Ny mc-sjåfør snart !!
- Kenneth Waal
- Posts: 88
- Joined: 20 Aug 2011 18:45
- MC: 09 Suzuki GSXR-600 Fulleffekt
- Location: Trondheim
- Contact:
Re: Ny mc-sjåfør snart !!
Har tenkt igjennom det dere sier , helt klart at man kan kjøre seg ihjel enten om det er 34hk eller 125hk - og man kan grisekjøre med 34 hk også , men jeg trur "grisekjøre-kurven" ser totalt annerledes ut med å starte på 34hk enn 125hk. Vil tru den kurven går lengre oppover og raskere/gjevnere med 125hk mellom bena. Trur det kan være sunt å kjøre med 34hk , og da ordne den om til fulleffekt etter en sesong om man vil.
Takk for konstruktive fine tilbakemeldinger.
Takk for konstruktive fine tilbakemeldinger.
Dress for the crash , not the ride! 
GSXR-600

GSXR-600
- 700RR
- Posts: 374
- Joined: 10 Feb 2011 00:34
- MC: :
-04 z750
-96 535 XV : Solgt
-05 CRF 450R : Solgt
-10 SMC RR : Solgt
-08 GSXR 600 : Solgt
-11 690 SMC : Solgt
-08 FS650e : Solgt - Location: Frstad/Bergen
Re: Ny mc-sjåfør snart !!
velkommen
flott sykkel =)
flott sykkel =)
supermons wrote:de fleste går jo fra R til motard
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Ny mc-sjåfør snart !!
For hvert år du venter med å oppgradere så blir avgiftene mindre 
Jeg synes også det er helt greit å ta valget å starte på 34 hk, hvis det er det du føler deg komfortabel med.

Jeg synes også det er helt greit å ta valget å starte på 34 hk, hvis det er det du føler deg komfortabel med.
Re: Ny mc-sjåfør snart !!
Synes du har et godt poeng her, det ligger mye i hodet på sjåføren.Lord Erik wrote:Mja. Nå vokser de fleste fort fra 34 hk og mange oppgraderer vel etter en sesong eller to. Spørsmålet blir derfor også hvor hyppig man skal bytte sykkel. Det hadde vært interessant dersom man kunne ha gjort et studie på hvorvidt det å begynne med 34 hk er sikrere enn fulleffekt. Min hypotese er at det ligger i hodet. En person som er moden nok til å tenke at de burde begynne med 34 hk, er også moden nok til å innse at de er nybegynnere og kjører rolig med fulleffekt. Jeg ser det derfor som et "sunnhetstegn" at trådstarter har valgt å begynne med 34 hk, samtidig som jeg tviler på at det vil utgjøre noen forskjell på hvordan han kjører.
Jeg kan selvsagt ta feil. Kanskje denne modenheten forsvinner som dugg for solen i det man sitter med ferskt sertifikat og 100+ hk mellom beina, men man kan kjøre grisete med 34 hk også.
På den andre siden... Helmet on, brain off

It is better to exist unknown to the law.
Re: Ny mc-sjåfør snart !!
Hehe, godt mulig at det er noe i det ja.Northman wrote:På den andre siden... Helmet on, brain off

- Kenneth Waal
- Posts: 88
- Joined: 20 Aug 2011 18:45
- MC: 09 Suzuki GSXR-600 Fulleffekt
- Location: Trondheim
- Contact:
Re: Ny mc-sjåfør snart !!
Nå er det kun oppkjøringen igjen, regner med jeg får den i løpet av neste uke. Gleder og gruer meg litt.
Hadde langkjøring idag, på slutten øvde jeg på "nødbrems" der jeg fikk meg en real opplevelse.
Hadde tatt nedbremsen mange ganger, men så fikk jeg beskjed om å klemme til litt extra, noe jeg gjorde :p
Klemte til, framhjulet låste seg og i panikk så glemte jeg å slippe frambremsen...føttene av fothvilene..og løp 10-12 meter med sykkelen vinglet frem og tilbake i ca 40km/t. Da var det liv i leiren noen sekunder,hehe - Jeg klarte tilslutt å få kontroll på sykkelen, og alt gikk helt fint, sykkelen gikk ikke i bakken - og ikke jeg eller.
Visste seg at det var en del grus på asfalten, og jeg hadde aldri opplevd låsing av framhjulet. Kjørelæreren min skjønte ikke hvordan jeg fikk til å hente inn sykkelen - han sa det nærmest skulle være umulig å hente inn sykkelen pga stillingen jeg havnet i etterhvert. Han sa "dette hadde blitt en youtube hit" hehehe :p
Jeg skjønner egentlig ikke helt selv hvordan jeg klarte å hente inn sykkelen - men bra at det gikk bra tilslutt.
Merket når jeg kom hjem at jeg hadde slått foten rimelig godt og at jeg hadde fått meg en smell i ryggen.
Hadde langkjøring idag, på slutten øvde jeg på "nødbrems" der jeg fikk meg en real opplevelse.
Hadde tatt nedbremsen mange ganger, men så fikk jeg beskjed om å klemme til litt extra, noe jeg gjorde :p
Klemte til, framhjulet låste seg og i panikk så glemte jeg å slippe frambremsen...føttene av fothvilene..og løp 10-12 meter med sykkelen vinglet frem og tilbake i ca 40km/t. Da var det liv i leiren noen sekunder,hehe - Jeg klarte tilslutt å få kontroll på sykkelen, og alt gikk helt fint, sykkelen gikk ikke i bakken - og ikke jeg eller.

Visste seg at det var en del grus på asfalten, og jeg hadde aldri opplevd låsing av framhjulet. Kjørelæreren min skjønte ikke hvordan jeg fikk til å hente inn sykkelen - han sa det nærmest skulle være umulig å hente inn sykkelen pga stillingen jeg havnet i etterhvert. Han sa "dette hadde blitt en youtube hit" hehehe :p
Jeg skjønner egentlig ikke helt selv hvordan jeg klarte å hente inn sykkelen - men bra at det gikk bra tilslutt.
Merket når jeg kom hjem at jeg hadde slått foten rimelig godt og at jeg hadde fått meg en smell i ryggen.
Dress for the crash , not the ride! 
GSXR-600

GSXR-600
- ToreLo
- Posts: 845
- Joined: 24 May 2009 23:39
- MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell
Re: Ny mc-sjåfør snart !!
Hmm.. nødbremsing på den måten måtte vi gjøre når jeg tok lappen. Men da ikke på grunn av grus og i kontrollerte former.
Grei erfaring å ha med seg det da!
Grei erfaring å ha med seg det da!

- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Ny mc-sjåfør snart !!
Greit å ha gjort det under kontrollerte former, det kan skje i trafikken også 

Re: Ny mc-sjåfør snart !!
Husker øvelseskjøringa på betongen på Valle Hovin....Det hadde regna den natta før jeg hadde sikkerhetskurset med nødbrems...
Dro ut bena en gang...aldri igjen...
Dro ut bena en gang...aldri igjen...

Velkommen til Kawa verden, en verden av mye vibrasjon og masse morro... 
Min Blogg på MC-Forumet.no ---> http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=14404

Min Blogg på MC-Forumet.no ---> http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=14404
- Kenneth Waal
- Posts: 88
- Joined: 20 Aug 2011 18:45
- MC: 09 Suzuki GSXR-600 Fulleffekt
- Location: Trondheim
- Contact:
Re: Ny mc-sjåfør snart !!
Da har jeg endelig fått lappen 
Gikk kjempefint på oppkjøringen i dag.
Måtte kjøre til Oslo rett etter oppkjøringen pga bryllup - gleder meg til jeg kommer hjem på søndag, for da skal det kjøres gsxr

Gikk kjempefint på oppkjøringen i dag.
Måtte kjøre til Oslo rett etter oppkjøringen pga bryllup - gleder meg til jeg kommer hjem på søndag, for da skal det kjøres gsxr

Dress for the crash , not the ride! 
GSXR-600

GSXR-600
Re: Ny mc-sjåfør snart !!
Gratulerer



Velkommen til Kawa verden, en verden av mye vibrasjon og masse morro... 
Min Blogg på MC-Forumet.no ---> http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=14404

Min Blogg på MC-Forumet.no ---> http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=14404
Re: Ny mc-sjåfør snart !!
Grattis 
Når jeg drev og tok lappen tok læreren med meg ut på en grus vei, her skulle vi øve på lås av fremhjul
Det er forresten viktig å få med seg RRFN - riktig rekkefølge for nødbrems
1) Banne
2) Trykk inn hornknappen
3) Sett på fjernlys
4) Clutch inn
5) Gire ned 3-4 hakk
6) Klemme inn forbremshendel
7) Slipp clutch
Gi bånn gass
9) Slipp forbremshendel
10) Gi fingeren idet du drar forbi "hindringen" på bakhjulet
evt.
10) Skriv "dusten flyttet seg ikke" i skademeldingen

Lykke til, og hold deg på hjula

Når jeg drev og tok lappen tok læreren med meg ut på en grus vei, her skulle vi øve på lås av fremhjul

Det er forresten viktig å få med seg RRFN - riktig rekkefølge for nødbrems
1) Banne
2) Trykk inn hornknappen
3) Sett på fjernlys
4) Clutch inn
5) Gire ned 3-4 hakk
6) Klemme inn forbremshendel
7) Slipp clutch

9) Slipp forbremshendel
10) Gi fingeren idet du drar forbi "hindringen" på bakhjulet
evt.
10) Skriv "dusten flyttet seg ikke" i skademeldingen


Lykke til, og hold deg på hjula

It is better to exist unknown to the law.
Re: Ny mc-sjåfør snart !!
Gratulerer... Stort med mc lappen 

Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002