Nei, leste bare første innlegget dittRockeRolf wrote:Du har egentlig ikke lest hva jeg har skrevet i denne tråden, har du vel?Moses wrote:RockeRolf:
Tror denne karen virkelig HATER Ducati.

Nei, leste bare første innlegget dittRockeRolf wrote:Du har egentlig ikke lest hva jeg har skrevet i denne tråden, har du vel?Moses wrote:RockeRolf:
Tror denne karen virkelig HATER Ducati.
Går med tanker om en 748, men er det mye av de samme tingene som går igjen på den som på 916?Desmo-Dude wrote:Kjørte en 98 mod 916 SPS i 4 år,og hadde ikke et feilslag.Det er riktig nok en 996 motor i den,men det eneste jeg bytta var batteri og 2 vippearmer.Fantastisk herlig sykkel,og en opplevelse å kjøreFølg opp servicene,og bytt olje regelmessig så kommer du langt.Nå skal det sies at hvis det er en veldig tidlig modell,så er farene større for at det dukker opp saker og ting.Forresten....når det gjaldt vippearmene,så var det vel først og fremst 748 serien som dette ble betegnet som et stort problem.Mener jeg har hørt det.
Jeg har virkelig lyst til å prøve en Ducati engang, hvis det skal være en så sinnsykt bedre kjøreopplevelse.LordShaft wrote:Det er ingen grunn til å bli skremt!
Det krever litt oftere vedlikehold, men det er forholdsvis billige deler. Det er veldig lett å komme til på en ducati når du skrur, som igjen gjør at verkstedprisen ikke blir for høy.
Men du skal være klar over at prisen ved å kjøre en ducati kontra en japse sykkel er hyppigere vedlikehold men en helt sinnsykt mye bedre kjøreopplevelse
Å ducati er blitt mer driftsikkert med årene.
Jeg kommer aldri til å kjøre noe annet en ducati
Nu är jag inte helt säker på vad du menar med "de samme tingene", men i princip så är 916, 748 och 996 väldigt lika cyklar, bortsett från cylindervolym (och tillhörande saker som effekt och motorkaraktär).simpson wrote: Går med tanker om en 748, men er det mye av de samme tingene som går igjen på den som på 916?
Er eks. 749 bedre enn 748 med tanke på vippearmer?
Hei og takk for ett lærerikt innlegg.rerell wrote:Nu är jag inte helt säker på vad du menar med "de samme tingene", men i princip så är 916, 748 och 996 väldigt lika cyklar, bortsett från cylindervolym (och tillhörande saker som effekt och motorkaraktär).simpson wrote: Går med tanker om en 748, men er det mye av de samme tingene som går igjen på den som på 916?
Er eks. 749 bedre enn 748 med tanke på vippearmer?
Vipparmsproblemet var/är i första hand relaterat till Desmoquattro-motorn och då i större eller mindre grad alla som hade den. Detta gäller 851, 888, 748, 916, 996 (inte R), S4, S4R, ST4 och kanske några fler. Man hör oftast om problem med 748, 916 och 996 men det förekommer på andra modeller också (även med andra motorer, men det är ovanligt). Att 748/916/996 behövde byta några vippor under de första 30.000 km var inte speciellt ovanligt.
När det gäller 749 vs 748;
Från och med 996R/998 har alla Ducati superbikes en ny typ av motor, Testastretta, som inte är drabbad av vipparmsproblemet i samma grad. Detta gäller alltså 996R, alla 998, 749, 999, 848, 1098 och 1198 (+ Streetfighter, S4RS osv). Även om det säkert har funnits någon enstaka Testastretta-motor med en dålig vipparm eller 2, så är det inte fel att säga att vipparmsproblemet i princip försvann med Desmoquattro-motorn.
Ska man undvika gamla 748, 916 och 996 pga risk för dåliga vipparmar? Personligen tycker jag inte det, trots att jag själv fick byta en del vippor på min gamla 748S när jag hade den. Det är knallhojar, om man använder dem rätt. Alla märken och modeller har sina fel och brister, så är det bara och det måste man ta med i beräkningen. Men ska man vara ärlig så är inte en Ducati superbike det bästa valet om man har en väldigt stram budget. Och som någon redan har påpekat i denna tråden så är det en *väldigt* fokuserad maskin med minimalt av praktiska aspekter. Jag kan heller inte med rent samvete rekommendera en Ducati superbike till en som ska använda den mest till/från jobb i rusningstrafik. En superbike behöver *köras* för att vara bra.
Jag har inte personligen hört eller upplevt att sprickor i styrkrona, clip-ons eller bakfälg skulle vara några väldigt utbredda problem, men därmed inte sagt att det inte förekommer. Letar man länge nog så hittar man ju exempel på allvarliga fel på vilken del och vilket märke som helst, vare sig det gäller spruckna ramar på Suzuki, rasade växellådor på Yamaha, havererade kamkedjestrammare på Honda... eller sprickor i styrkronan på Ducati; det finns skräckhistorier om alla märken. Det är fler saker som nämns i denna tråden som jag heller inte har uppfattat eller upplevt skulle vara några vanliga problem, som dålig plast i luftfilterboxen osv, men jag är ingen mekaniker eller orakel på Ducati - jag kan ha missat saker saker och det är säkert en sida eller två på internet som jag inte har läst än, så det jag säger är absolut inga facit-svar.simpson wrote:Hei og takk for ett lærerikt innlegg.
Det jeg tenkte på med samme problem er det som blir nevnt helt i starten av tråden med bla. sprekker i stryekrone, clip on, bakfelg osv.
Personlig synes jeg 748 er en penere sykkel enn 749, men hvis det er store forskjeller med tanke på problemer så vil en 749 vurderes.
Dette vil være en nr 2 sykkel da jeg kjører en transalp til daglig.
Hyppige servicebesøk og høye driftskosnader er ikke noe problem.