det ofte ikke alt som er ok. Ser iallefall ut som jeg kommer til å prøve å finne en ZXR750 eller ZX9R. Har minimalt med tid til å forske på et kjøp foreløpig.
Wheels

Post by Wheels »

Har ikke så god kjennskap til de nyere Kawasaki.

Har forøvrig montert både nye coiler, pluggledninger og plugghetter.

Ble ikke noe bedre med dette, mc,en startet med smeller fra den ene potta.

Har fått tips om spark advancer og pulse generator.
Starter clutch er ikke helt topp og er montert bak disse.
Kanskje har skruer løsnet og kommet borti noe.
Har ny overhalingssett for starter clutch liggende.

Synes jeg hører det er elektrisk "overslag" under batteriet der mye elektrisk er samlet når jeg prøver å starte.

Har ikke særlig med måleutstyr selv, så jeg har kontaktet 2 - 3 verksteder.

Det ene er ett rent bilverksted og fikk ett positivt tilbakesvar, tror det er noen mekanikere med egne mc,er der.
Det andre er ett buss/lastebil og innenbords båtmotorverksted som også tidvis tar en og annen mc inn.

De har en mekaniker som jeg tror er utdannet bilmekaniker, han har i alle fall reparert biler tidligere og tar på seg ett og annet mc arbeide.
Er nesten på min alder og har hatt ett stort antall Honda fra midten av 70-tallet.

Vet han har arbeidet med mc privat tidligere, men hørte rykter om at han var gått lei av dette.
Muligens jeg får ham til å se på min mc, men han var nettopp gått på ferie for noe over en uke siden.

Får jeg ikke ordnet dette nå i høst så blir det neppe før til våren hvis jeg ikke finner ut av det selv i vinter og feilen er åpenlys.
Blir å lagre mc,en i en bod som hører til min søster.
Kan ikke prøvestarte mc der senere siden boden er i en flermannsbolig, skal bruke boden til å plukke diverse ned fra mc og lakke opp.

Sendte også en email til ett verksted som min mc stod inne hos i hele vinter, har ikke fått svar enda.
Er sikkert like greit, har ikke store trua på dem, tror det bare er lettere ting de utfører som oljeskift, dekkskifte osv. selv om de reklamerer for mc verksted.

Ellers har jeg fått fatt i noen pene chrome artikler fra utlandet, bla side bars, som jeg manglet, vet ikke om disse var orginalt med denne mc.
Er i alle fall fester for dette.

Skal se om jeg får fatt i chrome bagasjebrett og motorvernbøyler også.
Wheels

Post by Wheels »

Mc,en ble levert verksted sist Søndag kveld.

Mandag var den reparert og jeg hentet den i går.

+ og - var koblet feil til de nye coiler, og det selv om jeg sjekket, dobbeltsjekket og trippelsjekket dette.
Muligens har jeg montert coilene opp/ned, de nye coiler hadde litt tykkere festeører enn de gamle, så jeg måtte bruke noe lengre bolter enn de orginale.

Men dette sier ikke noe om hvorfor den gikk på bare 2 og senere 3 sylindre med de gamle coiler.
Men ser ut som det har vært feil med en av de gamle coiler, siden alt ble bra med nye coiler koblet riktig.

Mekaniker har også justert på noe som han kalte for pick-upen, bak pulse generator dekslet.
Muligens er det spark advancer han mener?

Han skiftet også til nye plugger siden de som var montert hadde fått juling med forsøk på start med disse feilkoblinger.
Mekaniker var ikke 100% sikker på om det var helt riktige plugger, ser sånn ut, men jeg har flere sett nye plugger liggende.
Er de feil så skal jeg montere nye og riktige senere i vinter.

Mc,en ble mere lettstartet også ser det ut som.
Startet på første forsøk begge ganger i går, tidligere kunne jeg måtte bruke startgass hvis det var noe kaldt ute.

Fikk en tur i går kveld, og hvis været holder seg blir det en tur i kveld også.
Må benytte seg av finværsdagene nå, før høsten kommer med regn og uvær.
Northman

Post by Northman »

Godt å høre at du er på hjul igjen :)

Bare håpe vinteren blir kort nå, ikke lenge igjen før det begynner å bli skikkelig guffent :(
It is better to exist unknown to the law.
Wheels

Post by Wheels »

Takker :)

Får shine opp noe i løpet av vinteren.

Polere litt chrome, og montere noe nytt.

Får se om jeg greier å få den i bedre stand for hver vinter fremover enn hva den var året før.

Det beste av alt er at Honda,en ble så utrolig lettstartet.
Starter på første forsøk hver eneste gang siden jeg hentet mc,en fra verkstedet.

Tidligere kunne den være noe treig hvis det var kaldt og kanskje litt fuktig vær ute.
Post Reply