Dekk & Alder

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
aUg88
Posts: 34
Joined: 19 Jul 2011 16:50
MC: Kawasaki ZX7R
Subaru Forester S-Turbo "RallyTrakThor"
xHusqvarna CR250
Location: Kongsberg

Dekk & Alder

Post by aUg88 »

Hei folkens :D

Er fersk på Mc fronten så har noen spørsmål til dere guruer i lær

Hvor gamle bør sportsdekk maks være?
Bakdekket som står på sykkelen nå er produsert første halvår 09, så det jeg lurer på er om jeg bør/må bytte ut de til våren igjen?
Sykkelen vil hovedsakelig bli brukt til vanlig kjøring, men det blir nok noen turer til div banetreff ol i løpet av neste sesong. Vil
dekkene holde til vanlig banebruk, eller bør de byttes ut med noen ferske med en gang?
Er ganske mye mønster igjen i de, så kan jo produsere en god del blårøyk da hvis de uheldigvis må ofres :twisted:

En annen ting er olje. Er en 2.gen ZX7R jeg har som skal ha 3,6l olje, så regner med dette ikke bare skal til motoren men også noe til girkassa.
Noen som har en god olje å anbefale \:D/
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Dekk & Alder

Post by Northman »

Hvor gamle? Spørs på så mye rart, bruk og lagring... Er de blitt flate på midten?

Hadde jeg vært deg hadde jeg ventet til våren, kjørt de litt pent og pyntelig til de er blitt varme, også testet grensene pent på om det slipper eller ikke.

Hvis du har lyst på sjelefred så bytt dekk, så er du ferdig med det. Jeg hadde ventet og prøvd...

Olje? Thja, Royal Purple skal være bra, det jeg har på maskina nå. Ellers har jeg prøvd Biltema sin, Motul, noe rart noe kjøpt i Marokko jeg ikke husker navnet på + div andre... Har egentlig ikke merket så stor forskjell på det. Sørg for at det er MC olje, ikke vanlig bilolje, og nok olje!

Tror 24mx.no har tilbud på Motul nå.

Håper det var til hjelp :)
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Dekk & Alder

Post by supermons »

Har de vært på sykkelen siden 09? Vil tippe de er helt fine jeg, er jo ikke så gamle. Jeg ville nok ventet til våren og testet dem.
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Dekk & Alder

Post by Jarle »

Er det mye mønster igjen hadde jeg kjørt... Så lenge de ikke er "trappe" slitt eller flatt på midten som North sier...
Tror dekkene mine er produsert i 08, og har fungert mer enn greit i 2011.
Men nå er de modne for utskiftning, men ikke på grunn av alder ;-)
Vær obs på at det er forskjellig oljemengde ettersom om du bytter oljefilter eller ikke...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Dekk & Alder

Post by RH racing »

aUg88 wrote:
En annen ting er olje. Er en 2.gen ZX7R jeg har som skal ha 3,6l olje, så regner med dette ikke bare skal til motoren men også noe til girkassa.
/
3,6 liter mc olje fylles på motoren da motor og gear er en unit på di fleste sykkler... deriblandt denne, men anbefaller å ikke fylle mere enn 3,4 på disse da dem har lett for å hoste opp olje til luftfilterboksen. Har lik sykkel... kjør aldri mere enn midt i måleøyet på varm motor....
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
aUg88
Posts: 34
Joined: 19 Jul 2011 16:50
MC: Kawasaki ZX7R
Subaru Forester S-Turbo "RallyTrakThor"
xHusqvarna CR250
Location: Kongsberg

Re: Dekk & Alder

Post by aUg88 »

Takker for svar folkens :)

Tror de har sitti på siden sensommer/høst 09, men er ikke trappeslitt eller flate på midten. Så da blir det å slite de ut på vanlig måte hvis de flate til sesongen igjen :D

@RH Takker! Har du noen fler tips/triks til denne sykkelen?
Antall km 2013: 13500
Antall km 2012: 9000
Antall km 2011: 600
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Dekk & Alder

Post by Northman »

aUg88 wrote:Takker for svar folkens :)

Tror de har sitti på siden sensommer/høst 09, men er ikke trappeslitt eller flate på midten. Så da blir det å slite de ut på vanlig måte hvis de flate til sesongen igjen :D

@RH Takker! Har du noen fler tips/triks til denne sykkelen?
Ikke tryn, det er i grunn et generelt godt råd ;)
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Dekk & Alder

Post by supermons »

RH har nok litt info i tråden sin.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Dekk & Alder

Post by tshansen »

Hvilke dekk er det som står på sykkelen din nå ? Hvilket merke?

Jeg hadde skiftet dekk bake og framme konsekvent til sesongen igjen. Dette er eneste tryggheten vi har... Ja det koster litt, og mange kvir seg til å skifte dekk for ofte. Men disse dekkene er såpass gamle nå, at vekk med de, å få på ny fersk gummi... Du kommer til å merke forskjell :-)

Dekk er og forblir ferskvare for oss i sykkelverden. Jeg skifter stort sett bakdekk hver sesong. Framdekket kan holde to sesonger. Avhengig av hvor mye kjøring det blir. Hvis ikke du kjører alt for sportslig klarer du deg helt fint med sport touring dekk... Disse holder vesentlig lengre. men dette avhenger jo også igjen om du kjører mye, og gjerne langt :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Einar J Skog
Posts: 47
Joined: 31 Oct 2005 22:55
MC: Kawa 750turbo 1984 mod.
810ccm ,,HPU-stage2

Re: Dekk & Alder

Post by Einar J Skog »

Ett dekk som blir 3 år til sommeren hadde jeg kjørt med uten å nøle.
På den annen side så kjører jeg ikke så veldig hardt. :shock:
Kawasaki 750turbo.
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Dekk & Alder

Post by Northman »

Synes ikke 09 er så gammelt, og etter hva jeg forstår har de ikke gått så langt.

Sportdekk vs. Sport Touring dekk er jeg ikke så sikker på lenger... Hadde sport på min når jeg kjøpte den, men byttet til Sport Touring før ferien i år.

Disse har vært veldig bra for meg, ikke hatt problemer med grep, og svært fornøyd med rekkevidden. Kan være at jeg ikke kjører hardt nok :)

Skal du bytte anbefaler jeg Metzeler Z8 Interact, har bare godt å si om de, og fra http://www.motorsykkeldekk.com koster de ikke en formue :)
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
aUg88
Posts: 34
Joined: 19 Jul 2011 16:50
MC: Kawasaki ZX7R
Subaru Forester S-Turbo "RallyTrakThor"
xHusqvarna CR250
Location: Kongsberg

Re: Dekk & Alder

Post by aUg88 »

Northman wrote: Ikke tryn, det er i grunn et generelt godt råd ;)
Hehe, kjøpte en crosser i sommer. Nesten aldri kjørt før, og sån så hjelmen ut etter 20 min :p

Image
LordShaft wrote:Hvilke dekk er det som står på sykkelen din nå ? Hvilket merke?
Jeg hadde skiftet dekk bake og framme konsekvent til sesongen igjen. Dette er eneste tryggheten vi har...
...
Dekk er og forblir ferskvare for oss i sykkelverden.
Det er det jeg ikke husker helt :/ Sykkelen står på vinterlagring hjemme på østlandet mens jeg sitter stuck i Bergen,
men mener bakdekket var Michelin Pilot Sport eller noe? er ikke helt sikker da dessverre.
Det jeg spesielt tenker på er at jeg er helt fersk, har bare kjørt ca 50mil på sykkel eller noe rundt der.
Og det vil nok bli litt pendling mellom Hønefoss og Bergen i løpet av våren/sommeren/høsten med
stor fare for regn over enkelte strekninger. Men får ta en ekstra god sjekk når jeg klargjør sykkelen, og se om de er brukbare
fortsatt eller om de skal forvandles til røyk :-k
Northman wrote: Skal du bytte anbefaler jeg Metzeler Z8 Interact, har bare godt å si om de, og fra http://www.motorsykkeldekk.com koster de ikke en formue :)
Hvordan er disse på vått føre? :)
Antall km 2013: 13500
Antall km 2012: 9000
Antall km 2011: 600
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Dekk & Alder

Post by Northman »

På vått? Knallgode, men så kjører jeg som en livredd 8åring :)
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Dekk & Alder

Post by tshansen »

Metzeler sine dekk er veldig gode på vått føre, men de blir desverre parkert av http://www.michelin.no/motorsykkeldekk/ ... lot-road-3

Testpanelet til Bike i år, kunne enstemmig gå inn å si at dette var første dekkene de hadde turt å kjøre med kneskrap på veldig våt bane! Dekkene sitter som limt på asfalten, da både på vått og tørt!
Jeg hadde ikke vært i tvil om hvilke dekk jeg hadde gått for :-)

Det skal også sies at jeg har kjørt metzeler selv i alle år ;-) men blir nok skiftet til michelin til sesongen igjen :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
aUg88
Posts: 34
Joined: 19 Jul 2011 16:50
MC: Kawasaki ZX7R
Subaru Forester S-Turbo "RallyTrakThor"
xHusqvarna CR250
Location: Kongsberg

Re: Dekk & Alder

Post by aUg88 »

Det virker ikke som ett dumt valg :)
Greit å ha noen dekk som funker godt på vått føre når man skal tøffe rundt i bergen vaffal \:D/
Antall km 2013: 13500
Antall km 2012: 9000
Antall km 2011: 600
Post Reply