Tanke MC'en med firmabilkort?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Tanke MC'en med firmabilkort?

Post by Galilee »

Jeg har såkalt 'fri bil' dvs firmabil med alle utgifter dekket.

I noen tilfeller, spesielt når jeg skal gjennom Oslo på morgenkvisten så kan det være mye mer praktisk å bruke (privateid) motorsykkel for å kunne kjøre i kollektivfelt.
Det koster en del å gjøre det sånn (ca 200kr hver gang), og da lurte jeg på om det er lov å bruke drifstoffkortet for firmabilen til dette.

Arbeidsgiver er positiv til dette, siden jeg da får mer tid til arbeidsoppgaver istedetfor å sitte i kø, og så sparer firmaet en god del bompenger, km og driftsutgifter på leasingbilen, men de er usikre på hvordan dette blir sett på skattemessig og regnskapsmessig for firmaet.

Arbeidsgiveren KAN jo risikere at jeg fyller på frimakort og raser rundt på heisatur, men på den andre siden så har jeg jo fri bil og kan kjøre så mye fritidsskjøring (med bil) jeg bare lyster for deres regning uansett.

Noen som har noe formening om lovligheten av dette, regnskapsmessig for firmaet, og i forhold til min skatt? Evt. er det noen som har fått til en lignende avtale med arbeidsgiver?

Evt så går det jo kanskje an å kreve vanlig bilgodgjørelse etter skattefrie satser?
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Robin79
MC: Yamaha YZF600 Thundercat 2000mod

Re: Tanke MC'en med firmabilkort?

Post by Robin79 »

Jeg TROR skattemyndighetene er veldig firkantet og driter i om du sparer firmaet for penger. De er i bunn og grunn bare ute etter å skattelegge deg personlig for de "goder" du får fra firmaet. Ingen ting skal være gratis i Norge [-X Men jeg vet ikke hvordan reglene er, men det er bare noe jeg kan tenke meg til :twisted:

Men klart om firmakortet ikke er knyttet opp til bilen (det er mange kort som er knyttet opp til en spesifikk bil med elektronisk kjørebok og inntasting av km stand på bilen for hvær fylling) så tror jeg at du kan slippe unna med å tanke på sykkelen uten at noen i skatteetaten trenger å vite det.
-X- -98 Yamaha XJ600 Diversion
Nå: 2000, Yamaha YZF600 Thundercat
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Re: Tanke MC'en med firmabilkort?

Post by Galilee »

Da er dette sjekket og svaret er fyfy og smekk på fingrene, bare for å spørre om noe sånt.

Begrunnelsen er at man kunne jo finne på å la noen andre bruke det ANDRE kjøretøyet.
Skrive kilometergodtgjørelse er heller IKKE lov når man har 'fri bil'.
Fylle bensin når man har diselbil blir det også smekk på fingrene av. og også om forbruket på bilen ikke står i forhold til kjørte km.

Så for de som måtte være i en lignende situasjon; skal du ha dekket kjøring uavhengig om du kjører bil eller mc så er løsningen å holde seg til kilometergodgjørelse etter statens satser (skattefritt) eller fast godtgjørelse fra arbeidsgiver (skattbar), og så velge bil eller mc som man lyster.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Post Reply