Ulyd/risting under akselerasjon

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
FredrikGyberg
MC: Kawasaki GPz600R 1986

Ulyd/risting under akselerasjon

Post by FredrikGyberg »

Har problemer med at det kommer en stygg lyd og rister ganske kraftig når jeg akselererer, spesielt med hardt pådrag på høyt turtall, men av og til også ved middels pådrag og moderate turtall. Lyden kommer i alle gir, men det som er litt rart er at lyden/ristingen ikke alltid kommer, av og til når jeg akselererer så går den silkemykt, jeg klarer heller ikke å gjenskape lyden/ristingen uten at motoren får belastning (dermed veldig vanskelig å feilsøke). Det høres ut som om et tannhjul spinner/drev og kjede slipper, men turtallet er stabilt og den drar fint gjennom girene, det er med andre ord ikke noe effekt tap når ristingen/ulyden oppstår, eller at motoren mister kontakten med bakhjulet.

Problemet oppsto plutselig (slutten av sesongen i fjord), men når det oppsto så trodde jeg bare at det var fordi kjede og drev var helt utslitt (manglet et par tenner osv). Jeg har nå byttet kjede og drev, men lyden/ristingen er der fortsatt.

Det eneste jeg vet at er galt med motoren er at starterclutchen ikke virker/virker av og til.

Jeg har også byttet lageret i bakdrevhubben da det var dårlig.

Motoren har gått ca 90 000km.

Håper på at noen har noen ideer til hva som kan være galt.
Haugee
MC: Ktm exc 125 2008

Re: Ulyd/risting under akselerasjon

Post by Haugee »

Kan hende det er ballansedrev som er røke i motoren om det er det i desse motorene? :)
FredrikGyberg
MC: Kawasaki GPz600R 1986

Post by FredrikGyberg »

Haugee wrote:Kan hende det er ballansedrev som er røke i motoren om det er det i desse motorene? :)
Hum.. ja kanskje, men når jeg byttet olje så jeg ikke noe stålspon, og hvis balansedrev er røket så bør den vel riste når jeg går av gassen også, og riste uten belastning ;-) . Den rister og lager hakkelyd/ulyd kun under akselerasjon, nesten hver eneste gang, det hender at den går silkemykt :? .
Haugee
MC: Ktm exc 125 2008

Post by Haugee »

Ikkje bra! Eg er ikkje så veldig flink på motorer, men eg hadde ein Aprilia rs ein gong og når ballansedreva hadde røke på den så ristet den noe sjukt!
Kan være slark eller noke?
Post Reply