Papirer og slikt ved kjøp av lett mc!

Prat om lett MC.
Post Reply
imtheman
Posts: 5
Joined: 28 Feb 2012 18:43

Papirer og slikt ved kjøp av lett mc!

Post by imtheman »

Hei. Jeg har søkt litt rundt på nettet og finner ikke svar på dette, mulig jeg er dårlig til å søke?
Uansett, jeg er 15 år(16 i år) og har tatt TGK og Mc-Kurs. Skal ha lett mc, Honda Rebel 125cc. Det jeg lurer på er, la oss si prisen er 20k, og jeg kommer med disse og prøver sykkelen. Sykkelen er bra, og jeg vil ha den. Og gir pengene.
Til spørsmålet: Hva av papirer må jeg/h*n jeg kjøper den av fylle ut? Fint hvis noen kan lage en liste av hva jeg/h*n må ordne å ha med til dagen jeg henter den.Takk hvis noen vil svare! :)
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: Papirer og slikt ved kjøp av lett mc!

Post by herkit »

Salgsmelding, (Vognkortet del 2) http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og ... lgsmelding. Du må passe å få med deg den når du har betalt, ferdig utfylt og med signatur (sjekk opp mot selgers id). Ikkje stol på at selger leverer den inn.
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Papirer og slikt ved kjøp av lett mc!

Post by Jarle »

Ved salg/kjøp av kjøretøy er det greit å ha med en salgskontrakt og egen salgsmelding.
Hvis selger/kjøper insisterer på å levere inn salgsmeldingen selv (vognkort del 2), så har dere ett eksemplar hver.
Da er det ryddig og greit.
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
imtheman
Posts: 5
Joined: 28 Feb 2012 18:43

Re: Papirer og slikt ved kjøp av lett mc!

Post by imtheman »

ok, så det eneste jeg trenger å ha med meg er 2 kopier? av salgsmelding og penger? :)
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: Papirer og slikt ved kjøp av lett mc!

Post by herkit »

Pengene bør vel ikkje være kopi ;-)

Jarle har rett, man bør og sjølvsagt ha salgskontrakt i to eksemplarer, her er et forslag til kontrakt: http://forbrukerportalen.no/Publikasjon ... elkontrakt.

Ser faktisk i den forrige linken eg la inn at salgsmelding er selgers ansvar å sende inn, så du kan vel ikkje kreve å få levere den inn sjølv. Har aldri hørt om dobbelt sett salgsmelding, men det er kansje mulig? Så lenge du får med deg sykkelen når du har betalt og du har salgskontrakt med kvittering på at selger har mottatt pengene så er det nok ikkje et problem.
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Papirer og slikt ved kjøp av lett mc!

Post by Jarle »

Jeg gjør det alltid ved salg ihvertfall...
Da er begge parter sikret, både den ene og den andre veien...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
imtheman
Posts: 5
Joined: 28 Feb 2012 18:43

Re: Papirer og slikt ved kjøp av lett mc!

Post by imtheman »

herkit wrote:Pengene bør vel ikkje være kopi ;-)

Jarle har rett, man bør og sjølvsagt ha salgskontrakt i to eksemplarer, her er et forslag til kontrakt: http://forbrukerportalen.no/Publikasjon ... elkontrakt.

Ser faktisk i den forrige linken eg la inn at salgsmelding er selgers ansvar å sende inn, så du kan vel ikkje kreve å få levere den inn sjølv. Har aldri hørt om dobbelt sett salgsmelding, men det er kansje mulig? Så lenge du får med deg sykkelen når du har betalt og du har salgskontrakt med kvittering på at selger har mottatt pengene så er det nok ikkje et problem.
Hehe, men si jeg ringer og avtaler hvordan jeg skal betale da. Så tar jeg med salgsmelding og fyller ut denne med hun jeg kjøper den av. det er en 1997 modell Honda rebel :) ALT er fikset på den i 2010. Da koster det 1530 i omreg, hvis jeg ikke tar feil? Vurderte racing sykkel lenge, men denne var så fin, må bare ha den :)
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Papirer og slikt ved kjøp av lett mc!

Post by Jarle »

Er det ikke mer en 20k ca, så har du det i cash. Lettere å prute litt da også.
Omreg. avgiften er 1.530,- ja. Dette får du jo egen regning på.
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Post Reply