Stramming av bakdemper.

Prat om tung MC.
Post Reply
Markn01
Posts: 24
Joined: 23 Sep 2008 19:34
MC: SUZUKI GSX-R 1000 K9
Location: MOSJØEN

Stramming av bakdemper.

Post by Markn01 »

Hvordan strammer jeg bakdemper på sykkelen? Der er 3 muligheter jeg ser. 1 skruv nede og en skruv oppe på demperen, der du kan vri den enten til S eller - H.
Men så har man jo riller på demperen og 2 stk "muttere" på selve demperen.
Jeg er så å si NY på dette med tung mc ! \:D/
User avatar
Bergersen
Posts: 73
Joined: 28 Aug 2011 18:29
MC: 09 Yamaha R6
10 Husaberg FS570 (solgt)
Location: Hadeland

Re: Stramming av bakdemper.

Post by Bergersen »

Markn01 wrote:Hvordan strammer jeg bakdemper på sykkelen? Der er 3 muligheter jeg ser. 1 skruv nede og en skruv oppe på demperen, der du kan vri den enten til S eller - H.
Men så har man jo riller på demperen og 2 stk "muttere" på selve demperen.
Jeg er så å si NY på dette med tung mc ! \:D/
De muttrene på selve demperen kan du justere høyden/forspenningen på sykkelen. Den nederste fungerer som en låsemutter og den må du løsne først før du får skrudd på den andre for og skru høyden opp/ned. De to andre, den nede og den oppe er for og justere kompresjon og returdemping:-) Den på toppen pleier og være retur og den i bunn kompresjon. Vil tro S- står for soft og H står for hard.

Rask forklaring:
Kompresjon - Hvor raskt demperen/fjæra klemmes sammen når du treffer en dump.
Returdemping - Hvor rask demperen "spretter" opp igjen.

Så hvis jeg forstår det rett er det kompresjonen du må justere på. Men husk og notere deg hva demperjusteringene sto på før du begynner i tillfelle du justerer deg helt bort;-) Det gjør du enklest ved og skru fra der den står nå og mot en av sidene og telle hvor mange knepp det er.
Markn01
Posts: 24
Joined: 23 Sep 2008 19:34
MC: SUZUKI GSX-R 1000 K9
Location: MOSJØEN

Re: Stramming av bakdemper.

Post by Markn01 »

For å si det slik. Sykkelen virker å være ekstremt lett på bakdemperen da jeg som påsitter hører plasten tar i dekket. ved fartdumpere og eller pådrag.
Markn01
Posts: 24
Joined: 23 Sep 2008 19:34
MC: SUZUKI GSX-R 1000 K9
Location: MOSJØEN

Re: Stramming av bakdemper.

Post by Markn01 »

Jeg stilte på den i bunn men ble ikke forskjell. Da må jeg vell sette hekken i lufta for å få strammet selve demperen. :-k
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Stramming av bakdemper.

Post by Babelfisken »

Høres ut som om du har lite demping og myk fjær.
Uten kompresjonsdemping er det bare fjæren som holder igjen og da vil den bunne mye lettere.
Bakhjulet må ikke opp fra bakken. Forspenning kan justeres med sykkel på sidestøtte, men det er nyttig å kunne løfte bakenden i luften for måling, se nedenfor.

Du bør nok stramme forspenningen, altså de store mutterene på selve dempesylinder nedover og antagelig kompresjon som sitter på toppen.
Har liten erfaring med å se/kjenne på kompresjonsdemping men retur skal du stramme så du ser/merker at bakenden siger mer enn spretter opp og den skal ikke synke sammen igjen. Da snakker jeg om bevegelsen du får når du står bak og legger full vekt og presser ned og slipper opp. Kompresjon vil du merke på treghet/motstand/stumphet. Fjær skal stilles inn så du får rett sag og ride height. Sag er hvor mye fjæring synker sammen fra bakhjul i luften til sykkel står av seg selv uten fører. Ride height er hvor mye den synker sammen med fører på. Husker ikke tallene nå men ca 10mm sag og ca 30mm ride height er et utgangspunkt. Stramming av fjær endrer høyden (under kjøring) men bare som en uønsket effekt av forspenningsjustering. Målene er typisk tatt fra bakhjulsbolt og opp til et fast punkt på bakenden av sykkel.

At du skraper i plast tyder på en av to: At demper er gåen eller at fjær er alt for myk for din vekt.
Markn01
Posts: 24
Joined: 23 Sep 2008 19:34
MC: SUZUKI GSX-R 1000 K9
Location: MOSJØEN

Re: Stramming av bakdemper.

Post by Markn01 »

Har lett google rundt for å finne en norsk nettbutikk som selger deler? Men hvor i all verden finner jeg deler? Ebay er ikke aktuelt i mitt tilfelle da mine nettkunnskaper en på bånn :-#
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Stramming av bakdemper.

Post by ToreLo »

Fiks deg en konto hos paypal så går ebay lekende lett :)
Markn01
Posts: 24
Joined: 23 Sep 2008 19:34
MC: SUZUKI GSX-R 1000 K9
Location: MOSJØEN

Re: Stramming av bakdemper.

Post by Markn01 »

Hvor i all verden får jeg opp den overeste taggete bolten? Han sitter jo som støpt.. Må man ha spesialverktøy? :-s
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Stramming av bakdemper.

Post by Babelfisken »

Markn01 wrote:Hvor i all verden får jeg opp den overeste taggete bolten? Han sitter jo som støpt.. Må man ha spesialverktøy? :-s
Spesialverktøy er greit å ha ja. Bør følge med i verktøysettet. Ellers er det mange som bruker en stor skrutrekker eller liknende og hammer for å slå de ringene rundt. Anbefales ikke dersom utseendet er viktig.
Post Reply