Trenger hjelp ang NSR

Prat om lett MC.
Post Reply
Shaun
Posts: 7
Joined: 13 Jul 2012 20:44
MC: Nsr

-Indeed

Trenger hjelp ang NSR

Post by Shaun »

Hei.
Har en Honda nsr 99 mod, tidligere eier byttet til malossi 180 sylinder, så når eksosanlegget tok kvelden for litt siden byttet jeg om til gianelli. Den gikk fint opp til 5000 omdreininger da rister/dirrer den litt. Så når den kommer til 7000+ så rister/dirrer den noe forferdelig.

Trodde først det var pga at den ikke fikk nok bensin så kjøpte 175 og 190 dyse. I starten så gikk den som ett skudd med 175 dysa men etter noen minutter så startet dirringen igjen, bestemte meg for å bytte til 190 når jeg kom hjem da. Tok det rolig å lå på rundt 6000, også kokte den over. Stoppet da, lot den stå litt også byttet jeg til 190 dysen.

Men det ble ikke bedre, ringte til en Mc butikk ( AB motor) som mente at det kunne være eksosventilene, men at jeg måtte ringe tilbake på mandag.

Noen som har opplevd det samme eller lignende?
Eller har råd og tips å komme med ?

Takk for svar.
User avatar
jontosen
Posts: 84
Joined: 09 Jul 2011 20:24
MC: - Cagiva Mito 125 2005
x - Honda NSR 125 1997
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Re: Trenger hjelp ang NSR

Post by jontosen »

Du kan jo prøve å kople ut servoen til eksosventilen og heller kjøyre med den open. Eller ta ut dei ventilane og gå inni og rense den for dritt.
Du kan også gå øve alle motorfesta og sjekke at dei er i orden!
"Being second is to be the first of the ones who lose." - Ayrton Senna
Shaun
Posts: 7
Joined: 13 Jul 2012 20:44
MC: Nsr

-Indeed

Re: Trenger hjelp ang NSR

Post by Shaun »

jontosen wrote:Du kan jo prøve å kople ut servoen til eksosventilen og heller kjøyre med den open. Eller ta ut dei ventilane og gå inni og rense den for dritt.
Du kan også gå øve alle motorfesta og sjekke at dei er i orden!

Er ikke den store mekanikeren, + at tidligere eier har mikset og trikset litt for seg selv.

Har du kunnet ta noen bilder av de kablene du må koble ut for å ventilene til å stå helt åpen ? Så har jeg kunnet sett etter om jeg finner de nede i det rotet under tanken. Har prøvd å lett litt rundt på nettet etter bildet av det hjulet du skal vri for å få de til å stå helt åpne, men finner ikke dette når jeg ser etter, har du kunnet ta noen bilder av dette også ?

Hadde vært fint
:)
User avatar
jontosen
Posts: 84
Joined: 09 Jul 2011 20:24
MC: - Cagiva Mito 125 2005
x - Honda NSR 125 1997
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Re: Trenger hjelp ang NSR

Post by jontosen »

No er det godt øve eit år sida eg solgte NSRn min då. Men kan prøve so godt eg kan å forklare :)
Når du vrir om tenninga so høyre du ein slags mekanisk vrikke lyd. Det er servoen som stille inn eksosventilen. Om du ser unde tanken mens du vrir tenninga so er det eit hjul som vrir seg ein gang med klokka og ein gang mot klokka. Det hjulet står på ein svart "boks", det er servoen. Du berre kopla ut alle ledningane som går til den servoen (meina det berre skal ver ein kontakt). Når du då har kopla den ut, so tar du tak i det "hjulet" og vrir den med klokka, so mykje som du klara. Då skal eksosventilen stå open.

For å rense eksosventilen må du ned i syllinderet. Rett over eksosflensen er det ein svart plate som står "RC Valve" på, det er eksosventilen. Berre skru av heile "boksen" og ta ut ventilbladene. Stikk fingen inni og rensk ut so mykje drit du berre klara. HUSK: syllinderet bør helst ver av, slik at du ungår å få dritt inni.

Vart litt rotete, men håpa du sjønna. Er ikkje verdensmeister i å forklare :roll:
"Being second is to be the first of the ones who lose." - Ayrton Senna
Shaun
Posts: 7
Joined: 13 Jul 2012 20:44
MC: Nsr

-Indeed

Re: Trenger hjelp ang NSR

Post by Shaun »

Skal få tatt av kåpene i kveld, også prøve i morgen.

Når du sier at jeg må ned i sylinderen, mener du da og ta av topplokket ? eller må hele sylinderen av ?


Takk for svar !
User avatar
jontosen
Posts: 84
Joined: 09 Jul 2011 20:24
MC: - Cagiva Mito 125 2005
x - Honda NSR 125 1997
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Re: Trenger hjelp ang NSR

Post by jontosen »

Heile syllen må av blokka. Men berre vist du skal ha ut ventilbladene for å rense.
Skal du berre stille ventilen open, so treng ikkje du gjer noke med sylinderen :)
"Being second is to be the first of the ones who lose." - Ayrton Senna
Shaun
Posts: 7
Joined: 13 Jul 2012 20:44
MC: Nsr

-Indeed

Re: Trenger hjelp ang NSR

Post by Shaun »

Skal rense de i morgen nå, Takker for svar og forklaring !

Vi finner ut hvor bra forklaringer er i morgen, hehehe
User avatar
jontosen
Posts: 84
Joined: 09 Jul 2011 20:24
MC: - Cagiva Mito 125 2005
x - Honda NSR 125 1997
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Re: Trenger hjelp ang NSR

Post by jontosen »

hehe! Du får halde oss oppdatert! :)
Eg e ikkje akkuratt talent i å forklare med eit tastatur :P
"Being second is to be the first of the ones who lose." - Ayrton Senna
Shaun
Posts: 7
Joined: 13 Jul 2012 20:44
MC: Nsr

-Indeed

Re: Trenger hjelp ang NSR

Post by Shaun »

Er det noe jeg bør passe på når jeg tar av sylinderen

f.eks: noe som kommer til å falle ut, renner det mye ut osv ? (har ikke skrudd så mye sykkel før)
User avatar
jontosen
Posts: 84
Joined: 09 Jul 2011 20:24
MC: - Cagiva Mito 125 2005
x - Honda NSR 125 1997
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Re: Trenger hjelp ang NSR

Post by jontosen »

Du må sjølsagt tappe ut alt kjøle vatne. Også må du stappe ein REIN klut rundt råden, slik at ikkje du får drit og slikt nedi veivhuset. Ellers er det ganske rett fram :)
"Being second is to be the first of the ones who lose." - Ayrton Senna
Shaun
Posts: 7
Joined: 13 Jul 2012 20:44
MC: Nsr

-Indeed

Re: Trenger hjelp ang NSR

Post by Shaun »

Har tatt av hele sylinderen nå.
Hvis du ser på venstresiden av sylinderen (når du står med sykkelen mot deg) er det der den rc valve ''boksen'' skal stå ?

Det mangler noe der, vertfall. Kan legge ut bilder senere om ønskelig.
User avatar
jontosen
Posts: 84
Joined: 09 Jul 2011 20:24
MC: - Cagiva Mito 125 2005
x - Honda NSR 125 1997
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Re: Trenger hjelp ang NSR

Post by jontosen »

Ja, der er ein svart plate som står RC-valve. Tar du vekk den plata so ser du eit hjul som wiren frå servoen er kopla til :)
"Being second is to be the first of the ones who lose." - Ayrton Senna
Shaun
Posts: 7
Joined: 13 Jul 2012 20:44
MC: Nsr

-Indeed

Re: Trenger hjelp ang NSR

Post by Shaun »

jontosen wrote:Ja, der er ein svart plate som står RC-valve. Tar du vekk den plata so ser du eit hjul som wiren frå servoen er kopla til :)

Har sendt deg en mld, filen ble for stor for å legge den ut hær.
Er redd for at han som hadde sykkelen før meg har hatt litt for mye ''sjøl'' mekking på sykkelen.
User avatar
jontosen
Posts: 84
Joined: 09 Jul 2011 20:24
MC: - Cagiva Mito 125 2005
x - Honda NSR 125 1997
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Re: Trenger hjelp ang NSR

Post by jontosen »

ihjel mekka NSR er ikkje noke uvanlig fenomen :lol:
Når eg kjøpe min fekk eg den uten luftfilter :roll:
"Being second is to be the first of the ones who lose." - Ayrton Senna
Post Reply