Husaberg FE 650 kutter på gasspådrag, null respons

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Steff89
Posts: 12
Joined: 25 Sep 2011 15:24
MC: Husaberg FE 650

Husaberg FE 650 kutter på gasspådrag, null respons

Post by Steff89 »

Var ute å kjørte da jeg merket at sykkelen begynte å gå dårligere. Det gikk fint å dra den opp til et vist turtall på hvert gir før akselerasjonen plutselig stoppet opp!! Stoppet sykkelen og eneste jeg la merke til var at sylinderen var unormalt varm. Var også unormalt tungstartet og stoppet lett når jeg skulle starte i første gir.
Fikk kjørt hjem, men når jeg prøvde å starte den igjen fikk jeg ikke kjørt en meter pga den kubbet hver gang jeg ga gass..

Jeg tenkte med en gang at jeg hadde varmskjært stempelet, men sykkelen går fint på tomgang.
Snakket også med Morstad Motor, de mente det kunne være tett eksos eller luftfilter.

Var akkurat som jeg traff en turtallssperre på hvert gir..
Noen som har noen forslag?

Mvh Stefan
User avatar
700RR
Posts: 374
Joined: 10 Feb 2011 00:34
MC: :
-04 z750
-96 535 XV : Solgt
-05 CRF 450R : Solgt
-10 SMC RR : Solgt
-08 GSXR 600 : Solgt
-11 690 SMC : Solgt
-08 FS650e : Solgt
Location: Frstad/Bergen

Re: Husaberg FE 650 kutter på gasspådrag, null respons

Post by 700RR »

uffda..... Morstad folka har god peiling, så hvis de sa luftfilter ta tenker jeg , åssn filter har du ? Hvordan ser luftfilter ramma som du har på sykkelen ? Fordi det finnes nemmelig 2 typer, der den ene reduserer effekt og fungerer som sperre.
Hvor mye har sykkelen kjørt ? Hvordan har det vært med service ? Har du lagt merke til noe uvante lyder fra motorn ol.
Har du dyset den om , tett forgasser ? mye som kan være galt med de syklene der :-k
supermons wrote:de fleste går jo fra R til motard
Steff89
Posts: 12
Joined: 25 Sep 2011 15:24
MC: Husaberg FE 650

Re: Husaberg FE 650 kutter på gasspådrag, null respons

Post by Steff89 »

Er en 2003 mod. Er to hull i rammen der ved luftfilteret, mener de er like stor.
Har ellers originalt luftfilter, husker ikke merke i farten. Original dyse også såvidt jeg vet..
Sykkelen har kjørt rett over 100t. De siste 40t har det vært filter og oljeskift hver 15t og ventiler hver 20t.
Synes motoren bråker i overkant mye (kommer helst fra clutch dekselet), men slik har det vært hele tiden.

Ja, er vel mye som kan være gale :-k Så lenge det bare ikke er motor/sylinder så er det greit!

takk for svar :)
User avatar
700RR
Posts: 374
Joined: 10 Feb 2011 00:34
MC: :
-04 z750
-96 535 XV : Solgt
-05 CRF 450R : Solgt
-10 SMC RR : Solgt
-08 GSXR 600 : Solgt
-11 690 SMC : Solgt
-08 FS650e : Solgt
Location: Frstad/Bergen

Re: Husaberg FE 650 kutter på gasspådrag, null respons

Post by 700RR »

ooooo... håper ikke det er det jeg TROR det kan være :-#

For det første så syns jeg du skulle sjekket ventiler litt oftere på en så gammel encylindra sykkel. Også vet jeg ikke hvordan du kjører
men disse syklene er det vanskelig å kjøre Pent...og dermed bør det byttes olje hver 10 time, pga spon i olja , og clutch platene spirer ganske mye .Også når var siste storservice ?
Ang luftfilter så lirte jeg på hva holder filteret på plass ? altså filter skjelettet hvis jeg kan si det sånnt da. :)


Jeg har en mistanke på at det kan være det typiske syndromfeilen der veivmutteren har løsna, hvis du ikke har hatt service på den en stund. Men det er bare ren gjetting utifra den info. jeg vet så langt .
supermons wrote:de fleste går jo fra R til motard
Steff89
Posts: 12
Joined: 25 Sep 2011 15:24
MC: Husaberg FE 650

Re: Husaberg FE 650 kutter på gasspådrag, null respons

Post by Steff89 »

Ja, hørt det skal være en produksjonsfeil på modell fram til 2003, og dette er jo 2003 :roll:
Ja vet, burde vel skiftet olje og stilt ventiler litt oftere!
Men kjører relativt fint da, hehe... Veldig sjelden jeg drar den maks ut på girene, kjører på "LOW" effekt og er ikke ute i skog og mark og herjer og spinner.. Men nok om det :)

Skjelettet er laget av tynne stålstenger, disse følger filteret rundt bunnen av filteret, så er det vel 4 stenger som møtes midt på toppen hvor en skrue går gjennom, er denne skruen som presser skjelettet mot selve rammen på sykkelen. Skjelettet er inni selve luftfilteret! Jeg har då den svenske modellen.

Har til nå skrudd av eksos, forgasser, tennplugg og luftfilter. Skal få sjekket at ikke noe er tett og montert tingene i morgen, så får vi se :)
Har også sett over innsug og div, og det ser greit ut. Holder en liten knapp på tennpluggen, den var nokså råtten!!

Har ikke vært noe stor service på motoren. Motoren er kun gått 110t, og stor servicen skulle ha vært på 100t.. Så tror ikke motoren har vært åpnet.

Angående den mutteren: Hva er symptomene på denne feilen og hvordan fikse det?
User avatar
700RR
Posts: 374
Joined: 10 Feb 2011 00:34
MC: :
-04 z750
-96 535 XV : Solgt
-05 CRF 450R : Solgt
-10 SMC RR : Solgt
-08 GSXR 600 : Solgt
-11 690 SMC : Solgt
-08 FS650e : Solgt
Location: Frstad/Bergen

Re: Husaberg FE 650 kutter på gasspådrag, null respons

Post by 700RR »

Etter du har sett over at ikke noe tett i gassern, fint filter, bytta tennplugg . og hvis den da enda går dårlig så må du ikke kjøre en millimeter lenger.
Da ville jeg tømt olja i en isboks og sett om det er mye spon.
Også åpner du venstre lille deksel og kontrollerer at veivmutter ikke er løs, OM den er løs så må du ikke bare skru den sammen og kjøre igjen , om du ser at den er løs kan det være mye som er blitt skadaa, og da vil jeg anbefale en service på sykkelen fordi det skulle den allerede vært ¨på.
Ta også ut oljefilter , store og lille , og kontrollert for metallbiter osv.

Hvis du trenger kan jeg sende deg Intrervell skjema og Husabergs Reparasjon Manual. lykke til.
Hvor bor du forresten , kan sikkert også komme en tur på besøk hjelpe deg. :smt039
supermons wrote:de fleste går jo fra R til motard
Steff89
Posts: 12
Joined: 25 Sep 2011 15:24
MC: Husaberg FE 650

Re: Husaberg FE 650 kutter på gasspådrag, null respons

Post by Steff89 »

Bor i Bergen, må bare komme innom hvis du ikke bor så langt unna :) Ellers takk for all hjelpen så langt.
Får bare håpe det ikke er mutteren då!!

Skriver en oppdatering senere i dag når jeg har skrudd sammen sykkelen igjen og testet :)

Lille deksel på venstre side? Er det clutchdekselet du tenker på? Det er jo stort!
Hvor er oljefilter nr. 2 på motoren? Vet om det sylinderiske filteret som ligger like bak selve sylinderen.

Ja, hvis du kan sende meg skjema og manualen hadde det vært kjempe flott :)
User avatar
700RR
Posts: 374
Joined: 10 Feb 2011 00:34
MC: :
-04 z750
-96 535 XV : Solgt
-05 CRF 450R : Solgt
-10 SMC RR : Solgt
-08 GSXR 600 : Solgt
-11 690 SMC : Solgt
-08 FS650e : Solgt
Location: Frstad/Bergen

Re: Husaberg FE 650 kutter på gasspådrag, null respons

Post by 700RR »

Bergen ja... skal muligens besøke foreldra mine en gang snart i framtia =)
Bor på østlandet jeg nå, så da får vi bare ta det via nett.
Men jeg tenkte på clutch dekselet ja, det er på den siden av motoren den mutteren ligger.
Også det jeg kaller for oppsamlings filter ligger rett ved siden av drenering skruen til høyre. Den samler opp all dritt. Den renser du ved hjelp av en magnet.

har du en epost jeg kan sende deg manualen og skjema til ?
supermons wrote:de fleste går jo fra R til motard
Steff89
Posts: 12
Joined: 25 Sep 2011 15:24
MC: Husaberg FE 650

Re: Husaberg FE 650 kutter på gasspådrag, null respons

Post by Steff89 »

Ja, blir litt langt det!!
Oppsamlingsfilteret ja :) Hadde helt glemt det!
Har ikke fått gjort så mye mer med sykkelen. Måtte bestille tennpluggen, så får den ikke før på mandag :roll:

Email: Stefan_stromsnes89@hotmail.com
Steff89
Posts: 12
Joined: 25 Sep 2011 15:24
MC: Husaberg FE 650

Re: Husaberg FE 650 kutter på gasspådrag, null respons

Post by Steff89 »

Takk for dokumentene :)
Har nå renset forgasseren, stilt ventilene, sjekket eksos, nytt luftfilter og sjekket over div. slanger for sprekker.
Prøvde med den gamle tennpluggen etter å ha tørket av den litt, og sykkelen gikk mye bedre :)
Men var ikke optimalt og fikk heller ikke kjørt den skikkelig varm for å sjekke om det hadde noe innvirkning..

Fikk tak i ny tennplugg i dag, men har ikke fått sjekket om sykkelen er 100 % friskmeldt pga. det sinnsyke regnværet :evil:
Men får inderlig håpe at den fungerer som den skal nå !!
User avatar
700RR
Posts: 374
Joined: 10 Feb 2011 00:34
MC: :
-04 z750
-96 535 XV : Solgt
-05 CRF 450R : Solgt
-10 SMC RR : Solgt
-08 GSXR 600 : Solgt
-11 690 SMC : Solgt
-08 FS650e : Solgt
Location: Frstad/Bergen

Re: Husaberg FE 650 kutter på gasspådrag, null respons

Post by 700RR »

=D>

hold oss oppdatert
supermons wrote:de fleste går jo fra R til motard
Steff89
Posts: 12
Joined: 25 Sep 2011 15:24
MC: Husaberg FE 650

Re: Husaberg FE 650 kutter på gasspådrag, null respons

Post by Steff89 »

Sykkelen går som normalt nå :) Så var nok bare pluggen heldigvis!
Men syntes det var rart med tanke på at det skjedde uten forvarsel, skjedde jo plutselig.
Mulig det er pga. at det kun er 1 plugg, mens biler har alt fra 4 tennplugger og oppover!?

Er også i tvil om jeg skal gjennomføre 100t service på sykkelen.. Sykkelen er tross alt en 2003 mod som har en verdi mellom 30-40 tusen.
Har hørt servicen kan komme opp i mot 20 000,- syntes det er litt mye å legge ut for en sykkel med så lite verdi.
Eller hva syntes dere?

Mvh Stefan
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Husaberg FE 650 kutter på gasspådrag, null respons

Post by Onsløv »

Du får jo ikke den prisen om du ikke tar servicen. Men finnes vel noen som tar det billigere?
20K hørtes mye ut. Hva som skal gjøres på servicen?

Kjøpe delene selv og gjøre det selv / sammen med noen som kan skru.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
700RR
Posts: 374
Joined: 10 Feb 2011 00:34
MC: :
-04 z750
-96 535 XV : Solgt
-05 CRF 450R : Solgt
-10 SMC RR : Solgt
-08 GSXR 600 : Solgt
-11 690 SMC : Solgt
-08 FS650e : Solgt
Location: Frstad/Bergen

Re: Husaberg FE 650 kutter på gasspådrag, null respons

Post by 700RR »

Du BØR utføre en service, i hvertfall ta en full kontroll over sykkeln! Les det service skjemaet jeg sendte til deg om hva som skal gjøres på en 100 t service.
Tror du klarer det meste selv. Men da må du handle inn et par spesialverkøy ( som du kan finne i Brukermanualen jeg sendte til deg )
Jeg har hatt en service og det kom på oppimot 13 000+- tusenlapp
Og da fikk den seg en full overhauling og sjekk, Men da slapp jeg handle veiv og stempel.
Men råda var bytta.
Men igjen så vet jeg ikke hvor mye Ride i bergen tar for en full service på en husaberg da.
Hør med de.
supermons wrote:de fleste går jo fra R til motard
Steff89
Posts: 12
Joined: 25 Sep 2011 15:24
MC: Husaberg FE 650

Re: Husaberg FE 650 kutter på gasspådrag, null respons

Post by Steff89 »

Ja, får høre med Ride :) Vist det kommer på gått over 10000,- gjennomfører jeg heller det jeg klarer selv av overhalling og vedlikehold!
Men tusen takk for hjelpen hvert fall :)
Sykkelen går som aldri før nå :D

Mvh Stefan
Post Reply