Kjøreklær for en som er helt ny

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
schnellfahrer
Posts: 2
Joined: 13 Jul 2012 18:32

Kjøreklær for en som er helt ny

Post by schnellfahrer »

Hei godtfolk!
Har akkurat tatt teoriprøve og skal begynne med kjøretimer om et par uker. Har aldri satt mine ben i noe motorisert med to hjul før og har massevis og lære om både kjøring og utstyr. Jeg må uansett begynne med klær da det er noe jeg trenger kjapt.
Jeg har kikket litt på diverse nettbutikker for å prøve å forstå hva jeg trenger og hvilke tilbud som finnes.

Jeg har stusset på at noe av utstyret som er tilgjengelig ser mye mer kraftig ut enn annet.

F.eks. dette som jeg har funnet på 24mx ser veldig bra ut, og ikke minst ser det behagelig ut å ha på seg:
http://www.24mx.no/mc/p/mc-klar-macna-m ... klar/k312/

Dette utstyret ser derimot mye kraftigere ut, men samtidig mye mindre behagelig ut. Det ser heller ikke like kult ut syns jeg (jadda, jeg er forfengelig).
http://www.mc-utstyr.no/storefront.php?pid=2079

Er det meningen at disse skal gjøre samme jobben, eller er det til forskjellige formål?

Har forresten funnet mange negative innlegg om Bullfighter. Bør jeg holde meg unna?

Jeg ser for meg å bruke maks 4.000.- på jakke/bukse til sammen.
Hjelm rundt 2.000.- og sko rundt 1.500.-
Setter pris på alle råd.

:D

Eivind
MC_Mc
Posts: 19
Joined: 26 Jan 2009 19:06
MC: KTM990 SMT

Re: Kjøreklær for en som er helt ny

Post by MC_Mc »

Tror ikke du får mange svar her på MC-forumet.
Det her forumet ser ut til å bli spammet ned at Matizsanika som har skrivit 107 spamposter siden 27. mars uten inngripen fra moderatorene. Utroligt!
schnellfahrer
Posts: 2
Joined: 13 Jul 2012 18:32

Re: Kjøreklær for en som er helt ny

Post by schnellfahrer »

Takk!
Det var jeg ikke klar over. Jeg prøver en annen plass :D
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Kjøreklær for en som er helt ny

Post by Trond_V »

Har ikke sett så nøye på de linkene du la ut i første post.
Men sånn generelt, så er det vel et råd som går igjen i alle tråder for kjøreklær; Prøv klærne først. Det som en person finner behagelig, klarer ikke naboen å ha på seg.
Med ditt forholdsvis beskjedne budsjett, så må du kanskje finne deg i å fire litt på kravene til komfort.

Personlig holder jeg en knapp på Halvarssons. Det er ikke billigste klærne, heller ikke de mest fanscy. Men de er funksjonelle og gode.
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Kjøreklær for en som er helt ny

Post by ToreLo »

Heisann!

Kjøreklær dreier seg mest om beskyttelse mot vær og vind (Det gjør det i allefall for meg). Så spørsmålet er i hva slags vær du har planer om å kjøre i. Om du bare skal kjøre i godvær vil ventilasjon og komfort muligens være det viktigste. Men om du kjører i all slags vær vil det ha noe å si hvor vanntett du skal være og hvor varm du skal holde deg. Uansett er det vanskelig å finne klær som passer til kjøring i +2 grader og regn og +30 grader og sol. Det kan jo gå utover sikkerheten om du holder på å fryse i hjel eller brenne opp på sykkelen og.
Så mitt tips er egentlig å finne jakke og bukse du liker innenfor budgettet ditt og kjøp bra støvler og hjelm. Pluss at du bør finne penger til å invistere i en grei ryggskinne.
Etterhvert vil du få dine egne preferanser på hva du trenger/liker.
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: Kjøreklær for en som er helt ny

Post by bzzlink »

Helt enig med ToreLo, bruk minst mulig på første settet jakke og bukse, om du kan lån fra kjøreskolen dersom de låner ut.

Å finne noe man liker tar tid.

Jeg kjøpte en jakke som jeg synes var helt grei i butikken i hui og hast når jeg skulle på trafikkskolen. Når jeg fikk lappen og kjøpte egen sykkel viste det seg å være et bomkjøp, det var en touringjakke som var litt lang, og ikke komfortabel i det hele tatt på den sykkelen jeg kjøpte.
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
Post Reply