Dagens Avis-utklipp

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Lord Erik »

Jeg vet ikke om jeg skal stille meg skeptisk til funnene akkurat, jeg regner med at dette er ren statistikk, men jeg lurer litt på enkelte definisjoner. Hva er "ekstrem atferd" for eksempel. Er dette ti km/t over fartsgrensen? Femti km/t over fartsgrensen? Lanesplitting i en bevegende kø? Jeg stusser også litt over setningen "...og fire av fem av disse var registrert hos politiet med anmeldelser for vold, narkotika, vinningsforbrytelser eller trafikkforseelser", hvor jeg vil tro at trafikkforseelser sikkert en den største gruppen, samtidig som den blir nevnt sist.

Etter å ha lest artikkelen for første gang satt jeg igjen med inntrykket av at nesten alle som døde i trafikken på MC kjørte som gale og var gamle kjenninger av politiet. Ved nærmere ettertanke tilhører jeg sistnevnte gruppe, da jeg har en trafikkforseelse. En fartsbot som jeg kanskje ikke syntes er av samme kaliber som vold, narkotika og vinningsforbrytelser. :-k

EDIT:
Never mind. Definisjonen var inkludert i den fullstendige rapporten de linket til.
Ekstrematferd er definert som:

- Kjøring uten førerett.
- Kjøring i ruspåvirket tilstand.
- Uansvarlig høy fart (definert som høyere enn grensen for førerkortbeslag).
- Aggressiv atferd (kjøring i forhold til andre sjåfører).

72 av førerene var anmeldt hos politiet, hvor de fleste av dem var for trafikkforhold. 76% av dem var derimot også anmeldt for andre og flere forhold. Kun 24% var kun anmeldt for trafikkforhold. Ganske overraskende tall syntes jeg.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Lord Erik »

Et av de hyggeligere tallene syntes jeg var å se at teknisk feil på motorsykkelen kun i 3% av tilfellene hadde noe med ulykken å gjøre. Dette syntes jeg burde tale ganske klart imot EUs nykker om å innføre periodisk kontroll på motorsykkel.

Også spennende å se at vei og veimiljøet kun forårsaket eller medvirket til ulykken i 6% av tilfellene. Her var de vanligste faktorene grus eller oljesøl i veibanen, og ikke veibanen i seg selv som bidro. Samtidig står det også at veimiljøet hadde betydning for skadeomfanget i 22% av tilfellene. I disse tilfellene var rekkverket den farligste veiinstallasjonen, noe som kanskje kan forbedres hvis man begynner å sette underskinner på rekkverkene eller erstatte det med tilgivende terreng der det er mulig.

Antall drepte på motorsykkel per 10.000 kjøretøy var 1.8. Samme tall for biler var 0.5. Jeg syntes egentlig ikke det var så gale, med tanke på hvor utsatt vi er. 8)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by supermons »

Står litt mer i NMCU sin artikkel, angående hva definisjonen for ekstrem adferd er og litt annet:

http://nmcu.org/analyse-av-d-dsulykker-p-motorsykkel-0

Edit: Så det sto i fulle rapporten også..
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by supermons »

User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by supermons »

User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Northman »

Hehehe, lurer på om onkel hadde fått lov til å kjøre noe sånt i Norge. Ser for meg at noe sånt er for farlig og for dyrt...
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by supermons »

Kunne jo bare kjørt frem og tilbake på E6 og E18 også, alle andre veier er for dårlige :P
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Lord Erik »

Folk hadde begått lovbrudd bare for å være med en tur. ;-)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by supermons »

Solgte MC-reiser uten garanti

og favoritten:
Dieselbiler kan bli forbudt

Herregud, er det ikke snart på tide at de innser at de må gjøre noe med avgiftene for å få folk til å kjøre nyere og mer miljøvennlige biler snart?
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Northman »

La merke til dette når det var i media tidligere i år, vi burde kanskje begynne å følge mer med og sjekke ut firmaer når man handler ting/tjenester på alle fronter. Ingen god utvikling :\
supermons wrote:og favoritten:
Dieselbiler kan bli forbudt

Herregud, er det ikke snart på tide at de innser at de må gjøre noe med avgiftene for å få folk til å kjøre nyere og mer miljøvennlige biler snart?
Nja... Vet ikke helt, har en mistanke om at det de vil gjøre med avgiftene er å sette de opp så de tjener inn mer penger på det. Vil tro det ender likt med drivstoff prisene. Det skal koste, du skal blø så mye som mulig, uten at du dør av det...
It is better to exist unknown to the law.
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Trond_V »

supermons wrote:
og favoritten:
Dieselbiler kan bli forbudt

Herregud, er det ikke snart på tide at de innser at de må gjøre noe med avgiftene for å få folk til å kjøre nyere og mer miljøvennlige biler snart?
Det der er bevisst, styrt politikk fra politikerne sin side. De vet at de har gjort seg avhengige av inntektene fra billistene. Mer bruk av oljepenger, evt øking av det generelle skattenivå på inntekt, er jo et ikke-tema.

Sistnevnte syns jeg hadde vært mest rettferdig. Da bidrar _alle_ like mye, alt etter hvor mye man tjener. Nå er det slik at noen betaler mer enn andre, fordi de tilfeldigvis eier et redskap eler kjøretøy som trenger fossilt brensel for å fungere.
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Jarle »

Faen... Tror jeg må begynne å bli syk og trygdet så jeg får nytt litt av godene jeg betaler inn til før jeg blir pensjonist...
Får vel lite igjen av det da også...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by ToreLo »

User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by knetrom »

Han har på en måte ikke tapt noe, da ;) Men det må vel en amerikaner til for å kjøre en bil med 640 hester og sommerhjul på glatten :P

Edit, var interessant den gjennomgangen av dødsulykkene på MC fra 05 til 09 også. Selv om jeg ville havnet i en risikogruppe pga en fartsbot for 5-6 år siden, så gir jo statistikken et bilde av at MC-førere styrer risikoen i stor grad selv, noe jeg ser på som positivt. Og jeg syns det er ryddig at ekstremadferd knyttet til fart ikke betyr at noen har kjørt 10 km/h over fartsgrensen, da ville rapporten mistet troverdighet blant de fleste som er ute i trafikken.
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by ToreLo »

Pål Anders UlleVålseter

http://ipad.dagbladet.no/2011/12/29/spo ... /19510133/

Ser grom ut den sykkelen hans
Post Reply