Nybakt MC-fører trenger råd om kjøp

Prat om tung MC.
Post Reply
FilFlu
Posts: 25
Joined: 16 Apr 2011 19:06
MC: Honda Hornet 600, 2002

Nybakt MC-fører trenger råd om kjøp

Post by FilFlu »

Hei!

Da har våret kommet og jeg har planer om å kjøpe min første sykkel.
Jeg skal kjøpe brukt og lurer litt på om det er noe jeg bør være spesielt obs på? Spesielle deler jeg bør sjekke? Noe spesielt jeg bør få vite av selger? Når har en sykkel gått mye? Når har en sykkel gått mye og hvilke deler er det da som ofte må byttes?

Gjerne kom med tips og triks :)
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: Nybakt MC-fører trenger råd om kjøp

Post by bzzlink »

1. Er sykkelen ren? Hvis selger ikke har fått seg selv til å vaske den når han skal selge den engang, så sier det litt om resten av vedlikeholdet også.
2. Er service heftet fulgt? Spør når neste service er, og hva som skal gjøres da. (Sjekk det selvfølgelig opp selv i service heftet) Vet eierne det? Drar han på det, eller sier at det bare er vanlig service når det i virkeligheten er storservice?
3. Peil olje. Dette sier mye om eieren, har han passet på at det ligger oppunder maks merket? Samme med bremseveske.
4. Bremser. Sjekk hvor mye som er igjen av klossene (ta med lommelykt) Video her for hvordan klosser ser ut.
5. Drev. Sjekk at det ikke er slitte drev, de skal byttes likt med kjede, så er drevene slitt, så vet du at kjedet er slitt også. Når de blir slitt blir det tennene haifinne aktig som på dette bildet
Image

6. Vognkort. Sjekk at sykkelen er registrert på den som du kjøper den av. Og be om legg når man inngår kontrakt, man vet aldri, og kjekt å være føre var. Sjekk at det er riktig HK antall og at eventuelt ombygginger er godkjent i vognkortet.
7. Clutch. Sett sykkelen i 4. gir og prøv å kjør igang uten å bruke gass. Dersom clutchen er slitt så vil du merke sluringen før motoren kvæles.
8. Dekk. Se om dekkene er slitte. Selv om det er igjen mønster, så kan bakdekket være såpass slitt på midten at det er ubehagelig å kjøre med. Sjekk om det er slitt helt ut i kanten på dekket eller som det er chicken strips. Pek isåfall på eieren og le av ham \:D/
Image
9. Ellers tar du kontrollen som står i teoriboka til lappen, og sjekker for slark lekkasjer osv som beskrevet der.
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Nybakt MC-fører trenger råd om kjøp

Post by supermons »

Vedlikehold er mye viktigere enn kilometerstand på en motorsykkel. Heller en som har gått litt mer og er godt vedlikeholdt enn en som har gått kort med dårlig tilsyn. Men selvsagt alt med måte.

Hva slags sykler ser du på?
FilFlu
Posts: 25
Joined: 16 Apr 2011 19:06
MC: Honda Hornet 600, 2002

Re: Nybakt MC-fører trenger råd om kjøp

Post by FilFlu »

Tusen takk for informativ og utfyllende svar, "bzzlink". Dette vil komme til bruk.
"supermons": Hva er "litt mer"? Er 55 000 km mye? (2000 modell)
Jeg har dessverre bare lov til å kjøre 34 HK fram til neste år. Markedet for disse syklene er noe begrenset ser jeg. Sjekket ut litt om supermotard, men slo fra meg tanken da jeg ønsker å ha muligheten til å dra på lengre turer. Er stor fan av Honda Hornet. Har også sett på noen R-sykler. Ninja 250, R6, GSXR. Noe formeninger?
User avatar
Trixie_basics
Posts: 83
Joined: 09 Sep 2009 22:55
MC: Suzuki GSX1300R '09

Re: Nybakt MC-fører trenger råd om kjøp

Post by Trixie_basics »

Kjørte mine to første sesonger på Hornet, den kan trygt anbefales. Veldig gode råd du fikk over, ingenting å tilføre der... Lykke til!!
Suzuki GSX1300R ' 09

X: Suxuki TL1000R '01 - 18 000 livsfarlige km (2014-2016)
X: BMW K1200S '06 - 41 000 flotte km på tur (2011-2014)
X: Honda CB600FS '02 - 17 000 trofaste kilometer (2009-2011)
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: Nybakt MC-fører trenger råd om kjøp

Post by herkit »

FilFlu wrote:"supermons": Hva er "litt mer"? Er 55 000 km mye? (2000 modell)
55000 på en 2000 modell høres ganske gjennomsnittlig ut, man bør kjøre minimum 5000 per sesong om man liker å kjøre sykkel :)
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Nybakt MC-fører trenger råd om kjøp

Post by KiM »

herkit wrote:55000 på en 2000 modell høres ganske gjennomsnittlig ut, man bør kjøre minimum 5000 per sesong om man liker å kjøre sykkel :)
Jeg liker å kjøre sykkel, men kom ikke i 5000 i 2010 av den grunn ;) Dog kjørte jeg 8500 året før ;)

Men det finnes jo 2000-modeller som bare har kjørt 30-40 000 også, uten at de stiger sykt i pris av den grunn. Finner du en av de, så vil jeg tørre påstå at det er en fordel. Mener også at man bør se kilometerstanden i sammenheng med hvilken sykkel det faktisk er, og selvfølgelig (som nevnt over) at vedlikehold har blitt fulgt.
ingen KiM, ingen kos
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: Nybakt MC-fører trenger råd om kjøp

Post by herkit »

KiM wrote:
herkit wrote:55000 på en 2000 modell høres ganske gjennomsnittlig ut, man bør kjøre minimum 5000 per sesong om man liker å kjøre sykkel :)
Jeg liker å kjøre sykkel, men kom ikke i 5000 i 2010 av den grunn ;) Dog kjørte jeg 8500 året før ;)
Da liker du det ikkje nok ;) Hadde ingen problem å nå nesten 7000 til tross for at sesongen min begynte føst 10. mai ;)
Post Reply