luft filter

Prat om moped & scooter.
Post Reply
RisPoseN

luft filter

Post by RisPoseN »

hehe, jeg måtte bare teste no.. jeg tok av det "lille" luftfilteret på min sfx å satt på en stoffbit med strips rundt.. det ble mye kulere lyd å litt bedre aks.. er dette farlig? kan det skade motoren elns?
Honda SFX 2001 Modell
mil0

Post by mil0 »

ja, feks vann kan komme inn og ødelegge motoren, og da blir det fort 1000lapper utav det. Skal du ha noe slik, vil jeg heller anbefale å borre i luftfilteret elle kjøpe powerfilter å feste noe sokk greier med trips utenpå.
Yamaha Neos -

X
Rieju RS2 Matrix 2003
Rieju RS2 Matrix 2005
_Adler_

Post by _Adler_ »

Hvis du unngår å kjøre når det er vått eller på skikkelig støvete veier skal det jo i prinsippet gå bra (en stund i alle fall), men selvsagt filtrerer ikke en stoffbit luften like bra som et originalt luftfilter eller power filter. Jeg anbefaler at du skaffer deg et power filter (ikke så dyrt, prisen ligger vanligvis mellom 50-150 kr alt ettersom: varierer en del da alt ettersom hvilket du kjøper).

Det originale luftfilteret demper lyden som bla. kommer fra forgasseren, slik at mopeden ikke skal støye så mye. Tar man det vekk eller bytter det ut med et power filter vil en få denne finere og grommere lyden :) Du vil også høre suge og surkle lyder (lyder fra bla. forgasseren som jobber) hvis du har power filter :D

Husk å gå opp 10 dysestr. ved montering av power filter eller hvis du kjører uten luffilter, ellers får den for lite bensin og for mye luft og det er ikke bra.

Lykke til!
Yamaha Aerox 2004

Image
RisPoseN

Post by RisPoseN »

ja jeg kjøper powerfilter til helgen :lol: måtte bare teste med sokk:P det er ikek hele sokken da bare en bit.. men det blei grommere lyd.. blir lyden enda grommere med powerfilter?
Honda SFX 2001 Modell
_Adler_

Post by _Adler_ »

RisPoseN wrote:blir lyden enda grommere med powerfilter?
Nei, blir helt lik lyd. En sokk og et power filter fungerer jo i prinsippet på samme måte bare at et power filter filtrerer luften mye mye bedre.
Slike svamp/skum power filter skal være best, men de bør ikke utsettes for vann, altså de må monteres på en tørr plass. Gå for et helt ordinært et (kjegleformet) hvis du har en moped med lite kåper rundt forgasseren. Husk også å måle diameteren på luftfilteråpningen på forgasseren, men det visste du sikkert :)
Yamaha Aerox 2004

Image
RisPoseN

Post by RisPoseN »

jaja visste det...takker for alle svar :wink:
Honda SFX 2001 Modell
gilera rp

Post by gilera rp »

Er det mulig å ha power filter på en injection moped, altså moped uten forgasser?
HÃ¥vi

Post by HÃ¥vi »

gilera rp wrote:Er det mulig å ha power filter på en injection moped, altså moped uten forgasser?
trenger da luft blandingen deres også...
_Adler_

Post by _Adler_ »

gilera rp wrote:Er det mulig å ha power filter på en injection moped, altså moped uten forgasser?
Har hørt det ikke går så bra, en jeg chatter med av og til jobber hos Motomania i Oslo. Der prøvde de å sette på power filter på en sr50 Ditech, men de fikk det ikke til å fungere, men i prinsippet skal det vell være mulig...
Yamaha Aerox 2004

Image
K1m

Post by K1m »

hvis du tar av luftfilteret på en ditech så starter den.. men når du gir gass så slokner den... luftfilteret skal ha nøyaktig motstand i en injection motor
Derbi SM Extreme 03
Post Reply