"Fake" skilt?
- Ulvinnen
- Posts: 4874
- Joined: 01 May 2007 21:16
- MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell
2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km - Location: Akershus
Re: "Fake" skilt?
Jeg har plastskilt både på MC og bilen uten å ha merket noe til det. Men greit å vite, så får jeg behandle dem forsiktig.
Re: "Fake" skilt?
Kan være at andre forumister er litt mer kreative når det gjelder bøying og brekking for å få det til å se kult ut 

It is better to exist unknown to the law.
- Ulvinnen
- Posts: 4874
- Joined: 01 May 2007 21:16
- MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell
2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km - Location: Akershus
Re: "Fake" skilt?
He he, det kan være noe i det.
-
- Posts: 789
- Joined: 07 Apr 2008 23:24
- MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600
Re: "Fake" skilt?
Jeg har selv ingen erfaring med plastskilt. Dette med at de sprekker var noe jeg leste i en tilsvarende tråd på et bilforum jeg er innom fra tid til annen. Om det er hovedgrunnen skal jeg ikke påstå.Regner med de lever minst like lenge som alu-skilt, når de står i fred i skiltrammer
Har sett et par eksempler der skiltene har sprukket år folk har borret hull i de til festeskruer. Ikke alle som har plass til, eller lyst på fancy skiltrammer

Har sett et par eksempler der skiltene har sprukket år folk har borret hull i de til festeskruer. Ikke alle som har plass til, eller lyst på fancy skiltrammer

- Ulvinnen
- Posts: 4874
- Joined: 01 May 2007 21:16
- MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell
2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km - Location: Akershus
Re: "Fake" skilt?
Jeg har googlet litt. På et forum var det noen som foreslo at myndighetene vil bytte tilbake fordi plastskilt er uleselige (for bomstasjoner f.eks) når de er skitne, mens aluminiumsskilt som har uthevede tall og bokstaver fortsatt kan leses.Trond_V wrote:Jeg har selv ingen erfaring med plastskilt. Dette med at de sprekker var noe jeg leste i en tilsvarende tråd på et bilforum jeg er innom fra tid til annen. Om det er hovedgrunnen skal jeg ikke påstå.Regner med de lever minst like lenge som alu-skilt, når de står i fred i skiltrammer![]()
Har sett et par eksempler der skiltene har sprukket år folk har borret hull i de til festeskruer. Ikke alle som har plass til, eller lyst på fancy skiltrammer
Kanskje det er en kombinasjon av disse grunnene.
-
- Posts: 789
- Joined: 07 Apr 2008 23:24
- MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600
Re: "Fake" skilt?
Det høres minst like sannsynlig ut som sprekk-teorien jeg fant. De er jo helt flate, og blanke. Sikkert bra med refleksjoner i de.
Var ikke dette med lesbarhet i autopass osv et problem på de aller første "eu-skiltene" også? De med kun en sort ramme rundt.
Var ikke dette med lesbarhet i autopass osv et problem på de aller første "eu-skiltene" også? De med kun en sort ramme rundt.
Re: "Fake" skilt?
Her er årsakene.
http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegve ... key=281092
http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegve ... key=281092
Re: "Fake" skilt?
Artig tråd. For når det gjelder reglene ang. skilt, må Norge rette seg etter EU-lovgivningen....
Var nettopp på biltilsynet i Bergen og spurte om å få kjøpe skilt nr. 3 på bobilen (trenger ett som skal henge på mc-stativet bak på bobilen). Da fikk jeg vite at det kunne jeg ikke, men at jeg kunne tegne meg et skilt på et papp-stykke....!
Damen i skranken kunne fortelle, at EU-regelen sier at skiltet skal være tydelig - men man trenger ikke å kjøpe fabrikk laget eksemplar.
Et mini-skilt kan vel være vanskelig å se reg.nummeret på, men ellers er det "fritt fram"....!
Var nettopp på biltilsynet i Bergen og spurte om å få kjøpe skilt nr. 3 på bobilen (trenger ett som skal henge på mc-stativet bak på bobilen). Da fikk jeg vite at det kunne jeg ikke, men at jeg kunne tegne meg et skilt på et papp-stykke....!
Damen i skranken kunne fortelle, at EU-regelen sier at skiltet skal være tydelig - men man trenger ikke å kjøpe fabrikk laget eksemplar.
Et mini-skilt kan vel være vanskelig å se reg.nummeret på, men ellers er det "fritt fram"....!
Re: "Fake" skilt?
Tviler litt på dette, men ønsker at det er riktig, skulle gjerne sett de reglenerufse wrote:Artig tråd. For når det gjelder reglene ang. skilt, må Norge rette seg etter EU-lovgivningen....
Var nettopp på biltilsynet i Bergen og spurte om å få kjøpe skilt nr. 3 på bobilen (trenger ett som skal henge på mc-stativet bak på bobilen). Da fikk jeg vite at det kunne jeg ikke, men at jeg kunne tegne meg et skilt på et papp-stykke....!
Damen i skranken kunne fortelle, at EU-regelen sier at skiltet skal være tydelig - men man trenger ikke å kjøpe fabrikk laget eksemplar.
Et mini-skilt kan vel være vanskelig å se reg.nummeret på, men ellers er det "fritt fram"....!

It is better to exist unknown to the law.
Re: "Fake" skilt?
Han har nok rett. Men det fordrer at man har de pålagte skilter, utstedt av biltilsynet, montert på ordinær plass framme og bak på bilen.
Om man har et krokmontert sykkelstativ eller andre greier montert som skygger for sikten til det ordinære skiltet er det visstnok bare å lage seg et skilt som han beskriver.
Men igjen: det fordrer at kjøretøyet har foreskrevne skilter montert.
Om man har et krokmontert sykkelstativ eller andre greier montert som skygger for sikten til det ordinære skiltet er det visstnok bare å lage seg et skilt som han beskriver.
Men igjen: det fordrer at kjøretøyet har foreskrevne skilter montert.