Forsikring på vinteren

Prat om tung MC.
bønnam

Forsikring på vinteren

Post by bønnam »

Hei

Sitter og lurer på å kjøpe meg en sykkel nå som sesongen går mot slutten og prisene blir litt snillere.

Spørsmålet mitt i den sammenhengen er om man trenger å betale forsikring på en sykkel som ikke er i bruk? Blir ikke å ta lappen før til våren, har det noe å si på dette?

Jeg kontaktet et forsikringsselskap angående dette, men dama jeg prata med hadde tydeligvis ikke all verdens med fartstid i bransjen og visste ikke.

Alt av erfaringer med høstkjøp mottas med takk :)
"I like an ambitious woman, it's like watching a dog wearing clothes"
Northman

Re: Forsikring på vinteren

Post by Northman »

Er det skilt på kjøretøyet må du ha forsikring.
It is better to exist unknown to the law.
herkit
MC: HD Softail Custom '08

Post by herkit »

Du kan vel levere inn skilta til oppbevaring, trur det er inntil 6mnd, men det må du nesten sjekke med trafikkstasjonen.
Kenneth Waal
MC: 09 Suzuki GSXR-600 Fulleffekt

Post by Kenneth Waal »

Om du tar opp lån med pant i sykkelen, krever forsikringsselskapet at du har delkasko/kasko.
Med andre ord så må du ha forsikring på sykkelen hele året om du har pant i sykkelen.

Jeg har setter ned dekningen til delkasko når vinteren er her. Er noen kroner spart det også.
Dress for the crash , not the ride! :)

GSXR-600
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Forsikringa blir regnet prosentvis i forhold til månedene. I juni er det type 30 %, i januar type 1 %. Svært lite å spare på å avskilte over vinteren.
bønnam

Post by bønnam »

Takk for mange svar.

Utifra hva dere sier, forstår jeg at det skal godt gjøres å spare noe særlig på å kjøpe sykkel før vinteren slår inn. Trist, men greit å vite :)
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

Du kan spare litt på selve sykkelen :) Du kan jo evt levere inn skilt og bare ha lagringsforsikring (brann og tyveri) frem til våren.
Jarle
MC: Antall km i 2012: 997

Post by Jarle »

inunf wrote:Forsikringa blir regnet prosentvis i forhold til månedene. I juni er det type 30 %, i januar type 1 %. Svært lite å spare på å avskilte over vinteren.
Sier forsikringsselskapet ja... Tar alltid av kasko på vinteren og sparer masse på dette i forhold...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
bønnam

Post by bønnam »

supermons wrote:Du kan spare litt på selve sykkelen :) Du kan jo evt levere inn skilt og bare ha lagringsforsikring (brann og tyveri) frem til våren.
Det hørtes ut som en sabla god idè, skal høre med forsikringsselskapene og vegvesenet hva det vil komme på. Om jeg sparer 5000,- på sykkelen og må ut med 6000,- i forsikring over vinteren har jeg jo samlet sett tapt penger, så må jo også vurdere inn hvilke tilbud jeg får på syklene jeg er interessert i. :) Så er jeg jo selvfølgelig sugen på å ha en liten baby i garasjen som jeg kan kose med på tunge vinterdager, godt mulig jeg er villig til å betale et par lapper for det :lol:
Jarle wrote:Sier forsikringsselskapet ja... Tar alltid av kasko på vinteren og sparer masse på dette i forhold...
Visste ikke at det gikk an, det blir nok standard her i gården også etterhvert. Men ettersom jeg ligger på 0% bonus kjenner lommeboka en delkasko/ansvar også. :?
Jarle

Post by Jarle »

Det som er "haken", er at du må vise sykkelen før de setter på fullkasko igjen.
Er selskapet langt unna, kan eventuelt en autorisert forhandler sende en mail med bekreftelse at sykkelen er som den skal.
Men jeg har kun brann på min da. Tyveri er jo den store kostnaden...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
bønnam

Post by bønnam »

Bor i Tromsø, så avstanden til forsikringsselskap er ikke et problem. Om jeg har den låst i privat parkeringsgarasje med kodet nøkkel til sykkelen er vel tyverioddsene lave.

Takk for mange gode svar, blir nok noen bilder om jeg ender opp med å kjøpe før vinteren :)
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

Bilder liker vi :)

Oppdaget i dag at for min forsikring kan jeg endre kaskonivå på nett, da er det jo lett å fikse på høsten og til våren. Sjekk om ditt firma har en lignende løsning?
Northman

Post by Northman »

Kan være en tanke å kjøpe noe du ikke trenger kasko på også?

Eller noe gammelt, Bilsport og mc skal ha 1350,- for den gamle fzr'n min med kasko.

Gammel, men fremdeles god :)
It is better to exist unknown to the law.
Jarle

Post by Jarle »

Kenneth Waal wrote:Om du tar opp lån med pant i sykkelen, krever forsikringsselskapet at du har delkasko/kasko.
Med andre ord så må du ha forsikring på sykkelen hele året om du har pant i sykkelen.

Jeg har setter ned dekningen til delkasko når vinteren er her. Er noen kroner spart det også.

Forsikringsselskapet har ingenting med hva slags forsikring du har på sykkelen.
Det er det banken som bestemmer ved eventuell pant i sykkel... Da krever dem fullkasko.
Hvorfor sier seg jo selv ;-)
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Kenneth Waal
MC: 09 Suzuki GSXR-600 Fulleffekt

Post by Kenneth Waal »

Haha, gikk litt fort når jeg skrev dette ser jeg nå.
Skal selvfølgelig stå at Banken krever, ikke forsikringsselskapet :p
Dress for the crash , not the ride! :)

GSXR-600
Post Reply