Håper på noen gode råd vedr justering/synkronisering av forgassere på min Kawa z900, 1976.
Den har en z1000 motor m/1100 boring og det skal visst være standard z900 forgassere m/KN-filter, dessverre har jeg ikke original filter og boks. (er interresert i å kjøpe

Problemet er når jeg kjører i 50-60 km på en rett strekningen, så går den og "jager", kjenner den trekker og holder igjen. Tomgang er også varierende, merker det spesielt ved køkjøring og den har en rufsete gange og det virker som det er litt forskjell på lyden i de forskjellige pottene. Stopper jeg i et kryss og må ta en rask igangkjøring, "nyser" det i gasseren og noen ganger stopper den.
På høyere turtall så rykker og napper det mellom 7000-9000 rpm.
Har forsøkt meg på en grov synkronisering og fulgt verksted håndboka jeg kjøpte fra MC partner, men der tror jeg det må være en feil i beskrivelsen, hvis det ikke er jeg som misforstår fullstendig. Det står at mann skal justere ned gasstempel slik at "lysåpningen" er 0,7mm, bruk en ståltråd eller wire på 0,7mm og justere til stempelet treffer tråden? For meg er det ikke mulig, justerer jeg de helt ned så er det en åpning på ca drøye 3mm? Det jeg gjorde var å bruke et bor på ca 3,5 mm og justerte alle i samme høyde, men resultatet var at det ikke ble spesielt mye bedre.
Blandingsskrue/lufteskrue har jeg ikke forsøkt å justere på, men ser at de er skrudd ut to tørner. Vet ikke hva grunninnstillingen skal være heller og hva slags justering disse brukes til, jeg tenker at det bare er fintuning etter at grunninnstillingen er gjort.
Hva tror dere, kan problemet være at den får for mager blanding? Hører at det kan smelle/poppe litt i eksosen en sjelden gang, men det er ikke ofte.
Hvis den bør "dyses" opp, hvordan gå jeg frem for å gjøre dette riktig?
Evt ville problemet vært løst med originalt luftfilter.
Til slutt, håper noen kan gi meg en enkel oppskrift på en grov synkronisering av gassere.
Disse problemene ødelegger hele kjøregleden og jeg mister lysten på å ta en tur.....
Ser frem til gode råd

Mvh
Rune