Ny på MC, KM Stand

Prat om tung MC.
Elruts84
MC: Yamaha FZS 600

Re: Ny på MC, KM Stand

Post by Elruts84 »

Hei hei

Flott, da må jeg teste litt på styring og vibrasjoner..
Dette var slike ting jeg absolutt trengte og vite :D

Takk så mye for hjelpen

Elruts
MowZ
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm

Post by MowZ »

:D
BMW S1000RR, Simply the best!
guran1942

Post by guran1942 »

Hei
Slutter meg til tidligere innlegg hvor det beskrives hva du bør se etter når du kjøper brukt sykkel.
Beste rådet jeg kan gi er å ta med seg noen som har kjørt noen år og som har mekanisk innsikt.

Når det gjelder km stand på sykkel og hvordan det bør påvirke prisen og hvor lang forventet levetid motoren har så er det stor forskjell fra sykkel til sykkel.
noen eksempler:
Honda ST1100 er en stor touringsykkel med kun 98hk og lavt turtallsområde, disse er kjent for å gå veldig langt uten motorproblemer/slitasje.
Dette skyldes kombinsjonen av lav effekt og lavt turtall.

I motsatt ende av skalaen finner du en sylindra motorer som brukes i Enduro/offroad
Her er det ofte høyt effektuttak og høyt turtall.
Ikke uvanlig med boring av sylinder og stempelbytte på 20-30000km eller tidligere.

Noe av det som fører til stor slitasje er høy stempelhastighet.
Høy stempel hastig er en kombinasjon av turtall og slaglengde.
En annen ting som forsterker slitasjen er store (diameter) tunge stempler.
En sylindrede offroad/endurosykler har ofte relativt høy stempelhastighet pga. lang slaglengde, når dette kombineres med store stempler som "kiler seg" i sylinderen så blir slitasjen stor.
Med "kiler seg" så mener jeg at stempelet under forbrenningstakten ikke beveger loddrett nedover men vipper litt til en av sidene. Problemet blir større med større diameter og høyre vekt på stempel.

For å danne seg et bilde av forventet levetid, hvilke sykler som holder lenge så kan du se på bruktmarkedet i feks tyskland, http://www.mobile.de
Det er mange i tyskland som kjører hele året, så syklene går ofte langt der.
Finner du mange av den modellen du leter etter som har gått lang gir det en pekepinn om forventet levetid.

VFR800 som du nevner i ditt innlegg er en sykkel som er kjent for å ha god kvalitet, lite feil, og en bunnsolid motor.(fant en på mobile.de som hadde gått 140000km)
Forøvrig et skikkelig kinderegg av en sykkel som fungerer til både sportsligkjøring, turkjøring med passasjer og pendling.
Modellen før 2002 uten V-tec er nok den mer driftsikre av disse. Kjent feil er lading/regulator, men denne er ikke dyr og på de fleste sykler har nok den vært skiftet.
Ellers så vil jeg oppfordre deg til å søke i internasjonale forum etter erfaringer fra andre som har slik Mc som du ser etter.
Håper dette kan være til hjelp.
Elruts84
MC: Yamaha FZS 600

Post by Elruts84 »

Hei

Ja herregud..Dette var jo fantastisk forklarende.
Det er som du sier altså stor variasjon på sykkeltype og motor type.

Det som er er så greit er at når jeg får det så pass godt forklart, stiller jeg sterkt når jeg begynner og skal prøve sykler. For da vet jeg hvilke sykler jeg bør unngå for mitt "turbruk" hvor sykkelen kommer til å rulle ganske mange KM.

Takk så mye for gode forklaringer. Veldig god hjelp.

Elruts
Post Reply