Ødelagt ladespole, igjen..... Gpz600r 1986

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
speed300

Ødelagt ladespole, igjen..... Gpz600r 1986

Post by speed300 »

Hei. I dag røk ladespolen igjen, sist gang var i sommer ca 500 - 600 mil siden. Så det er tydeligvis noe mer galt enn bare ladespolen, og jeg trenger tips til hva det kan være som forutsaker at spolen ryker. Jeg tar under å skriver hva som har blitt gjort de siste ukene.

Jeg har hatt litt problemer med fjernlys, lys i instrumentne og viften på sykklen, fikk ikke fikset dette i høst så for 2uker siden så kjørte jeg en liten runde bare for å teste litt hva som måtte gjøres i løpet av våren. Under testturen viste det seg også at sykklen fusket, tente kun av og til på alle sylinderen, samt at nettopp fjernlys, instrumentlys og viften ikke funket, men sykkelen ladet helt fint (ca 14 volt ladestrøm). dette er sist gang jeg kan bekrefte at sykkelen ladet som den skulle.

Jeg startet forige helg med vårklargjøringen og begynte å flikke på det elektriske, fikk fikset lysene. Bryteren på rattet funket ikke så koblet det utenom den slik at lyset kommer automatisk på når jeg skrur på tenningen. Viften fikk jeg ikke til å virke så koblet den opp på nytt, ledning fra batteriet innom en manuell bryter og den funker nå fint. Etter at alt var koblet til der hvor det skulle være så forsøkte jeg å starte sykkelen, men starteren ville ikke gå rundt, og det tok ikke lang tid før det luket svidd, det viste seg å komme fra ledningene som gikk inn til den ene coilen. Ledningene som går til coilen hadde smeltet :? . Fant ut at jeg hadde koblet ledningene feil på den og rettet det opp og startet sykkelen, men da viste det seg at sykkelen bare svev på 2 sylindere og jeg konkluderte med at coilen var ødelagt som følge at at jeg var idiot nok til å koble den opp feil. :(

Jeg var i dag og kjøpte ny coil, olje og plugger og fikk byttet det. Etter at alt ble byttet startet sykkelen rett opp, og svev pent med god respons. Det var sån tålig vær i dag så jeg valgte og ta en tur for å teste hvordan den var etter den lille servicen, og alt så ut til å fungere bra. Alle lys virket og den tennte på alle sylinderene. jeg merket ikke at noe var galt før ca 7km da jeg stoppet på en bensinstasjon for å fylle bensin, når jeg skulle starte igjen var det ikke nok strøm til å klare å dra rundt motoren, jeg trillet den igang og sjekket spenningen. på 4tusen omdreininger så var ikke spenningen mer enn ca 12 volt :( . Jeg må også legge til at jeg hadde (uten å vite det) kjørt med viften på helt til jeg kom til bensinstasjonen, men hvis ladespolen hadde fungert så burde jo ikke viften klare og tappe bateriet?? Og da er vi der hvor den står i dag.

Så da har dere oversikt over hva som har blidt gjort fra sist gang jeg kan bekrefte at ladespolen virket.
Jeg sjekket spolen i dag og jeg måler uendelig motstand mellom 2 av kombinasjonene av de gule ledningene fra spolen, og 1ohm mellom den siste kombinasjonen. Jeg måler også uendelig motstand mellom alle ledningene og jord. Spolen er ca 7-8 mnd gammel, og er en erstatningsspole link: http://www.ebay.com/itm/OEM-Replacement ... 1658wt_952

Noen som har noen ide om hva som forutsaker at ladespolen nå ryker for andre gang?
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Re: Ødelagt ladespole, igjen..... Gpz600r 1986

Post by tshansen »

:-k Her må jeg rett og slett innrømme at jeg har veldig liten anelse om hva porblemet kan være. Satser på at noen med litt mere kunnskap svarer på dette spm :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
AJSm20
MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20

Post by AJSm20 »

Kawa GPZ600 har en uregulert vekselstrømdynamo med faste magneter. Dette ladesystemet fungerer på den måten at dynamoen lader det maksimale den klarer til enhver tid, og "overskuddsstrømmen", dvs. det dynamoen generer utover ca. 14.6 volt batterispenning, blir kjørt til gods av spenningsregulatoren. Dette i motsetning til "ordentlige" regulerte dynamoer med feltspoler istedet for faste magneter, hvor regulatoren reduserer ladestrømmen fra dynamoen ved å redusere strømmen gjennom feltspolen som får dynamoen til å produsere strøm. Kort og enkelt fortalt, håper det er forståelig.

Dynamoen med faste magneter vil som sagt produsere maks effekt hele tiden. Hvor mye den produserer vil avhenge kun av turtallet. Mer turtall=mer effekt, helt til dynamoen går "i metning" ved høyt turtall og ikke klarer å levere mer. At dynamoen leverer konstant maks effekt gjør at den går varm. Veldig varm. Hele tiden. I tillegg går den i motorolje. Varm motorolje. Som inneholder syrer og metallspon. Ikke bra. Men sett fra produsentens side er det flere gode grunner til å bruke slike dynamoer med faste magneter: det er billig, det holder ut garantitiden, det er enkelt, det sparer plass. Det er veldig vanlig at motorsykler har slike vekselstrømsdynamoer med faste magneter. Kun i de tilfeller hvor ingeniørene har hatt et ord med i laget kan man se at "ordentlige" regulerte dynamoer er valgt. Større BMW'er Guzzi'er, store tursykler har gjerne slike. Og alle biler selvfølgelig.

Det er ikke uvanlig at dynamoer med faste magneter har kort levetid. De som er viklet om eller tredjepartsdeler som den på linken du viste til, vil kunne være av suspekt kvalitet. Nå hva kan du gjøre selv for å få en slik dynamo til å holde lenge(r)?

1) Sørg for at det elektriske anlegget er i orden. Ingen dårlige kontakter, ingen skitt og korrosjon. Batteriet må være tipp-topp.
2) Skift olje og filter ofte (maks 3000-5000 km). Ikke la gammel olje stå i motoren over vinteren.
3) Må du bytte dynamoen, hold deg helst til originalvarer. Vær veldig nøye med å legge alle kabler riktig, slik at de ikke slenger/gnisser.
4) Kryss fingrene.

Lykke til, jeg føler med deg.
speed300

Post by speed300 »

AJSm20 wrote:Kawa GPZ600 har en uregulert vekselstrømdynamo med faste magneter. Dette ladesystemet fungerer på den måten at dynamoen lader det maksimale den klarer til enhver tid, og "overskuddsstrømmen", dvs. det dynamoen generer utover ca. 14.6 volt batterispenning, blir kjørt til gods av spenningsregulatoren. Dette i motsetning til "ordentlige" regulerte dynamoer med feltspoler istedet for faste magneter, hvor regulatoren reduserer ladestrømmen fra dynamoen ved å redusere strømmen gjennom feltspolen som får dynamoen til å produsere strøm. Kort og enkelt fortalt, håper det er forståelig.

Dynamoen med faste magneter vil som sagt produsere maks effekt hele tiden. Hvor mye den produserer vil avhenge kun av turtallet. Mer turtall=mer effekt, helt til dynamoen går "i metning" ved høyt turtall og ikke klarer å levere mer. At dynamoen leverer konstant maks effekt gjør at den går varm. Veldig varm. Hele tiden. I tillegg går den i motorolje. Varm motorolje. Som inneholder syrer og metallspon. Ikke bra. Men sett fra produsentens side er det flere gode grunner til å bruke slike dynamoer med faste magneter: det er billig, det holder ut garantitiden, det er enkelt, det sparer plass. Det er veldig vanlig at motorsykler har slike vekselstrømsdynamoer med faste magneter. Kun i de tilfeller hvor ingeniørene har hatt et ord med i laget kan man se at "ordentlige" regulerte dynamoer er valgt. Større BMW'er Guzzi'er, store tursykler har gjerne slike. Og alle biler selvfølgelig.

Det er ikke uvanlig at dynamoer med faste magneter har kort levetid. De som er viklet om eller tredjepartsdeler som den på linken du viste til, vil kunne være av suspekt kvalitet. Nå hva kan du gjøre selv for å få en slik dynamo til å holde lenge(r)?

1) Sørg for at det elektriske anlegget er i orden. Ingen dårlige kontakter, ingen skitt og korrosjon. Batteriet må være tipp-topp.
2) Skift olje og filter ofte (maks 3000-5000 km). Ikke la gammel olje stå i motoren over vinteren.
3) Må du bytte dynamoen, hold deg helst til originalvarer. Vær veldig nøye med å legge alle kabler riktig, slik at de ikke slenger/gnisser.
4) Kryss fingrene.

Lykke til, jeg føler med deg.
Ladespolen går ikke i olje, det er helt tørt der hvor svinghjul og spolen står. På sykkelen så står spolen bak svinghjulet som er magnetisk.

Batteriet mitt er tipp topp (holder 12,7volt når det er oppladet), men ettersom jeg hadde drevet på med det elektriske en god stund (av og på med lys osv) så var det nok tappet litt ned før jeg begynte og kjøre, kan dette være grunnen for at spolen røk, når jeg i tillegg hadde på viften? Blir det for mye last og drive alt elektrisk samt lade batteriet? :shock:

En ting jeg lurer på er hvordan dårlige kontakter, ødelagt elektrisk utstyr kan skade dynamoen, det er jo sikringer på alle kretsene, så hvis noe trekker mer strøm enn det skal så ryker jo bare sikringen, eller... slik den er nå så er det jo ting som ikke fungerer (lysbryteren på høyre side, et par pærer, regulatoren til viften, samt at tenningslåsen er koblet om da den egentlig hører til en amerikansk modell), og det elektriske anlegget er jo slitt, (er tross alt 26 år gammelt). Kan den coilen som kortsluttet være grunnen, den smeltet jo to av kablene (de som går til start/stop switchen).. Men motoren var ikke igang når dette skjedde, så ser liksom ikke hvordan det kan skade dynamoen, det rare var at ingen sikring røk når coilen kortsluttet... :?

Jeg har latt gammel olje stå i motoren over vinteren, men dette påvirker vel ikke spolen da spoler ikke ligger i oljebad?

Bør jeg bytte regulatoren også? Jeg måler terskelspenning på ca 600 mV på alle diodene, og den leder bare strøm den ene veien; så den skal jo være ok.

Tviler på at jeg kommer til å kjøpe ny original da den nesten koster halvparten av sykkelens verdi :P

Tror dere jeg har sjanse for å komme noen vei med garantien, den er jo tross alt bare 7-8 mnd gammel.
AJSm20
1955 AJS model 20

Post by AJSm20 »

Hvis dynamoen ikke går i olje er det bra, desto større sjanse for at den holder lenger.

Dårlige kontakter er aldri bra. Du vil få spenningsforskjeller, varmgang i koblinger, mer korrosjon. Elektronikk liker ikke spenningsvariasjoner og kan ta skade. Det er ikke uvanlig at regulatoren ryker sammen med dynamoen forresten. Sikringer har ikke noe med dette å gjøre, de er der bare for å hindre at noe brenner opp eller at batteriet skades hvis strømmen kortsluttes til gods.

Mye last i perioder vil ikke knekke dynamoen plutselig, men et konstant dårlig batteri vil øke belastningen på den, fordi spenningen ut av dynamoen vil være lavere og strømmen høyere når batterispenningen er veldig lav. Dette fører til økt varmgang i dynamospolene. 12,8 volt er normal "tomgangsspenning" på et bra 12-volt blybatteri, etter at det har stått ca. ett døgn etter siste lading.

Det jeg hadde gjort i ditt tilfelle er først å få orden på ledningsnettet. Alt må virke, ingen frynsete ledninger eller dårlige kontakter. Skaff en verkstedshåndbok og/eller et koblingsskjema og finn ut hvordan ting skal være koblet. Haynes har håndbok til denne sykkelen ser jeg. Du har åpenbart målt at dynamoen ikke er kortsluttet til gods og at det er gjennomgang i fasene, det er bra. Mer kan du ikke gjøre der uten mer informasjon fra fabrikken.

Start nå opp, slå av alle lys, og mål spenningen på batteriet, er den mellom ca. 14.4-14.7 volt fungerer ladingen. Hvis ikke, sjekk i verkstedshåndboken hvordan du måler dynamoen. På selve dynamoledningen (frakoblet) skal det være mulig å måle vekselstrøm på ca. 50-80 volt mellom fasene, men dette avhenger av type og modell og bør stå beskrevet i en god verkstedshåndbok. Har du korrekt spenning ut på dynamoen er regulatoren neste. Disse kan være vanskelige (umulige) å måle. Like greit å bytte til en ny/brukt. Kjøp på eBay.co.uk, ikke i Norge.

Ang. garanti vet jeg ikke, men elektriske problemer er svært vanlige etter vinteropplag, så jeg har en mistanke om at selger ikke vil være altfor imøtekommende. Men du kan jo prøve da.

.
speed300

Post by speed300 »

AJSm20 wrote:Hvis dynamoen ikke går i olje er det bra, desto større sjanse for at den holder lenger.

Dårlige kontakter er aldri bra. Du vil få spenningsforskjeller, varmgang i koblinger, mer korrosjon. Elektronikk liker ikke spenningsvariasjoner og kan ta skade. Det er ikke uvanlig at regulatoren ryker sammen med dynamoen forresten. Sikringer har ikke noe med dette å gjøre, de er der bare for å hindre at noe brenner opp eller at batteriet skades hvis strømmen kortsluttes til gods.

Mye last i perioder vil ikke knekke dynamoen plutselig, men et konstant dårlig batteri vil øke belastningen på den, fordi spenningen ut av dynamoen vil være lavere og strømmen høyere når batterispenningen er veldig lav. Dette fører til økt varmgang i dynamospolene. 12,8 volt er normal "tomgangsspenning" på et bra 12-volt blybatteri, etter at det har stått ca. ett døgn etter siste lading.

Det jeg hadde gjort i ditt tilfelle er først å få orden på ledningsnettet. Alt må virke, ingen frynsete ledninger eller dårlige kontakter. Skaff en verkstedshåndbok og/eller et koblingsskjema og finn ut hvordan ting skal være koblet. Haynes har håndbok til denne sykkelen ser jeg. Du har åpenbart målt at dynamoen ikke er kortsluttet til gods og at det er gjennomgang i fasene, det er bra. Mer kan du ikke gjøre der uten mer informasjon fra fabrikken.

Start nå opp, slå av alle lys, og mål spenningen på batteriet, er den mellom ca. 14.4-14.7 volt fungerer ladingen. Hvis ikke, sjekk i verkstedshåndboken hvordan du måler dynamoen. På selve dynamoledningen (frakoblet) skal det være mulig å måle vekselstrøm på ca. 50-80 volt mellom fasene, men dette avhenger av type og modell og bør stå beskrevet i en god verkstedshåndbok. Har du korrekt spenning ut på dynamoen er regulatoren neste. Disse kan være vanskelige (umulige) å måle. Like greit å bytte til en ny/brukt. Kjøp på eBay.co.uk, ikke i Norge.

Ang. garanti vet jeg ikke, men elektriske problemer er svært vanlige etter vinteropplag, så jeg har en mistanke om at selger ikke vil være altfor imøtekommende. Men du kan jo prøve da.

.
Får ta en gjennomgang av elnettet. :/

Jeg har tatt og målt motstanden mellom fasene, og det er uendelig motstand mellom 2 av 3 faser, 3 fasen har normal motstand på ca 1 ohm. Betyr ikke dette at det ikke er gjennomgang i 2 faser, men gjennomgang i kun 1?, bør jeg starte den og måle spenning i tillegg (litt styr da innslaget på startmotoren ikke er helt i orden og den må trilles igang), eller holder dette for å konkludere med at spolen er ødelagt? sykkelen lader nesten ikke i det hele tatt, ladestrømen var på ca 12 volt.
AJSm20
1955 AJS model 20

Post by AJSm20 »

...jeg har tatt og målt motstanden mellom fasene, og det er uendelig motstand mellom 2 av 3 faser, 3 fasen har normal motstand på ca 1 ohm.
Åja. Jeg misforstod det du skrev i første post. Da virker det som om statoren er defekt dessverre. Hvis du er sikker på at du har målt riktig da. Er det tre ledninger som går ut? Det er i så fall de tre fasene, og det skal være forbindelse mellom dem, men ikke fra dem til gods.
Post Reply