Lett sykkel for pendling på motorvei?

Prat om lett MC.
QuantyxZ
Posts: 63
Joined: 02 May 2011 22:44
MC: Daelim Roadwin 125 Naked Version
Location: Åsane is the shit <3 Bergen by stolt og kry<3

Re: Lett sykkel for pendling på motorvei?

Post by QuantyxZ »

Hadde jeg vært en voksen mann i 30 åra som skal ha sykkel ville jeg absolutt ha gått for tung sykkel! Lettlappen koster ca 15-20k og tung lappen 20-25 k ca, alt avhengig av hvor mange kjøretimer osv du trenger! nå tok jeg altså en pris av hva det koster om du skulle starta fra blanke ark uten trafikalt grunnkurs og de basistingene. Noen gjør det nok litt billigere, så det er ikke lett og si en sikker pris på lappen når det er veldig individuelt. 6 mil hver vei utgjør 12 mil hver dag, noe som blir 60 mil i uka, da ville jeg valgt bort R sykkelen og gått for en sykkel med litt mer oppreist sittestilling, R sykler er også kjent for å være en rein ballesliter :P. En R sykkel sitter du veldig fremoverlent og smerten får du i korsrygg og håndledd når du da støtter hele overkroppen på håndleddene. En R sykkel er også en god del dyrere å forsikre, prisen kan faktisk bli såpass mye som dobblet fordi de fleste mc ulykker i norge skjer på R sykler og kåpedeler er akkurat ikke veldig billig for ett forsikringsselskap og erstatte heletiden. Så etter min mening vil ikke R sykkel være ett god tilbud når det gjelder pendling. Jeg ville ha gått for en touring eller cruiser, Den typen sykler har man en mye bedre sittestilling for langkjøring og man sitter oppreist og behagelig med strak rett sittestilling. Touringene er også ofte billigere og forsikre fordi folk kjører ikke så mye ''gris'' på denne typen sykler.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=35033629
Her er ett veldig bra alternativ, prisen er i underkant av 50k men den er langt ifra dyr og forsikre og den bruker ikke mye på mila, det er også sotte på ett effektanlegg som gir en GROM lyd, noe som vi gutta digger(og noen jenter :D )
Nå blir nok prisen samla på en ca 75k med denne sykkelen og da regna jeg med 5k i utstyr. Det er en invistering, men en invistering du neppe vil angre på. Jeg tenker som så at når du har begynt og kjøre sykkel og fått ett par timer på den vil du nok oppsøke andre ruter enn til og fra jobb og plutselig har du MC som en fin søndagshobby på en solskinnsdag :D
Don't kill or die tryin;)
kimremme
Posts: 7
Joined: 19 May 2012 23:31

Re: Lett sykkel for pendling på motorvei?

Post by kimremme »

Flott, har et par spørsmål når det gjelder å kjøpe brukt sykkel da jeg er helt grønn.

1. Hva er grei kjørelengde/km stand på en brukt sykkel. (vet at dette avhenger i forhold til års modell) 0 - 100.000 eller?
2. Hvor langt går stortsett en sykkel, holder motoren til 200.000 eller er det langt for en bra behandlet sykkel?
3. Er det noe jeg bør se etter hvis jeg skal kjøpe brukt sykkel? (har god peiling på bil men er vel en del andre ting på en sykkel)

Takker for alle svar :)
kimremme
Posts: 7
Joined: 19 May 2012 23:31

Re: Lett sykkel for pendling på motorvei?

Post by kimremme »

User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Lett sykkel for pendling på motorvei?

Post by ToreLo »

Jeg ville heller kjøpt denne:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=35046274

V-Twin er definivt artige å kjøre med i allefall! SV'en er en veldig populær low budget sportssykkel så du finner masse snæks til dem.

Stort miljø på nettet og. Se http://www.svrider.com/forum/

vet det er mange her inne som har erfaringer med SV'en.
Ersa
Posts: 19
Joined: 19 Mar 2012 22:12
MC: Yamaha YZF R125

Re: Lett sykkel for pendling på motorvei?

Post by Ersa »

Lett lappen koster +/- 20 000, ikke 10 000 :)
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Lett sykkel for pendling på motorvei?

Post by maelling »

En lettsykkel duger til alt, og selv har jeg pendlet med en Suzuki Burgman UH 125 i en 10 års tid, ved siden av tyngre sykler. 125 cc fungerer alldeles fint (selv på lange ferieturer), men er du ute etter holdbarhet, så finn en fin en med 4-takts motor. Japansk er et trygt valg. Selv synes jeg 125cc scooter er flott, siden du får fin vindbeskyttelse og får en 50-60 liter under setet som kommer godt med (pluss eventuelt ekstraboks bak setet). Du bør finne en sykkel med lavest mulig km-stand,såfremt den ser strøken ut også og er velholdt. Det som ser strøkent ut er ofte godt holdt også. En lett MC kan gå rimelig langt, men min blåste motoren ved 36800 km, men tror det skyldes maks turtallsjag over lang tid på min Burgman 125. En 125 blir ofte tynet hardt om du ligger mye på motorvei og på lengre vestlandsturer o.l, selv om jeg har troen på at lett MC generelt kan holde svært lenge :) Men har du A-lappen, kan du jo fint gå for tyngre saker, så får du ned turtallet litt : )

Et lite obs når det gjelder SV 650. Den er etter min mening litt rar å sitte på, siden du sitter så fordømt framoverlent. Den er konstruert noen cm for lang, og er svært lang over tanken av en eller annen grunn. Du ser det lett på bildet også :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Post Reply