Erik89 wrote:Hei!
Ting jeg lurer på:
- Er det mye service med supermotard? (Har hørt det er mer enn vanlig? :s olje skift, osv)
- Driftsutgifter? (kjede, motor, osv)
- Hvordan er forsikringa i forhold til andre typer mc´er?
- Er det noen andre utgifter jeg bør vite om på forhånd?
- Noen spesielle "feil" jeg må se etter ved kjøp?
- Er det noen modeller som utmerker seg?
Morn!
Kan besvare litt på de spørsmåla dine først .
- Servicer må utføres relativt ofte på en Motard mtp. at mange av dem er bygget til banekjøring , eller cross sykler som er konvertert til Motard. MEN så finnes det par veldig servicevennlige motards der ute... men da blir de litt kjedelig i lengden i forhold til de "badboys" racing motardene. Som for eks, Ktm 640, yamaha 660 xt, ol.
Men om du har penger så går du for en KTM 690 SMC... som har intervaller på rundt 7500km. Men den er også litt tung og slapp mtp de andre råere motardene. En storservice kan koste oppimot 15 000 lapper. men da er motoren som NY! Men om du heller kan mekke og skaffer deg det spesialverktøyet du trenger så får du gjørt alt selv for 1/3 av prisen. (
Om du kjøper Husaberg så kjenner jeg til en kar i england som utfører BILLIGE servicer på husaberg, og bruker kunn beste av komponenter , Han er godt kjent i det norske husaberg miljøet )
Men når det kommer til de Motardene som virkelig drar skinnet av pølsa så er intervallene på rundt 10-15 timer dvs oljeskift og ventiljustering , men om du har litt mekke kunnskap så er det gjort på 15 min. Det går 1. liter onlje som ikke koster allverden heller. Og storservice skjer på rundt 100 tier avhengig av hvordan du har brukt sykkelen. Men som jeg alltid har sagt så er dette type sykkeler som krever velikehold men er verdt all den Morroa!!! som få andre sykler kan måle seg med.
- Driftsutgifter er noe alle sykler har , og er du glad i sykkelen din så fortjener den litt omsorg uansett motard elller ei.!
- Forsikring er Svært billig på motardene! jeg er 23 og betaler delkasko på rundt 2000kr i året. fordi disse syklene er flest regga som mellomtung.Men veldig få av de kjører som melllomtung da
- Andre utgifter ?
- Feil ... vel nå kjenner jeg ikke til alle Motardene der ute men det som går på rundgang er ulyd i motoren, llekasje , sprekker i ramma , skeiv svingarm , skada gaffel osv. Men det er som oftest motor det går på. Alt av hjul lager og drit er ikke noe problemer å bytte om du finner ut i etterkant er problemer med.
- Hvis jeg skal anbefale HEFTIGE Motards til deg så blir det i følgende rekkefølge :
= KTM 690 SMC 08-2011
= Husaberg 650FS 07-2008mod
= Husqvarna 510 SMC ( excl. 2010 )
= KTM 530 EXC 2010
= SXV 550 !! ( RÅ sykkel men da skal du være forberedt til mekke ) 2006 +
= Husaberg 570
Også kommer disse i vilkårlig rekkefølge :
= Ktm 525
= Yzf 450
= DRZ 450
= Husqvarna 450
= ktm 640 prestige
= husqvarna 610
= SMR 511
= xtr 660
Nå må du ikke misforstå , den underste rekka er bare de jeg foretrekker mindre, De over er værstingene! Nå er det sikkert endel jeg har glemt som jeg burde nevnt. Men har husket de jeg syns er viktigste!
Nå som du har fått et greit svar så må jeg anbefale at du tar en titt og trykker på det bildet i i signaturen min, skal snart selge min mest sannsynlig norges fineste husaberg, skal bare pulverlakkere ferdig noe komponenter osv.

Send meg en PM hvis du interessert