Sikkerhetskontroll Kl. A (Teoretiske del av oppkjøring)

Prat om tung MC.
Post Reply
Rombaa
Posts: 58
Joined: 25 Apr 2011 18:31
MC: KTM LC4 640 SM! CA 70 hk!(Solgt)
Snart en 750cc + R-sykkel som skal gjøres om til Streetfighter!

Sikkerhetskontroll Kl. A (Teoretiske del av oppkjøring)

Post by Rombaa »

Her hiver jeg da bare inn hva som må kunnes til førerprøven. Hvis noen kan forklare hvordan forskjellige ting utføres settes det pris på :) :lol:





DEKK:
* Mønsterdybde - min. 1,6mm, se etter slitasjevarslere
* Fremedlegme - dekket er mykt og "tynt", stor fare for steiner/glasskår skal punktere dekket
* Dekkdimensjon - skal stemme med vognkortet
* Hastighetsmerking - skal minst være som angitt i vognkortet
* Monteringsstripe - kontroller at den følger felgkanten jevnt
* Rotasjonspil - mønsteret er IKKE symmetrisk, må derfor kjøres i riktig retning
* Produksjonsdato - dekk er ferskvare merket (3402) angir uke 24 år 2002
* Ventilstilling - er ventilen dratt skjevt, er det tegn på at slangen ligger i strekk og kan ryke. (kun dekk med slange)
* Lufttrykk -se i instruksjonsboken. Er viktig for å kunne oppnå riktig temperatur i dekket under kjøring



BREMSER FORRAN:
* Hendel - fastspenning, låsemutter, bøy "endekule"
* Vandring - full bremseeffekt før 2/3 av full vandring
* Dødgang - Hendelen skal kunne beveges 2-3 mm før bremsene begynner å virke, målt i nebbgapet
* Bremselys - lyset skal tennes i dødgangsperioden
* Innvendig lekasje - hold et løst trykk i ca. 5 sek. Hendelen skal ikke sige eller gi etter
* Utvendig lekasje - hardt trykk i 5 sek. Hendelen skal ikke sige eller gi etter
* Visuelt kontrollere slanger, koblinger og bremseklo for slitasje
* Trykkprøve - skal tåle et trykk på minst 50kg
* Bremseslanger - se etter skader, sprekker og at slangene ikke er blitt tørre og morkne
* Bremsevæskebeholder - skal være over minimumsmerket, synker med slitasjen på bremseklosser eller v/utvendig lekkasje
* Bremseklosser - min 1-2mm friksjonsbelegg, tynt belegg øker faren for at bremsevæsken koker. Slites belegget helt ned vil bremseskivene skades
* Bremsevæske - trekker til seg vann, noe som reduserer kokepunktet, må derfor skiftes etter 1-2 år

BREMSER BAK:
* Samme som forbrems med to unntak: 100klg trykk og 2-3 cm dødgang

MOTOR:
*Olje - kontrollere nivå, oljetrykkslampe, se etter lekkasje
* Kjøleanlegg - kontrollere nivå, se etter lekkasje, smuss i radiator
* Bensin - Fastspenning tank, funksjon til bensinkran, se/lukte etter lekkasje

STØTDEMPER/FJÆR
* Støtdemper - kontrollere funksjon, lekkasje, fastspenning, skade
* Fjær - kontrollere for brudd, instilling, funksjon

LAGRE:
* Styrelager - kontrollere for slitasje ved å bevege styret sakte sideveis og kjenne etter slitasjepunkt v/midstilling, kontrollere for slakk ved å "rugge" forgaffel rolig frem og tilbake
* Hjullager - smøre hjulet rundt for å kontrollere funksjon, kontrollere om det er slark
* Svingarmslager - kontrollere funksjon, kjenne etter slark sideveis

VIKTIG: Slark i lagre vil kunne medføre Wobbling.. Noe du ikke vil ha!

EKSOSANLEGG:
* Eksosanlegg - Eksosanlegget skal begrense støy, måles i desibel og kan være oppgitt i vognkortet
* Lekkasje - Tette eksosåpning med hånden og høre etter lekkas
* Fastspenning

KJEDE/DREV
* Smøring - Benytte kjedeolje som ikke skader O-ringene
* Slakk - For stramt kjede kan hindre svingarmens bevegelse, for mye slakk gir rykkete kraftoverføring og fare for at kjedet "sporer" av
* Stramming - skal kunne beskrive og utføre stramming
* Kjedelås - Dersom sik er montert, kontroller retning på lås
* Kjedekasse - Beskrive hensikt og kontrollere fastspenning

LYS OG EL ANLEGG:
Hele og rene - Kontroller særlig at reflektor ikke er blitt matt.
* Funksjon - Alle lys som er montert skal virke
* Lyd/lyssignal
* Stoppbryter
* Hovedledninger - klemfare og skade
* Batteri - fastspenning, lekkasje, syrenivå (hvis mulig), ikke irr på polene, + polen isolert fra gods

PARKERING:
* Skal kunne trille sykkel med motor av i minimum 10 meter og sette sykkelen på sidestøtte og midtstøtte!
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Sikkerhetskontroll Kl. A (Teoretiske del av oppkjøring)

Post by Jeanette »

Rombaa
Posts: 58
Joined: 25 Apr 2011 18:31
MC: KTM LC4 640 SM! CA 70 hk!(Solgt)
Snart en 750cc + R-sykkel som skal gjøres om til Streetfighter!

Re: Sikkerhetskontroll Kl. A (Teoretiske del av oppkjøring)

Post by Rombaa »

Tusen takk! det var kjempe greit!

men noen av tingene er utdadert, eller vertfall endret litt på no :)
User avatar
700RR
Posts: 374
Joined: 10 Feb 2011 00:34
MC: :
-04 z750
-96 535 XV : Solgt
-05 CRF 450R : Solgt
-10 SMC RR : Solgt
-08 GSXR 600 : Solgt
-11 690 SMC : Solgt
-08 FS650e : Solgt
Location: Frstad/Bergen

Re: Sikkerhetskontroll Kl. A (Teoretiske del av oppkjøring)

Post by 700RR »

dette var kjempeflott =D>

Sette dette som Pinnet tråd moderator ...
supermons wrote:de fleste går jo fra R til motard
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Sikkerhetskontroll Kl. A (Teoretiske del av oppkjøring)

Post by Jeanette »

Den ligger øverst blant de relativt få "How to"-trådene :)
Moses
Posts: 346
Joined: 20 Jul 2006 18:57
MC: Suzuki GSX-R

Re: Sikkerhetskontroll Kl. A (Teoretiske del av oppkjøring)

Post by Moses »

Avanserte greier dette her når deg gjelder å forklare dette.
Hva skjer om jeg ikke klarer å forklare noe som helst og bare står og klør meg selv i hodet før førerprøven? :)
Image
Rombaa
Posts: 58
Joined: 25 Apr 2011 18:31
MC: KTM LC4 640 SM! CA 70 hk!(Solgt)
Snart en 750cc + R-sykkel som skal gjøres om til Streetfighter!

Re: Sikkerhetskontroll Kl. A (Teoretiske del av oppkjøring)

Post by Rombaa »

Moses wrote:Avanserte greier dette her når deg gjelder å forklare dette.
Hva skjer om jeg ikke klarer å forklare noe som helst og bare står og klør meg selv i hodet før førerprøven? :)

Du klarer å forklare, blir veldig mye lettere når du har sykkelen forran deg, pluss du går igjennom sykkelen før oppkjøringen:)

Eg holdt på å esse hardt på leggen.. Eg fikk " Fortell meg om bakbremsen"
Eg bare "tjah" den ser bra ut! hehhe
Sensoren ville selvfølgelig ha et mere utdypende svar, så fortalte jeg om bremse pedalen skal tåle 100kg og 2-3 cm dødgang osv, sjekket for lekasje.. MEN jeg glemte nesten å fortelle, og sjekke Skiven og klossene! hehe. Viktig! ikke glem klosser og skiver, da ryker du på den delen ;)
bal
Posts: 39
Joined: 14 Aug 2012 08:41
MC: Rød Honda VFR 800 Fi '98
Location: Skien, Telemark

Re: Sikkerhetskontroll Kl. A (Teoretiske del av oppkjøring)

Post by bal »

Ikke meninga å bumpe denne, men vet noen om det er tillatt å ha med notater til førerprøven eller om alt skal sitte i hodet?
- ddunor
Moses
Posts: 346
Joined: 20 Jul 2006 18:57
MC: Suzuki GSX-R

Re: Sikkerhetskontroll Kl. A (Teoretiske del av oppkjøring)

Post by Moses »

Oppkjøring blir som eksamen. Notater = juks = ikke lov :)
Image
bal
Posts: 39
Joined: 14 Aug 2012 08:41
MC: Rød Honda VFR 800 Fi '98
Location: Skien, Telemark

Re: Sikkerhetskontroll Kl. A (Teoretiske del av oppkjøring)

Post by bal »

Hehe. Sensor lot meg i essens velge kortet jeg skulle ha, så da valgte jeg fordemperne. Stod lappen! Jippi! =D>
- ddunor
Moses
Posts: 346
Joined: 20 Jul 2006 18:57
MC: Suzuki GSX-R

Re: Sikkerhetskontroll Kl. A (Teoretiske del av oppkjøring)

Post by Moses »

Lucky lucky lucky! Gratulerer så mye :D
Image
bal
Posts: 39
Joined: 14 Aug 2012 08:41
MC: Rød Honda VFR 800 Fi '98
Location: Skien, Telemark

Re: Sikkerhetskontroll Kl. A (Teoretiske del av oppkjøring)

Post by bal »

Takker så mye!
- ddunor
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Sikkerhetskontroll Kl. A (Teoretiske del av oppkjøring)

Post by Jeanette »

Gratulerer! Kjør trygt og kos deg :)
Post Reply